Ich występ w Kraju Wschodzącego Słońca może sięokazać decydujący: Citroën ma szansę wywalczenia już w tej rundzie jednego lub nawet obydwutytułów Mistrza Świata.

W Japonii wystartuje też C4 WRC z załogą Conrad Rautenbach/DavidSenior, wystawiony przez zespół PH-Sport przy wsparciu technicznym Citroën Sport Technologies.

Nadchodzącą edycję Rajdu Japonii łączy z poprzednimi tylko to, że odbędzie się na Hokkaido –najbardziej wysuniętej na północ z dużych wysp tego kraju. Nowe trasy, wytyczone w regionieSapporo, zachowują typowe cechy tej rundy: duży dystans łączny (1314,62 km) i dużą liczbęodcinków specjalnych: aż 29, co w sumie daje 343,28 km jazdy na czas. Wśród 12 rożnychoesów są zarówno bardzo krótkie (Imeru 2,57 km) jak i długie (Kamuycep 33,66 km). Nowościąjest skrócenie tras dojazdów do oesów, dawniej uciążliwych z powodu dużych odległości.

„To świetna wiadomość” – cieszy się Sebastien Loeb.- „Nikt nie lubił dojazdów z oesu na oestrwających godzinę, poza tym rozciągało to dzienny program do absurdu. Wyruszaliśmy na trasęciemną nocą, niewyspani. Teraz rajd będzie bardziej podobny do tego, co znamy z innych rund.”Sytuacja przed startem jest prosta. W Klasyfikacji Kierowcow Loeb i Elena mają 14 pkt przewaginad jedynym rywalem, który może im jeszcze zagrozić. Jeżeli na mecie w Sapporo zachowają conajmniej 10-punktową różnicę, po raz piąty z rzędu zostaną Mistrzami Świata. W KlasyfikacjiKonstruktorów Citroen prowadzi różnicą 23 punktów. Jeśli w niedzielę po południu przewaga tanie spadnie poniżej 18 pkt, zespół może liczyć na swój czwarty tytuł mistrzowski. Szanse nazwycięstwo są więc realne, ale ich wykorzystanie na pewno nie będzie łatwe.

„Japonia to zawsze złożony, trudny rajd” – komentuje Loeb.- „Od czasu pierwszego zapoznaniaciągle dziwimy się, jak to możliwe, by przez trzy dni jazdy utrzymać się tam na drodze! Trasy sąwąskie, szybkie trasy, trudne do zapamiętania, pełne pułapek, np. nagłych zmian przyczepności.Ich przeniesienie w inny region na pewno nie ułatwi zadania. Konfrontacja z nowym terenem wsytuacji, gdy równocześnie waży się sprawa tytułu, będzie źródłem dodatkowej presji. Z drugiejstrony, już nie raz musieliśmy walczyć w nieznanym terenie. Wiemy, że możemy polegać nanaszym C4 i że w razie czego zostaje jeszcze w rezerwie Rajd Wielkiej Brytanii. To zmniejsza naszstres i sprawia, że pojedziemy rozważnie, starając się osiągnąć cel, którym jest zdobycie tytułu.”

„Jeżeli wygra nasz rywal” – kontynuuje Loeb – „nam i tak wystarczy zdobycie nie mniej niż 6 pkt,a więc drugie lub trzecie miejsce. Celujemy zatem w podium. Będziemy na bieżąco analizowaćbieg zdarzeń i tak regulować tempo, by utrzymać koncentrację i nie popełnić błędów. Bardzochciałbym zapewnić sobie Mistrzostwo już w Japonii, by w ostatniej rundzie moc pojechaćswobodniej, bez presji, po prostu na ogłoszenie wyników.”

Loeb i Elena wiedzą, że mogą liczyć na pomoc kolegów z zespołu - Daniego Sordo i Marca Marti.„Nasz wypadek w Tour de Corse to już przeszłość” – mówi Dani.- „To był mój błąd. Nie ma sensutego roztrząsać; wolę skupić się na przyszłości. Mam za sobą tylko dwa występy w Obihiro i –szczerze mówiąc – nie żałuję, że rajd przenosi się w inne miejsce. Ale to nie znaczy, że wSapporo będzie łatwiej. Dużą rolę odegrają opony. Jeżeli będzie mokro, Pirelli z miękkąmieszanką będą w sam raz, ale na suchej nawierzchni trzeba będzie na nie uważać. Bardzoważne będzie też zrobienie dobrych notatek – niezbędny warunek tego, by moc jechać szybko ipewnie. Nikt nie zna tych tras, szanse są równe, a nasze ostatnie wyniki na szutrach pokazują, żez powodzeniem walczymy z najszybszymi zawodnikami na tej nawierzchni. Moim zadaniem jestdorównać im także tutaj. Będzie to trudne, ale postaramy się tak dobrać tempo, by połączyćjazdę szybką i bezpieczną. Nie wystarczy zapowiadać – trzeba to wykonać, aby zająć dobremiejsce i zdobyć punkty niezbędne dla zespołu w Klasyfikacji Konstruktorów.”

•Citroën w Japonii: zaliczył do tej pory jedno zwycięstwo, w roku 2006 (SebastienLoeb/Daniel Elena/Xsara.

•Statystyki załóg przed rajdem:Sebastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startow w WRC: 111. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata:Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 46. Tytuły MistrzaŚwiata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startow wWRC: 57. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startow wWRC: 123. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

•Historia startów załog zespołu w Rajdzie Japonii:Sebastien Loeb/Daniel Elena wezmą w nim udział po raz piąty. Dotychczasowe wyniki: 2007(C4/nie ukończ.), 2006 (Xsara/1 m.), 2005 (Xsara/2 m.), 2004 (Xsara/2 m.).Dani Sordo: wystartuje po raz trzeci: 2007 (Marc Marti/C4/2 m.), 2006 (Marc Marti/Xsara/nie ukończ.).Marc Marti: wystartuje po raz czwarty: 2007 (Dani Sordo/C4/2 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/nie ukończ.), 2004 (Carlos Sainz/Xsara/5 m.)

•W rajdzie wystartuje jeden prywatny Citroën C4 WRC z załogą Conrad Rautenbach/DavidSenior, przygotowany i obsługiwany przez zespoł PH Sport przy wsparciu technikow z CitroenSport Technologies.