Honoru marki bronić będą Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Dani Sordo i Marc Martí, od 3 lat niezwyciężeni na pięknych trasach Korsyki. Francuska runda WRC to dla nich kolejna doskonała okazja, aby przedłużyć zwycięską passę i jeszcze bardziej umocnić prowadzenie w obydwu głównych klasyfikacjach sezonu. Oprócz załóg fabrycznych Citroëna, w rajdzie wystartują załogi Urmo Aava/Kuldar Sikk i Conrad Rautenbach/David Senior dwoma C4 WRC przygotowanymi i wystawianymi przez zespół PH-Sport przy wsparciu Citroën Sport Technologies.

Tour de Corse to jeden z wielkich klasyków sezonu. Choć nie jest już określany mianem Rajdu 10 tysięcy zakrętów, pozostaje rundą trudną i wymagającą. Jego trasa liczy 1094,36 km, w tym w sumie 359,02 km jazdy po 8 przejeżdżanych dwukrotnie odcinkach specjalnych.

Pod względem technicznym różnice pomiędzy Katalonią i Korsyką nadal są wyraźne, choć już nie tak jaskrawe jak dawniej. Trasy na francuskiej wyspie prowadzą drogami węższymi, nie tak gładkimi, dającymi mniej okazji do cięć. Z każdym rokiem coraz mniej jest partii starego, zniszczonego asfaltu, ale i tak w porównaniu z „wyścigowymi” odcinkami hiszpańskimi tu liczy się głównie zdolność zawieszeń do szybkiej pracy w pionie i absorbowania nierówności. Rozdzielenie obu rund zaledwie kilkudniową przerwą wymagało od zespołu Citroën Sport niezwykle starannego przygotowania obu C4 WRC, które jadą na Korsykę po wyczerpującym sprincie w Katalonii.

„W ustawieniu naszych Citroënów C4 na oba te rajdy nie ma wielkich różnic” – mówi Sébastien Loeb, prowadzący w Klasyfikacji Kierowców z 12 pkt przewagi. – „Chcemy jeszcze wprowadzić razem z teamami technicznymi parę korekt dostosowujących samochody do tutejszych dróg, bardziej krętych i obfitujących w zmiany nawierzchni. Ale na Korsyce już nie jeździ się powoli; osiągane prędkości stopniowo zbliżają się do tego poziomu, jaki widzieliśmy tydzień temu.”

„Na Korsyce zawsze ważna jest prognoza pogody” – przypomina zawodnik, który w Ajaccio triumfował trzykrotnie.- „Trasy biegną wzgórzami blisko wybrzeża morskiego. Częste są tu nagłe, lokalne ulewy i burze. Również opony będą miały duże znaczenie. Trzeba trafić we właściwy kompromis przy wyborze typu mieszanki. W tej chwili nasza sytuacja w obydwu tabelach jest pomyślna, ale potrzebowalibyśmy wyjątkowo szczęśliwego obrotu wydarzeń, by zapewnić sobie jeden lub nawet obydwa tytuły już w tę niedzielę. Choć to teoretycznie możliwe, nie będziemy liczyć na to podczas jazdy. Zamierzam skupić się na konsekwentnym umocnieniu mojej pozycji.”

Wsparciem dla Loeba i Eleny będzie start drugiej załogi fabrycznej Citroëna w składzie Dani Sordo - Marc Martí, mających na swym koncie trzy drugie miejsca w trzech ostatnich rajdach. W Katalonii, przed własną publicznością, potwierdzili swoją formę pokazaną wcześniej na fińskich szutrach i niemieckich asfaltach, a przed 13 rundą sezonu są pełni motywacji do walki. „Na Korsyce jazda jest typowo rajdowa, mniej torowa. Mnie to odpowiada” – mówi Sordo.- „Mając po jednej stronie skalną ścianę, a po drugiej przepaść lub mur, nie można ciąć zakrętów poza drogą. To jednak nie oznacza powolnego tempa. Lubię ten rajd, choć jeszcze nigdy go nie wygrałem. Mam wielką nadzieję na dobry wynik w tym roku i na poprawę moich statystyk.”

„W Hiszpanii przez wszystkie trzy dni byłem zachwycony zachowaniem naszego Citroëna C4 WRC” – kontynuuje z entuzjazmem Sordo.- „Samochód był niezwykle skuteczny i wzorowo niezawodny. Nie mogę się już doczekać startu do pierwszego oesu na Korsyce. Jak widzieliśmy w Salou, czeka nas zacięta walka z rywalami. Mam jednak zamiar osiągnąć nasz cel: ponownie pojawić się na podium i zdobyć tak ważne dla Citroëna punkty zespołowe.”

Rajd Francji – Tour de Corse od A do Z

•52 Rajd Francji – Tour de Corse (runda 13/15) (10-12 października).•Nawierzchnia: asfalt.•Miejsce Ajaccio.•Informacje praktyczne: Park serwisowy, biuro prasowe i baza rajdu znajdują się w porcie handlowym w Ajaccio. •Sprawy techniczne: Pod względem wykorzystania tych samych silników i ram pomocniczych pod silnikiem Rajd Korsyki powiązany jest w parę z Rajdem Katalonii. Podwozia mają więc już za sobą walkę na trasach hiszpańskich, a silniki oprócz tego także cały Rajd Niemiec. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła. •Opony: Obowiązuje jeden typ opon, Pirelli P Zero WRC 235/40ZR18, w dwóch odmianach: Soft czyli z miękką mieszanką gumową (24 szt.) i Hard (mieszanka twarda, 30 szt.) – w sumie po 54 opony na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym. Obowiązuje zakaz nacinania opon. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. •Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 7 października w godz. od 9:00 do 18:30 i środę 8 października od 7:45 do 18:30. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km/h (50 km/h na obszarach zamieszkanych). •Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 9 października, w godz. od 8:00 do 12:00, na trasie długości 2,2 km, wytyczonej na drodze D161 pomiędzy miejscowościami Afa i Valle di Mezzana, o 12,57 km na północ od Ajaccio. Park serwisowy na potrzeby odcinka testowego będzie ten sam co dla całego rajdu – ulokowany w porcie handlowym w Ajaccio. Park pomocniczy znajdować się będzie na boisku piłkarskim w Sarrola Carcopino.•Konferencja prasowa przed rajdem: odbędzie się we czwartek 9 października, od godz. 13:30 w biurze prasowym rajdu w Pałacu Kongresowym przy porcie handlowym w Ajaccio. •Uroczystość startu: we czwartek 9 października, od godz. 18:00 na placu Gen. Focha, w centrum Ajaccio.•Trasa: liczy 1094,36 km długości, w tym 16 odcinków specjalnych (8 różnych) na łącznym dystansie 359,02 km.•Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela, 12 października, od godz. 15:30, w biurze prasowym rajdu w Pałacu Kongresowym. •Nowości: W porównaniu do poprzednich edycji do trasy rajdu wprowadzono szereg modyfikacji. Odcinek Acqua Doria-Serra di Ferro (OS1/4) został po raz ostatni wykorzystany w r. 2005, natomiast OS Appricciani-Coggia figurował w programie edycji 2003. Dwa niedzielne oesy - Agosta-Pont de Calzola (OS13/15) oraz Pietra Rossa-Verghia (OS14/16) są w tym roku przejeżdżane w kierunku odwrotnym niż w roku ubiegłym.

•Citroën w Tour de Corse ma, jak dotychczas, na swoim koncie 5 zwycięstw: w latach 2007: (Loeb/Elena/C4), 2006: (Loeb/Elena/Xsara), 2005: (Loeb/Elena/Xsara), 2001: (Puras/Martí/Xsara WRC, 1 wygrana modelem Xsara), 1999: (Bugalski/Chiaroni/Xsara Kit-Car). W 2004 r. Citroën Rajdem Korsyki wywalczył swój drugi tytuł Mistrza Świata.

•Statystyki załóg przed rajdem:Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 110. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 45. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 56. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 122. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

•Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Katalonii:Sébastien Loeb/Daniel Elena: wezmą w nim udział po raz 9. Dotychczasowe starty: 2007 (C4/1 m.), 2006 (Xsara/1 m.), 2005 (Xsara/1 m.), 2004 (Xsara/2 m.), 2003 (Xsara/13 m.), 2001 (Saxo/13 m., 1 w klasie S1600), 2000 (Corolla/9 m.) i 1999 (Saxo/19 m.). W 2005 r. Loeb i Elena wygrali wszystkie odcinki specjalne rajdu; w 2004 r. wynikiem uzyskanym na Korsyce zapewnili sobie tytuł Mistrzów Świata. Dani Sordo: wystartuje po raz czwarty. Wyniki w poprzednich edycjach: 2007 (Marc Martí/C4/3 m.), 2006 (Marc Martí/Xsara/3 m.), 2005 (Marc Martí/C2 S1600/15 m., 1 w klasie Junior) i 2004 (Carlos del Barrio/Lancer/13 m.).Marc Martí: będzie to jego 10 Rajd Korsyki; wyniki do tej pory: 2007 (Dani Sordo/C4/3 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/3), 2005 (Dani Sordo/C2 S1600/15 i 1 w klasie Junior), 2004 (Carlos Sainz/Xsara/3), 2003 (Carlos Sainz/Xsara/2), 2001 (Xsara WRC/Jésus Puras/1), 2000 (Saxo/Jésus Puras/28), 1999 (Xsara Kit-Car/Jésus Puras/2) i 1996 (Mégane/Oriol Gomez/nie ukończ.).

•W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.

Foto: Rallyworld@Willy Weyens