Pierwszy dzień zawodów był fatalny. Organizatorzy odwołali aż trzy odcinki specjalne. Przyczyną były warunki atmosferyczne, ale przecież nie było trudno przewidzieć, że o tej porze roku aura bywa już zimowa...

Atmosfery nie poprawił tez poważny wypadek Françoisa Duvala i Patricka Pivato. Belgijski zmiennik w ekipie Forda jechał wręcz rewelacyjnie, zajmował na szutrze drugie miejsce. Było jednak za szybko...

Patrick jest po operacji i jego stan na szczęście jest stabilny. Jednak obrażenia - złamanie miednicy (na skutek którego wystąpił krwotok wewnętrzny) i złamania kości piszczelowej prawej nogi - są poważne.

Po pierwszym dniu Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) maja 30 sekund przewagi nad liderami klasyfikacji Mistrzostw Świata, Sébastienem Loebem i Danielem Eleną (Citroën C4 WRC). Francuzów wyprzedzają jeszcze, choć bardzo nieznacznie Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC).

Citroën po wycofaniu się Daniela Sordo i Marca Martiego jest w dość trudnej sytuacji. Ale Sébastien Loeb jest fantastycznym kierowcą i ma jeszcze szanse nie tylko na drugie, ale chyba także na pierwsze miejsce. Jutro będzie jechać jako trzeci, po przetartej przez Fordy trasie...

W dziesiątce, w której na punktowanych miejscach są oba samochody zespołu Subaru i Suzuki, jest wciąż bardzo ciasno. Szykuje się jeszcze - ku radości kibiców wiele zmian!

Etap 2: sobota 1 listopada: trasa o długości 498,02 kilometrów, w tym dziesięć odcinków specjalnych (5 rożnych) o łącznym dystansie 467,98 km, w tym dziesięć odcinków specjalnych (5 rożnych) o łącznym dystansie 156,72 km. Są to: OS 11: Imeru 1 (2,57 km); OS 12: Nikara 1 (31,12 km); OS 13: Kamuycep 1 (33,66 km); OS 14: Kina 1 (9,55 km); OS 15: Imeru 2; OS 16: Nikara 2; OS 17: Kamuycep 2; OS 18: Kina 2; OS 19: Superoes Sapporo 3 (1,46 km); OS 20 (po racz czwarty w rajdzie) Superoes Sapporo. Ostatni samochód w parc ferme o godz. 23:00.

Zapraszamy na naszą relację!

Jak podali nad ranem czasu polskiego lekarze ze szpitala w Sapporo, stan Patricka Pivato jest stabilny, ale nadal krytyczny. Pilot był dwukrotnie operowany, dziś czeka go kolejna operacja.

Jedenasty odcinek specjalny. Zgodnie z przypuszczeniami na trasie pojawili się korzystający z systemu Superally Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC). Oni właśnie mieli największa motywację i zwyciężyli na pierwszej próbie drugiego etapu.

Drugie miejsce zajęli Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - strata 1,5 sek.), a trzecie - Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 1,6 sek.).

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 2,5 sek.) zajęli szóste, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 2,6 - siódme, a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)- na ósme miejsce.

W klasyfikacji nie zaszły zmiany.

Czołówka klasyfikacji dwunastego OS-u: 1. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC); 2. Daniel Sordo i Marc Marti (strata 1,8 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1,8 sek.); 4. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (4,4 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (7,7 sek.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (13,1 sek.).

Latvala traci do Hirvoinena 28,2 sek., a Loeb - 35,8 sek.

Trzynasty odcinek to mocne "uderzenie" Jari - Mattiego Latvali. Fin wygrał zdecydowanie. Dani Sordo stracił 4,7 sek., Sébastien Loeb - 8,5 sek., Mikko Hirvonen - 10,9 sek., Petter Soilberg - 16,5 sek., a Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC) - 23,5 sek.

Odcinek czternasty potwierdził dobrą formę Henninga Solberga i Cato Menkeruda, którzy od rana jadą szybko. Pokonali oni Daniego Sordo o 0,7 sek., Jari - Mattiego Latvalę o 1,2 sek., Mikko Hirvonena o 1,6 sek., Sébastiena Loeba o 1,8 sek. oraz Pettera Solberga o 5,4 sek.

W klasyfikacji nie zaszły zmiany.

Wyniki piętnastej próby: Sébastien Loeb i Daniel Elena, Daniel Sordo i Marc Marti (0,3 sek.), Henning Solberg i Cato Menkerud (0,3 sek.), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (0,7 sek.), Petter Solberg i Philip Mills (0,8 sek.), Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 1,0 sek.), Chris Atkinson i Stéphane Prévot (1,5 sek.), Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1,7 sek.).

Szesnasty odcinek przyniósł sukces Jari - Mattiemu Latvali. Dalsze miejsca: Mikko Hirvonen (1,2 sek.), Sébastien Loeb (1,3 sek.), Petter Solberg (2.0 sek.), Chris Atkinson (4,9 sek.), Dani Sordo (18,5 sek.).

Klasyfikacja po szesnastu próbach: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (16,7 sek.); 3. Daniel Sordoi Daniel Elena (37,0 sek.); 4. Petter Solberg i Philip Mills (1.11,5 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (1.36,7 min.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (2.37,8 min.); 7. Matthew Wilson i Michael Orr (3.29,2 min.); 8. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen (Suzuki SX4 WRC - 3.43,3 min.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 4.45,6 min.); 10.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 7.31,0 min.).

W PCWRC na prowadzeniu znajdują się nadal Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Odcinek siedemnasty to dobra postawa kierowców Forda. Mikko Hirvonen uzyskał 3,2 sekundy przewagi nad Jari - Matti Latvalą.

Trzeci był Petter Solberg (7,8 sek.), czwarty - Daniel Sorod (16,1 sek.), piąty - Chris Atkinson (21,1 sek.), a dopiero szósty Sébastien Loeb (21,6 sekundy).

Tym samym przewaga Hirvonena nad Loebem wzrosła do 54,6 sekundy.

Defekt zawieszenia miał doskonale spisujący się dziś Henning Solberg. Norweg wycofał się.

Osiemnasta paróba zakończyła się znów triumfem Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena. Daniel Sordoi Marc Marti stracili 0,8 sek., Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - 1,1 sek., Sébastien Loeb - 2,7 sek., Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson - 7,7 sek., Matthew Wilson i Michael Orr - 13,3 sek., Toni Gardemeister i Tomi Tuominen - 13,6 sek., a jadący w Superally Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën C4 WRC) - 23,0 sek.

Petter Solberg uszkodził zawieszenie. Norweg spadł na piąte miejsce, za kolegę z zespołu - Chrisa Atkinsona. Nie jest pewne, czy będzie mógł pojechać dalej...

Pod nieobecność Henninga Solberga do "dziesiątki" awansowali liderzy PCWRC, Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt.

Do zakończenia etapu pozostały dwa przejazdy Superoesu w Sapporo.

Petter Solberg potwierdził, że jest zmuszony się wycofać.

Odcinek dziewiętnasty. Aż siedem sekund stracił do zwycięzców Mikko Hirvonen.

Zwyciężyli w jednakowym czasie Daniel Sordo oraz Toni Gardemeister. Jari - Matti Latvala stracił 2 sekundy, Per - Gunnar Andersson - 2,4 sek., Federico Villagra - 2,6, a Sébastien Loeb - 3,6 sek.

Dal Suzuki to moment szczególny - pierwsze w historii OS-owe zwycięstwo modelu SX4 WRC!

Odcinek dwudziesty. Ostatni odcinek drugiego etapu wygrali Daniel Sordoi Marc Marti. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen stracili 0,4 sek., Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - 1,0 sek., Sébastien Loeb i Daniel Elena - 1,5 sek., Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen - 1,5 sek., Matthew Wilson i Michael Orr - 1,7 sek.

Pecha miał Petter Solberg, który wylądował w rowie i uszkodził prawe tylne koło.

Po dwóch dniach liderem pozostaje Fin Mikko Hirvonen z przewagą 15,5 sekundy nad Jari-Matti Latvala i 53,5 sekundy nad Sebastienem Loebem.

W PCWRC na prowadzeniu znajdują się Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Mitsubishi Lancer Evo IX). Jednak Juho Hānninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX) tracą do nich zaledwie 19,1 sekundy, a Toshihiro Arai i Glenn MacNeall (Subaru Impreza WRX STi) - 20,1 sekundy.

Fot. Rallyworld@Willy Weyens

Rajd Japonii 2008 - nieoficjalne wyniki po dwóch dniach (20. OS):

MiejsceZałoga (Auto)Czas / strata1.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)2:31,8 godz..2.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)15,5 sek.3.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)53,5 sek.4.Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC)2.26,6 min.5.Toni Gardemeister i Tomi Tuominen (Suzuki SX4 WRC)4.38,5 min.6.Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)4.39,6 min.7.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)5.19,8 min.8.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)9.59,6 min.9.Jari Ketoma i Mika Stenberg (Subaru Impreza STi)11.46,4 min.10.Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Mitsubishi Lancer Evo IX)12.29,5 min.