Pierwszy etap przebiegał pod dyktando załóg Citroën Sport. Dwa dalsze miejsca zajmują kierowcy prowadzący Fordy Focusy RS WRC - Jari - Matti Latvala i Mikko Hirvonen.

Różnice pomiędzy tymi czterema ( i jedynymi liczącymi sią jeszcze w walce o zwycięstwo w rajdzie) załogami są minimalne. Podczas drugiego etapu wszystko jest możliwe. Tym bardziej, że właśnie reprezentanci zespołu francuskiego będą jechali na czele stawki, "czyszcząc" drogę...

Dani Sordo Marc Marti wspaniale wykorzystali swoja szanse w pierwszym dniu - fakt, że jechali po trasie wyczyszczonej z piasku przez konkurentów. Młodzi Hiszpanie czynia postępy, ale zapewne trudno im będzie odnieść końcowy sukces. Doświadczenie przemawia za Sébastienem i Mikko, ale... w sporcie wszystko jest przecież możliwe.

Pozostali stracili już zbyt wiele, aby walczyć o podium. Sytuacja w punktowanej "ósemce" wydaje się być klarowna, ale do metry jeszcze daleko. Różnica pomiędzy dziewiątą i dziesiątą załogą w punktacji jest niewielka...

Nasi jedyni reprezentanci w zawodach, Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak nie ukończyli pierwszego etapu Rajdu Jordanii - drugiej rundy Junior World Rally Championship 2008. Zawodnicy, startujący w fabrycznym zespole Suzuki Sport Europe, po pięciu odcinkach specjalnych zajmowali trzecie miejsce w klasyfikacji juniorów, jednak awaria samochodu zmusiła ich do skorzystania z systemu „Superally”.

Polacy otrzymali karę czasową i powrócą na trasę w sobotę.

- Plan na pierwsze cztery odcinki specjalne zakładał szybką, ale rozsądną jazdę - komentował Michał Kościuszko. Przede wszystkim chcieliśmy uniknąć przygód: przebitych opon czy wizyt poza drogą. Założenia zrealizowaliśmy w stu procentach, mimo że ustawienia samochodu wymagały korekty. Z powodu nie najlepszej trakcji na trudnych technicznie OS-ach straciliśmy sporo czasu. Podczas wizyty w serwisie zmieniliśmy sprężyny i dokonaliśmy zmian w ustawieniach zawieszenia. Samochód prowadził się znacznie lepiej,więc podczas drugiego przejazdu dzisiejszych odcinków chcieliśmy mocno powalczyć o awans w klasyfikacji. Na piątym odcinku popełniłem drobny błąd – obracaliśmy się, ale na szczęście wszystko działo się na drodze i skończyło się tylko na stracie kilkunastu sekund. Mimo to, zajmowaliśmy trzecie miejsce w stawce juniorów, a więc wszystko wydawało się układać po naszej myśli.Niestety, na starcie do szóstego OS-u nasz Swift zgasł i mimo wszelkich prób nie udało się nam ponownie uruchomić silnika. Po niemal dwudziestu minutach bezskutecznych zabiegów zmuszeni byliśmy zrezygnować z dalszej jazdy. Przyczyną naszego niepowodzenia okazał się zepsuty czujnik położenia wału korbowego. W warunkach rajdowych nie mogliśmy nic zrobić, choć jego wymiana w serwisie zajęła dosłownie kilka minut. Piętnastominutowa kara przesunęła nas na odległe trzynaste miejsce, więc szanse na zdobycie punktówzmalały niemal do zera. Pojedziemy jednak swoim tempem. Każdy kilometr przejechany w tym rajdzie zaprocentuje w kolejnych startach...

Drugi etap rajdu to kolejnych osiem odcinków specjalnych - dwie pętle po cztery OS-y.

Zawodnicy mają do przejechania 316,64 kilometrów, w tym 109,84 km prób. Są to: OS9: Turki 1 (14,13 km); OS10: Erak Elamir 1 (12,47 km); OS11: Shuna 1 (15,19 km); OS12: Miejsce Chrztu 1 (13,13 km); OS13: Turki 2; OS14: Erak Elamir 2; OS15: Shuna 2; OS16: Miejsce Chrztu 2. Ostatni samochód w parc fermé o 19:00.

Zapraszamy na naszą relację!

Dziewiąty odcinek specjalny (Turki 1 - 14,13 km)

Mocne uderzenie Sébastiena Loebai Daniela Eleny na początek dnia.

Całkowicie "rozbudzony" Mistrz Świata przejechał trasę próby bardzo szybko, deklasując wręcz konkurentów.

Francuzi objęli przodownictwo w rajdzie.

Dwie fińskie załogi: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen odrobiły tymczasem nieco dystansu do liderujących pierwszego dnia, Daniela Sordo i Marca Martiego.

Kolejne załogi straciły już zdecydowanie więcej do zwycięzców - powtarza się więc scenariusz z dnia wczorajszego: w czołówce liczą sie tylko cztery załogo: dwie w Citroënach i dwie w Fordach..

W drugiej części "dziesiątki" różnice pomiędzy załogami są nieznaczne, stąd zapewne będzie jeszcze wiele walki.

W klasyfikacji spadli Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën C4 WRC), natomiast na dziesiąte miejsce awansowali Khalid Al Qassimi i Michael Orr.

Na trasę, korzystając z systemu Superally powróciliPer – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC).

W klasyfikacji JWRC najszybsi okazali się Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600), ale druga pozycję zajęli liderzy Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio S1600 - strata 9,3 sek.).

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak, którzy podobnie jak Ogier i Ingrassia powrócili na trasę dzięki Superally, zajęli wysoka, trzecia pozycję (strata 24,4 sek.).

W klasyfikacji Sandell i Axelsson powiększyli swoją przewagę, obecnie Jaan Mölder i Frederic Miclotte (Suzuki Swift S1600) tracą do nich już 1.21,7 minuty.

Wyniki: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (strata 5,1 sekundy), Mikko Hirvonen (8,0 sek.), Dani Sordo (9,2 sek.), Urmo Aava (20,9 sek.), Chris Atkinson (25,2 sek.),Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 23,5 sek.), Matthew Wilson (31,2 sek.), Federico Villagra (37,2 sek.), Henning Solberg (38,8 sek.).

Klasyfikacja po dziewięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Dani Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - strata 8,1 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 12,5 sek.); 4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 20,3 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 1.32,1 min.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC - 2.19,1 min.); 7. Matthew Wilson i Martin Scott (Ford Focus RS WRC - 3.22,8 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 4.00,0 min.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 4.35,3 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 4.39,3 min.).

Dziesiąty odcinek specjalny (Erak Elamir 1 - 12,47 km)

Sébastien Loeb nie zawalania tempa. Wygrał drugi odcinek i ma już spora przewagę nad konkurentami.

Dani Sordo odrobił do Jari - Matti Latvali, ale druga pozycję zajął Mikko HGirvonen.

W czołówce pokazała się cała grupa kierowców, którzy korzystają z systemu Superally.

W JWRC spora stratę ponieśli liderzy Patrik Sandell i Emil Axelsson, ale utrzymali ponad minutową przewagę nad Jaanem Mölderem i Fredericem Miclotte.

Odcinek wygrali Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, a drugie miejsce zajęli Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak, choć stracili do konkurentów aż 25,5 sekundy.

Wyniki:Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen (6,7 sek.), Dani Sordo (8,2 sek.), Jari - Matti Latvala (10,7 sek.), Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 12,0 sek.), Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 13,9 sek.), Chris Atkinson (18,9 sek.), Urmo Aava (19,7 sek.), Per - Gunnar Andersson (19,8 sek.), Henning Solberg (27,0 sek.).

Klasyfikacja po dziesięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Dani Sordo i Marc Marti (16,3 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (23,2 sek.); 4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (27,0 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.51,0 min.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (2.38,8 min.); 7. Matthew Wilson i Martin Scott (3.50,7 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.27,0 min.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (5.03,3 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (5.24,6 min.).

Jedenasty odcinek specjalny (Shuna 1 - 15,19 km)

Sébastien Loeb udowadnia, kto rządzi w rajdzie! Wygrał kolejny OS, powiększając przewagę.

Dani Sordo, przecierający dziś trasę stracił znowu i jego przewaga nad załogami w Fordach stała się już iluzoryczna.

Jari - Matti Latvala wcale nie zamierza ulec Mikko Hirvonenowi.

W JWRC najszybsi nie byli tym razem wcale Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, ale Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak! Polacy odnieśli pierwsze zwycięstwo OS-owe w rajdzie...

Liderzy Patrik Sandell i Emil Axelsson powiększyli znów swoją przewagę nad Jaanem Mölderem i Fredericem Miclotte.

Wyniki: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (11,3 sek.), Mikko Hirvonern (11,4 sek.), Dani Sordo (17,8 sek.), Giggi Galli (19,6 sek.), Urmo Aava (23,2 sek.), Chris Atkinson (23,8 sek.), Per - Gunnar Andersson (28,2 sek.), Henning Solberg (28,8 sek.), Matthew Wilson (35,2 sek.), Khalid Al Qassimi (46,2 sek.).

Klasyfikacja po jedenastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Dani Sordo i Marc Marti (34,1 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (34,5 sek.); 4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,4 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (2.14,8 min.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (3.02,0 min.); 7. Matthew Wilson i Martin Scott (4.25,0 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.55,8 min.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (5.56,2 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (6.10,8 min.).

Dwunasty odcinek specjalny (Miejsce Chrztu 1 - 13,13 km)

Do odcinka nie wystartowali Sébastien Loeb i Daniel Elena. Załoga liderująca w rajdzie miała bowiem na "dojazdówce" czołowe zderzenie z innym Citroënem C4 WRC, którym jechali Conrad Rautenbach i David Senior.

Jak wynika z informacji organizatora, Loeb zjeżdżał z odcinka jedenastego bardzo wąską, krętą drogą. Tymczasem Rautenbach jechał na OS w przeciwna stronę. Na zakręcie - prawym pod górę dla Sebastiena, lewym z góry dla Conrada, doszło do czołowego zderzenia.

Zawodnikom nic się nie stało.

Tymczasem przyspieszył Dani Sordo, który minimalnie wygrał odcinek z kierowcami w Fordach.

Jari - Matti Latvala ma po pierwszej petli stratę 0,7 sekundy do Daniela, Mikko - 6 sekund.

W JWRC Sébastien Ogier i Julien Ingrassia pokonali tym razem o 4,4 sekundy Michała Kościuszkę i Macieja Szczepaniaka.

Trzeci byli Patrik Sandell i Emil Axelsson, którzy powiększyli swoja przewagę nad Jaanem Mölderem i Fredericem Miclotte do 1.55,6 minuty.

Wyniki próby: Dani Sordo, Jari - Matti Latvala (0,3 sek.), Mikko Hirvonen (1,7 sek.), Giggi Galli (5,2 sek.), Urmo Aava (10,8 sek.), Chris Atkinson (12,0 sek.), Matthew Wilson (15,9 sek.), Khalid Al Qassimi (17,3 sek.), Federico Villagra (18,0 sek.), Henning Solberg (18,3 sek.).

Klasyfikacja po dwunastu odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti (34,1 sek.); 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (0,7 sek.); 3.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (6,0 sek.); 4. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.52,7 min.); 5. Urmo Aava i Kuldar Sikk (3.2.38,7 min.); 6. Matthew Wilson i Martin Scott (4.07,7 min.); 7. Sébastien Loeb i Daniel Elena (4.25,9 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.40,0 min.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (5.40,1 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (5.54,0min.).

Załogi zjeżdżają obecnie do Parku Serwisowego.

Trzynasty odcinek specjalny (Turki 2 - 14,13 km)

Pierwsza próba po przerwie zmieniła klasyfikację!

Na czoło wysunął Jari - Matti Latvala.

Atakuje Mikko Hirvonen, który wygrał odcinek.

Dani Soro spadł na trzecie miejsce.

Jak wyjaśnił Hiszpan, przyczyną wolniejszej jazdy było przebicie opony w tylnym kole.

W JWRC bez zmian, choć Jaan Mölder i Frederic Miclotte okazali się tym razem lepsi od Patrika Sandella i Emila Axelssona.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zameldowali się na mecie na drugim miejscu. Wygrali Sébastien Ogier i Julien Ingrassia o 13,8 sekundy przed Polakami.

Wyniki: Mikko Hirvonen, Jari - Matti Latvala (1,8 sek.), Dani Sordo (6,4 sek.), Petter Solberg (7,4 sek.), Giggi Galli (9,1 sek.), Chris Atkinson (10,5 sek.), Urmo Aava (15,0 sek.), Per - Gunnar Andersson (29,3 sek.), Henning Solberg (21,9 sek.), Matthew Wilson (25,9 sek.).

Klasyfikacja po trzynastu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (3,5 sek.); 3. Dani Sordo i Marc Marti (3,9 sek.); 4. Chris Atkinson i Stephane Prevot (2.00,7 min.); 5. Urmo Aava i Kuldar Sikk (2.51,2 min.); 6. Matthew Wilson i Martin Scott (4.31,1 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.59,4 min.); 8. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (6.05,9 min.); 9. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (6.18,7 min.); 10. Sébastien Loeb i Daniel Elena (9.23,4 min.).

Czternasty odcinek specjalny (Erak Elamir 2 - 12,47 km)

Znów Mikko Hirvonen przed Jari - Mattim Latvalą!

Dani Sordo znów stracił, choć wciąż się liczy w rywalizacji.

Ciekawe jaką taktykę stosować będą kierowcy. Wszak jutro wystartują do rajdu w kolejności zajmowanych miejsc. Najtrudniejsze zadanie będzie miał lider, najłatwiejsze - "ten trzeci"...

Odcinek wygrali Giggi Galli i Giovanni Bernacchini.

Henning Solberg próbuje gonić Matthewa Wilsona, Federico Villagra broni się przed atakami Khalidq Al Qassimiego. Wszystkie te pojedynki są na sekundy...

W JWRC Patrik Sandell i Emil Axelsson znów lepsi od Jaana Möldera i Frederica Miclotte.

Klasę wygrali Sébastien Ogier i Julien Ingrassia o 16,7 sekundy przed Michałem Kościuszką i Maciejem Szczepaniakiem.

Wyniki: Giggi Galli, Mikko Hirvonen (1,5 sek.), Jari - Matti Latvala (3,0 sek.), Petter Solberg (5,4 sek.), Dani Sordo (5,5 sek.), Henning Solberg (7,3 sek.), Chris Atkinson (10,2 sek.), Urmo Aava (10,8 sek.), Per - Gunnar Andersson (11,7 sek.), Matthew Wilson (16,7 sek.), Federico Villagra (23,9 sek.).

Klasyfikacja po czternastu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2,0 sek.); 3. Dani Sordo i Marc Marti (6,4 sek.); 4. Chris Atkinson i Stephane Prevot (2.07,9 min.); 5. Urmo Aava i Kuldar Sikk (2.59,0 min.); 6. Matthew Wilson i Martin Scott (4.44,8 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (5.03,7 min.); 8. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (6.26,8 min.); 9. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (6.39,9 min.); 10. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (11.46,6 min.)

Piętnasty odcinek specjalny (Shuna 2 - 15,19 km)

Giggi Gali znów bardzo szybko! Choć jego szanse na awans na punktowane miejsce są znikome, Włoch jedzie znakomicie!

Jari - Matti Latvala powiększył przewagę zarówno nad Mikko Hirvonenem, jak tez nad Danim Sordo.

W czołówce bez niespodzianek, nie zaszły też zmiany w klasyfikacji.

Henning Solberg naciska coraz mocniej Matthewa Wilsona. Różnica jest niewielka.

W JWRC natomiast niestety się podziało! Niestety - bowiem w stawce nie ma ponownie Michała Kościuszki i Macieja Szczepaniaka. Polacy pokazali dziś klasę - jechali bez obciążenia, ale mety etapu nie osiągnęli. Zdefektował silnik w Suzuki.

Odcinek wygrał Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Utalentowany francuski kierowca, któremu wróży się karierę podobną do imiennika - Sébastiena Loeba - jest podobno w centrum zainteresowania zespołu fabrycznego WRC w przyszłym sezonie...

Tymczasem Jaan Mölder i Frederic Miclotte odrobili na próbie ponad dziesięć sekund straty do Patrika Sandella i Emila Axelssona.

Wyniki: Giggi Galli, Jari - Matti latvala (2,9 sek.), Chris Atkinson (4,9 sek.), Mikko Hirvonen (5,5 sek.), Dani Sordo (7,6 sek.), Per - Gunnar Andersson (11,9 sek.), Henning Solberg (16,9 sek.), Urmo Aava (17,2 sek.), Matthew Wilson (19,4 sek.), Petter Solberg (21,3 sek.).

Klasyfikacja po piętnastu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (4,6 sek.); 3. Dani Sordo i Marc Marti (11,1 sek.); 4. Chris Atkinson i Stephane Prevot (2.09,9 min.); 5. Urmo Aava i Kuldar Sikk (3.13,3 min.); 6. Matthew Wilson i Martin Scott (5.01,3 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (5.17,7 min.); 8. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (6.57,5 min.); 9. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (7.06,1 min.); 10. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (11.43,7 min.)

Szesnasty odcinek specjalny (Miejsce Chrztu 2 - 13,13 km)

Nagła niemoc czy zagrywka taktyczna? - zastanawiali się kibice oglądając wyniki ostatniego próby drugiego etapu rajdu.

Czy była to pokerowa zagrywka - odpowiedź na to pytanie poznamy jutro. Zarówno bowiem Jari - Matti Latvala jak i Mikko Hirvonen stracili wiele sekund do Daniego Sordo.

Młody Hiszpan będzie jutro jechał jako pierwszy "przecierając" trasę. Czy jednak Finowie nie przeliczyli się? W niedzielę rozegranych zostanie sześć odcinków specjalnych.

Jari - Matti traci obecnie 8,5 sekundy, a Mikko - 10,4 sekundy. To mało i... dużo!

Bardzo agresywnie na ostatnim OS-ie pojechał Henning Solberg, ale Matthew Wilson nie dał się zaskoczyć. Pomiędzy tymi dwoma kierowcami jutro trwać będzie dalsza rywalizacja.

Pozostałe miejsce w "dziesiątce" wydają się być pewne.

Powody do satysfakcji ma Giggi Galli, który w końcówce pokazał, że stać go na wygrywanie. Nawet seryjne wygrywanie!

W klasie JWRC znakomita postawa Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii przyniosła im sukces - awansowali bowiem po etapie na drugie miejsce.

Patrik Sandell i Emil Axelsson wydają się być poza konkurencja. O jedną pozycję spadli Jaan Mölder i Frederic Miclotte, ale nadal są na podium...

Nieoficjalna klasyfikacja po drugim etapie

Nieoficjalna klasyfikacja w JWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas (strata)1. Patrik Sandell i Emil Axelsson(Renault Clio S1600)2:44.55,0 godz.2. SébastienOgier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600)1.51,1 min.3. Jaan Mölder i Frederic Miclotte (Suzuki Swift S1600)2.15,3min.4. Shaun Gallagher iMichael Morissey (Citroën C2 R2)5.00,8 min. 5. Gilles Schammel iRenaud Jamoul (Renault Clio R3)5.21,0 min.6. Alessandro Bettega i Simone Scattplin (Renault Clio 2.0 16V)8.18,4 min.7. Kevin Abbring i ErwinMombaerts (Renault Clio RS)9.19,4 min.8.Florian Niegel i Andre Kachel (Suzuki Swift S1600)13.23,5 min.9.Stefano Albertini i Piercarlo Capolongo (Renault Clio)15.07,5 min.10. Simone Bertolotti i Daniele Vernuccio (RenaultClio R3)17.08,1 min.

Fot. Rallyworld©Willy Weyens

.......................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!