Dwie fińskie załogi Fordów Focus RS WRC staną do rywalizacji na korsykańskich trasach, które znacznie się różnią od hiszpańskich.

Trzynasta runda mistrzostw to typowy rajd asfaltowy. Z szerokich, szybkich tras Katalonii, kierowcy przenoszą się na wąskie, niezwykle kręte i miejscami zniszczone drogi Korsyki. OS-y położone w górach są bardzo trudne, a spore prawdopodobieństwo wystąpienia zmiennej pogody może dodatkowo utrudnić zadanie zarówno kierowcom, jak i zespołom.

Zespół BP-Ford stanie na starcie z 39-punktową przewagą w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen są liderami w klasyfikacji kierowców z przewagą 6 punktów nad najgroźniejszymi rywalami. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują trzecie miejsce.

Rajd, który w zeszłym roku odbył się w kwietniu, powraca do terminu jesiennego. Pogoda może okazać się zmienna i nieprzewidywalna, tym bardziej, że rajd odbywa się na górzystej wyspie, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia opadów deszczu. Może się zdarzyć, że kierowcy będą jechać po suchym asfalcie w palącym słońcu, by za chwilę napotkać deszczową aurę i mokrą nawierzchnię. W takich warunkach bardzo ważna będzie praca załóg „szpiegowskich”, które dostarczają informacji o pogodzie, bardzo pomocnych przy wyborze opon. Czasem jednak ostatni odcinek pętli rozgrywany jest nawet 3 godziny po dokonaniu wyboru ogumienia, a pogoda może się przez ten czas diametralnie zmienić.

Francuską rundę mistrzostw nazywano dawniej „rajdem 10 000 zakrętów”, ale rajd znacznie zmienił swój charakter w ostatnich latach. Kręte drogi prowadzące zboczami gór, gdzie z jednej strony znajduje się skalna ściana, a z drugiej – przepaść, są teraz dużo rzadziej spotykane. Miejscami zniszczone drogi zostały wyremontowane i teraz pokrywa je gładki asfalt. Jednak trasy nadal są bardzo wymagające dla opon. Zapewniają dobrą przyczepność, ale zwykle trzeba używać opon wykonanych z twardej mieszanki.

Marcus Grönholm zajął w Hiszpanii trzecie miejsce. Na Korsyce dwukrotnie był drugi – w 2002 i 2006 roku, co jest jego najlepszym wynikiem w 7 dotychczasowych startach we francuskiej rundzie mistrzostw. 39-letni Fin ma nadzieję na powtórzenie dobrego wyniku w tym roku.

- W ostatni weekend pokazaliśmy, że kiedy jest sucho, możemy rywalizować z Loebem i Sordo jak równy z równym - powiedział Marcus Grönholm. Nie lubię, gdy jest mokro i ślisko. Jeśli napotkamy takie warunki, będziemy musieli ciężko pracować, żeby nawiązać z nimi wyrównaną walkę. Mam jednak wielką nadzieję, że będzie sucho. Trasy Rajdu Korsyki podobają mi się bardziej, niż OS-y Rajdu Hiszpanii. Bardziej przypominają tradycyjny rajd, niż tor wyścigowy. W zeszłym roku byłem tu drugi i mam nadzieję przynajmniej powtórzyć ten wynik.

- Jak zawsze na Korsyce, musimy bardzo uważnie obserwować pogodę. Rajd jest rozgrywany na wyspie, więc warunki mogą się bardzo szybko zmieniać i łatwo popełnić błąd w wyborze opon. W górach często pogoda różni się od tej, z jaką mamy do czynienia w parku serwisowym. Jedna pomyłka w wyborze opon może zniweczyć cały wysiłek. Na szczęście w naszym zespole pracują doświadczeni ludzie, których zadaniem jest monitorowanie pogody i pomoc w wyborze opon. To świetni doradcy - dodał Grönholm.

Hirvonen w zeszłym roku zajął na Korsyce czwarte miejsce, co jest jego najlepszym wynikiem w trzech startach na śródziemnomorskiej wyspie. 27-letni Fin chciałby w tym roku poprawić wynik.

- Chcę ukończyć rajd na podium. Jeśli pogoda będzie nam sprzyjać, są na to realne szanse. Ponieważ w końcówce rajdu w Hiszpanii nie widziałem szans, by nawiązać walkę z czołową trójką, wypróbowałem kilka ustawień samochodu, które mogą się tu przydać - powiedział Mikko Hirvonen.

- Na Korsyce jest zupełnie inaczej, niż w Hiszpanii - dodał 27-letni Fin. To klasyczny asfaltowy rajd i wielkie wyzwanie dla kierowcy. Trasy są niezwykle kręte, jeden zakręt za drugim! Praktycznie nie ma prostych. Nawierzchnia jest zwykle wyboista i szorstka, jednak jest to mój ulubiony rajd asfaltowy, mimo że w Hiszpanii miałem większe szanse na nawiązanie walki.

>h2>Najnowsze informacje

* Zespół BP-Ford będzie miał do wyboru dwa bieżniki opon. BFGoodrich g-Force Profiler, używana na suchym asfalcie, jest dostępna w wersjach wykonanych z miękkiej, średniej i twardej mieszanki. Bieżnik Profiler H przeznaczony na mokrą nawierzchnię, dostępny jest w wersji miękkiej i średniej. Jeśli opady deszczu są bardzo obfite, opona typu H może być dodatkowo nacięta. Rowki mogą być podłużne, aby zapobiegać zjawisku aquaplaningu lub poprzeczne, dla zapewnienia lepszej trakcji i hamowania.

* W połowie września zespół odbył w ramach przygotowania do nadchodzącego rajdu czterodniowe testy na Korsyce. Grönholm i Hirvonen trenowali po dwa dni. Testy odbyły się na wschodzie wyspy, w pobliżu Bastii.

* Reprezentujący Abu Dhabi Khalid Al Qassimi i Nicky Beech wystartują w Rajdzie Irlandii (15 – 18 listopada). Będzie to ich ostatni występ Fordem Focus RS WRC w tym sezonie.