Obrońcy tytułu po sporej stracie na pierwszym odcinku specjalnym, później nie dość, że odrobili dystans do konkurentów, to uzyskali nad nimi bezpieczna przewagę.

Odwołanie odcinków specjalnych zawsze ma na wyniki. Ktoś bowiem na tym zyskuje, ktoś inny traci...

Jacek Bartoś, osoba odpowiedzialna z ramienia Międzynarodowej Federacji Samochodowej za bezpieczeństwo, zadecydował wczoraj, że dwa wieczorne OS-y rajdu się nie odbędą. Nie wszyscy są w stanie zrozumieć takie postępowanie - wszak sens sportu samochodowego polega na rywalizowaniu nie tylko z konkurentami, ale też przeciwnościami pogodowymi i drogowymi...

Ale podejmowanie jakiejkolwiek dyskusji w tym względzie nie ma sensu - bezpieczeństwo jest zawsze rzeczą nadrzędną. Bo gdyby się cokolwiek wydarzyło, to...

Drugi etap rajdu to 515,76 kilometrów, w tym sześć odcinków specjalnych (trzy różne) o długości 68,91 km. Są to: OS 9: Sloughan Glen 1 (27,76 km); OS 10: Ballinamallard 1 (25,51 km); OS 11: Tempo 1 (13,46 km); OS 12: Sloughan Glen 2 (27,76 km); OS 13: Ballinamallard 2 (25,51 km); OS 14: Tempo 2 (13,46 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.

Sébastien Loeb i Daniel Elena wyruszą dziś z przewaga 44,5 sekundy nad swoimi kolegami z zespołu Citroëna, Danielem Sordo i Marcem Martim oraz 1.04,8 minuty nad Mikko Hirvonenem i Jarmo Lehtinenem (Ford Focus RS WRC). Są więc zdecydowanymi faworytami...

A w walce o podium - jeśli się nic specjalnego nie wydarzy - będą się liczyły zapewnetylko te trzy załogi: pozostali stracili bowiem zbyt wiele...

Ciekawie zapowiada się natomiast rywalizacja o pozycje 5 - 6, 7 - 8 oraz 9 - 11. tam różnice są natomiast niewielkie (zobacz relację i wyniki po pierwszym etapie)

W JWRC, w której to klasie wystartuje nasz jedyny w tym roku zawodnik w Mistrzostwach Świata, Michał Kościuszko (Rajd Irlandii nie jest jednak w jego indywidualnym kalendarzu występów) także trwać będzie ciekawa rywalizacja o zwycięstwo. Liczą się w niej trzy załogi: Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt (Citroën C2 S1600), Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600) oraz Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 S1600).

Pechowcy Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (Suzuki Swift Sport), korzystający z systemu Superally, dzięki odwołaniu odcinków mają jeszcze szanse na awans...

Jak będzie przebiegała walka na drugim etapie? Zapraszamy na naszą relację.

Zaczynamy!

Dziewiąty odcinek specjalny (Sloughan Glen 1 - 27,76 km)

Sébastien Loeb i Daniel Elena udowadniają, "kto tu rządzi"! "Seb" wygrał odcinek zdecydowanie, pokonując Sordo i Hirvbonena kilkunastoma sekundami.

Fin pojechał dość spokojnie, ale widać, że liczy jeszcze na możliwość pokonania Hiszpana.

Pokazał się Chris Atkinson, powrócili na trasę Jari - Matti Latvala i Urmo Aava.

Pechowcami okazali się Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC), którzy już na pierwszej próbie stracili swoje wysokie, piąte miejsce - po wypadnięciu z drogi wycofali się z rywalizacji. Szkoda nie przejechanych dziś kilometrów...

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia jechali bez hamulców i stracili 2.40 minuty, obijając przy okazji samochód.

Sensacją jest miejsce w pierwszej "dziesiątce" załogi Niall McShea i Marshall Clarke w Protonie Satria Neo S2000. Wczoraj w debiutującym w Mistrzostwach Świata samochodzie wystąpiły problemy techniczne, ale Brytyjczycy powrócili na trase korzystając z systemu Superally i sprawili przyjemną niespodziankę. Potwierdzili, że wczorajsze trzecie miejsce na pierwszym i ósme na drugim OS-ie nie było przypadkiem!

Warto przypomnieć, że Protona w ubiegłym roku testował Mistrz Polski, Bryan Bouffier.

W JWRC zwyciężyli Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt (Citroën C2 S1600).

Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600) stracili do nich 5,9 sekundy i w ten sposób przewaga liderów wzrosła do 7,8 sekundy.

Wyniki próby: Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC), Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - strata 12,7 sek.), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 13,3 sek.), Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Citroën C4 WRC - 43,0 sek.), Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 57,0 sek.), Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 1.05,4 min.), Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 1.09,3 min.), Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 1.11,2 min.), Niall McShea i Marshall Clarke (Proton Satria Neo S2000 - 1.19,0 min.), Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC - 1.19,1 min.).

Klasyfikacja po dziewięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (57,1 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1.18,1 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.14,8 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (5.32,1 min.); 6. Matthew Wilson i Scott Martin (6.05,3 min.); 7. Gareth McHale i Brian Murphy (Ford Focus RS WRC - 6.47,6 min.);8. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 7.03,9 min.); 9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (Subaru Impreza WRC - 7.34,3 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (8.12,5 min.).

Dziesiąty odcinek specjalny (Ballinamallard 1 - 25,51 km)

Mikko Hirvonen, w którego Fordzie doszło do awarii wspomagania stracił 31,5 sekundy do lidera i ponad dwadzieścia sekund do wicelidera.

Sébastien Loeb okazał się ponownie zdecydowanie najlepszy - dani Sordo stracił do niego 9,7 sekundy, a Chris Atkinson - 16,7 sekundy.

Strata 1.30 minuty spowodowała, że Gareth McHale z siódmego miejsca znalazł się na dziewiątej pozycji, wyprzedzony przez Sébastiena Ogiera oraz Urmo Aavę.

Sébastien Ogier "przymierza się" do Matthewq Wilsonq...

Niall McShea ponownie w "dziesiątce"...

W JWRC nowymi liderami zostali Aaron Burkart i Michael Kölbach. Załoga Suzuki dorobiła straty z nawiązką - Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt traca obecnie do nich 13,9 sekundy.

Wyniki OS-u: Sébastien Loeb, Dani Sordo (9,7 sek.), Chris Atkinson (16,7 sek.), Jari - Matti latvala (29,7 sek.), Mikko Hirvonen (31,5 sek.), Henning Solberg (42,0 sek.), Sébastien Ogier (46,8 sek.), Urmo Aava (53,8 sek.), Khalid Al Qassimi (1.07,3 min.), Niall McShea (1.07,6 min.), Matthew Wilson (1.09,1 min).

Klasyfikacja po dziesięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (1.06,8 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1.49,6 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.56,8 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (5.50,9 min.); 6. Matthew Wilson i Scott Martin (7.14,4 min.); 7. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (7.50,7 min.); 8. Gareth McHale i Brian Murphy (8.18,3 min.);9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (8.54,1 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (9.19,8 min.).

Jedenasty odcinek specjalny (Tempo 1 - 13,46 km)

To był jak dotychczas najbardziej wyrównany odcinek w rajdzie.

Sébastien Loeb wygrał "tylko" 5,4 sekundy przed Danim Sordo.

Zmagający się z awaria Mikko Hirvonen zdołał dojechać do mety, zajął dziesiąte miejsce ze stratą 39,6 sekundy.

Fin utracił w ten sposób kontakt z Danim Sordo i jeśli się nic nie wydarzy - raczej trudno będzie mu z "jazdy" odrobić straty do Hiszpana.

W klasyfikacji nie zaszły większe zmiany.

W JWRC odcinek wygrali Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio R3).

W klasyfikacji prowadzą Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600).

Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt (Citroën C2 S1600) tracą do nich już 17,0 sekund.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Dani Sordo (5,4 sek.), Chris Atkinson (11,1 sek.), Jari - Matti latvala (12,3 sek.), Urmo Aava (12,6 sek.), Henning Solberg (18,2 sek.), Sébastien Ogier (22,7 sek.), Matthew Wilson (32,1 sek.), Khalid Al Qassimi (32,5 sek.), Mikko Hirvonen (39,6 sek.).

Klasyfikacja po jedenastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (1.12,2 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.29,2 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (5.15,0 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (6.02,2 min.); 6. Matthew Wilson i Scott Martin (7.46,5 min.); 7. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (8.13,4 min.); 8. Gareth McHale i Brian Murphy (9.04,6 min.);9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (9.36,5 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (9.52,3 min.).

Obecnie załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

Dwunasty odcinek specjalny (Sloughan Glen 2 - 27,76 km)

Zaczynają się już chyba "gierki" taktyczne.

Sébastien Loeb wyraźnie zwolnił.

Odcinek wygrał Mikko Hirvonen, ale gorszy od niego o niespełna dwie sekundy Dani Sordo popełnił błąd, gasząc silnik.

Warunki na trasie poprawiły się zdecydowanie - Fin poprawił swój poranny rezultat aż o 22,7 sekundy!

Sébastien Ogier był lepszy od Mathhewa Wilsona (problem techniczny z samochodem) o 22,7 sekundy i traci obecnie do Brytyjczyka zaledwie 1,3 sekundy.

Chris Atkinson znów dorobił sporo do zajmującego czwarte miejsce Henninga Solberga.

Jari - Matti Latvala, walczący dla zespołu, minął w klasyfikacji Conrada Rautenbacha (na każdym OS-ie traci pięć minut), co oznacza, że ma szanse na zdobycie minimum dwóch punktów. Do poprzedzającego go kierowcy z zgłoszonego do punktacji Producentów (Urmo Aava) traci jednak aż dziewięć minut...

Khalid Al Qassimi wyprzedził Eamonna Bolanda.

Niall McShea byl tym razem jedenasty.

W JWRC kontratak wiceliderów: Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt odrobili do najgroźniejszych rywali aż 15,5 sekundy.

Aaron Burkart i Michael Kölbach zachowali pierwsze miejsce, ale ich przewaga wynosi półtorej sekundy... Będzie ciekawie!

Wyniki: Mikko Hirvonen, Dani Sordoo (1,3 sek.), Jari - Matti Latvala (5,7 sek.), Chris Atkinson (7,5 sek.), Sébastien Loeb (13,7sek.), Henning Solberg (25,9 sek.), Urmo Aava (27,2 sek.), Sébastien Ogier (28,0 sek.), Khalid Al Qassimi (52,8 sek.), Matthew Wilson (53,6 sek.)... Eamonn Boland (1.21,0 min.).

Klasyfikacja po dwunastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (59,8 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.15,2 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (5.27,2 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (5.55,8 min.); 6. Matthew Wilson i Scott Martin (8.26,4 min.); 7. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (8.27,7 min.); 8. Gareth McHale i Brian Murphy (9.55,8 min.);9. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (10.31,4 min.); 10. Eamonn Boland i Damien Morrissey (10.43,8 min.).

Trzynasty odcinek specjalny (Ballinamallard 2 - 25,51 km)

Trzynastka nie była pechowa dla nikogo z czołówki. Pewnie zwyciężył Sébastien Loeb, a Dani Sordo oddalił się od Mikko Hirvonena na kolejne 6,9 sekundy.

Matthew Wilson, który wciąż narzekał na kłopoty z prowadzeniem samochodu, stracił miejsce w klasyfikacji na rzecz Sébastiena Ogiera.

Dla punktacji Mistrzostw Świata Producentów nie ma to jednak znaczenia - Wilson jest trzecim, nie punktującym kierowca zespołu Stobart VK M-Sport Ford Rally Team.

Henning Solberg przyspieszył, ale Chris Atkinson jest wciąż niezmiernie szybki - zajął na odcinku drugie miejsce.

Załogi dzieli już tylko 13,2 sekundy.

Zaczyna się ciekawa rywalizacja o jeden punkt do klasyfikacji kierowców. W 50 sekundach są trzy załogi.

W JWRC Aaron Burkart i Michael Kölbach znów lepszy - Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt stracili kolejne 6,2 sekundy.

Różnica to 7,7 sekundy - najmniejszy błąd może wciąż zmienić klasyfikację...

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Chris Atkinson (4,8 sek.), Dani Sordo (5,1 sek.), Mikko Hirvonen (12,0 sek.), Henning Solberg (20,2 sek.), Jari - Matti Latvala (20,9 sek.), Urmo Aava (20,3 sek.), Sébastien Ogier (31,3 sek.), Khalid Al Qassimi (53,0 sek.), Matthew Wilson (1.01,4 min.).

Klasyfikacja po trzynastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (1.04,9 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.27,5 min.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (5.47,4 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (6.00,6 min.); 6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (8.59,0 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (9.27,8 min.); 8. Gareth McHale i Brian Murphy (11.07,0 min.);9. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (11.24,4 min.); 10. Eamonn Boland i Damien Morrissey (11.57,7 min.).

Czternasty odcinek specjalny (Tempo 2 - 13,46 km)

Ostatni odcinek specjalny nic nie zmienił: Sébastien Loeb i Daniel Elena sa zdecydowanymi liderami po dwóch etapach Rajdu Irlandii.

Jak na razie wszystko idzie po myśli kierownictwa Citroen Total World Rally Team - drugie miejsce zajmują bowiem Daniel Sordo i Marc Marti.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen sa na trzeciej pozycji z niewielkimi szansami na awans.

Próbę wygrał Loeb, a Hirvonen był szybszy od Sordo, ale tylko o 0,8 sekundy.

Czwarte miejsce utrzymali Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, ale Chris Atkinson i Stéphane Prévot, trzeci na mecie OS-u, niewątpliwie będą jutro mocno naciskali. Tu wszystko jest jeszcze możliwe - to tylko 4,7 sekundy!

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia obronili piąte miejsce, przed Matthewem Wilsonem i Scottem Martinem.

Drugi czas próby uzyskał Jari - Matti latvala.

Urmo Aava po raz kolejny okazał się szybszy od Sébastiena Ogiera.

Dramat przeżywali Gareth McHale i Brian Murphy, którzy stracili 3.44,2 minuty i szansę na nie tylko zdobycie punktów w Mistrzostwach Świata, ale na miejsce w pierwszej "dziesiątce" rajdu.

Nowymi "twarzami" w "10" są Aaron McHale i Killian Duffy (Ford Focus RS WRC).

W JWRC liderami sąAaron Burkart i Michael Kölbach.

Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt mieli poważny wypadek. samochód został rozbity, a według niepotwierdzonych informacji kierowca został odwieziony do szpitala. Wcześniej informowano, że załoga pokazywała OK.

Nieoficjalna klasyfikacja po drugim etapie

Nieoficjalna klasyfikacja w JWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600)2:43.13,7 godz.2.Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 S1600)1.27,0 min.3.Simone Bertolotti i Luca Celestini (Suzuki Swift S1600)8.01,1 min.4.Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt (Citroën C2 S1600)10.06,6 min.5.Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (Suzuki Swift Sport)12.34,0 min.6.Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio R3)18.57,1 min.7.Ross Forde i Arron Forde (Suzuki Swift Sport)24.22,2 min.8.Luca Griotti i Corrado Bonato (Renault Clio R3)24.26,6 min.UWAGA. Pozycja załogi Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt zależy od zgłoszenia się w dniu trzeciego etapu do Superally (podstawienia samochodu do parku w wyznaczonym czasie), co jest chyba mało realne....................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!

Fot.: Ford, Citroën, rallyireland