Rano temperatura w Leon wynosiła 9 stopni, ale w dzień może dojść do trzydziestu. Jest pochmurnie, meteorolodzy nie zapowiadają deszczu, ale wysoko w górach wszystko jest możliwe. Nagłe, przelotne opady zdarzają się często.

Pierwszego dnia załogi rywalizować będą na ośmiu odcinkach specjalnych. Najpierw przejadą dwie pętle po trzy OS-y (o długości odpowiednio: 23,06 kilometra, 29,66 kilometra i 17,88 kilometra). Późnym popołudniem zaplanowana jest gratka dla kibiców - dwie widowiskowe superpróby o długości 2,21 kilometra każda.

Oczywiście największe zainteresowanie kibiców wzbudzają główni faworyci do mistrzowskiego tytułu: obrońca trofeum Sebastien Loeb oraz lider klasyfikacji Marcus Grönholm.

- Aż do zeszłego roku lubiłem ten rajd, ale on chyba nie przepadał za mną - powiedział Sebastien. Od kiedy go wygraliśmy, lubię go jeszcze bardziej! Mówiąc ogólnie, odcinki są dość szybkie, a z powodu wysokich temperatur i twardych nawierzchni także wymagające dla opon. Natrafia się też na partie wolniejsze, techniczne, bardziej piaszczyste. Kraj jest jedyny w swoim rodzaju, a publiczność naprawdę kocha ten sport i z roku na rok pojawia się coraz liczniej. Po raz pierwszy od dawna jestem w tej komfortowej sytuacji, że nie jadę jako pierwszy, ale oznacza to, że straciłem prowadzenie w tabeli sezonu... W Meksyku może to działać na naszą korzyść. Postaramy się to wykorzystać i osiągnąć nasz cel, którym jest oczywiście zwycięstwo. Wiemy już, że Citroën C4 WRC ma znakomite osiągi na asfalcie. Poznaliśmy też jego duże możliwości na śniegu i lodzie, co jest dobrą zapowiedzią zachowania samochodu na szutrze.

- Nie ma w tym rajdzie nic niezwykłego, to dość typowa, jedna z wielu szutrowych imprez w sezonie - stwierdził 39-letni Marcus. Nawierzchnie są raczej równe. Charakterystyczną cechą tego rajdu są duże wysokości, na których przebiega trasa. Powoduje to znaczącą utratę mocy silnika, a w najwyższych partiach można odnieść wrażenie, że samochód ledwo jedzie. Dotyczy to jednak wszystkich zawodników. W zeszłym roku "przecieranie" trasy przed rywalami nie sprawiało nam problemów, więc nie obawiam się tego. Właściwie jestem zadowolony, że wyruszamy na trasę jako pierwsi. Oznacza to, że jesteśmy liderami mistrzostw! Odgarnianie luźnego szutru bywało trudne, ale generalnie nie było wielkim problemem. W piątek po południu powtarzamy poranne OS-y, więc nie będę już miał trudniejszych warunków niż inni zawodnicy. Po urlopie na nartach z rodziną czuje się wypoczęty i jestem "głodny" rywalizacji.

Przypominamy, że w Rajdzie Meksyku startuje polska załoga Leszek Kuzaj i Jarosław Baran, która rywalizuje w klasyfikacji PC WRC. Podczas odcinka testowego "Kuzi" uzyskał w swojej kategorii trzeci czas.

Pierwszy odcinek specjalny (23,06 km)

Pokazał jednak, że Grönholm nie miał racji! Jadąc jako pierwszy w swoim Fordzie Focusie RS WRC 06 stracił aż 12,1 sekundy do zwycięzcy. A został nim Petter Solberg w debiutującum na arenie sportowej modelu Subaru Impreza WRC 2007. Możliwości nowego samochodu potwierdził Chris Atkinson, który zajął trzecie miejsce (strata 5,9 sek.). Drugi był Sebatien Loeb (Citroën C4 - 2,9 sek.), czwarty - Dani Sordo (Citroën C4 - 7,5 sek.), piąty - Mikko Hirvonen (Ford Focus RS WRC 06 - 10,7 sek.), szósty - Marcus Grönholm, siódmy - Manfred Stohl (Citroën Xsara WRC - 14,1 sek.), ósmy - Jari-Matti Latvala (Ford Focus RS WRC 06 - 17,0 sek.), dziewiąty - Matthew Wilson (Ford Focus RS WRC 06 - 40,6 sek.), a dziesiąty - Austin Machale (Ford Focus RS WRC 06 - 1.02,8 min.). Bardzo pechowo rozpoczął jeden z faworytów - Henning Solberg (Ford Focus RS WRC 06), dla którego marzenia o sukcesie już się skończyły - ma bowiem stratę 3.30,8 minuty po rolowaniu przez dach.

Tak więc po pierwszej próbie w czołowiej dziesiątce jest pięć Fordów, trzy Citroëny i dwa Subaru (ale na prowadzeniu!)...

Leszek Kuzaj i Jarosław Baran w Subaru Imprezie WRC STi rozpoczęli nie najlepiej, tracąc do zwycięzców 1.35,5 minuty i nie zmieścili się na punktowanej pozycji w PC WRC (dziewiąte miejsce w klasie i dwudzieste w klasyfikacji generalnej). Liderem w tej kategorii został jedenasty w "generalce" Mark Hinggins (Mitsubishi Lancer Evo IX), szybszy od Polaków o 26,2 sekundy.

W Rajdzie Meksyku tradycyjnie startują pucharowe samochody Peugeot 206 XS, bardzo podobne do tych, które jeżdżą w rajdach w Polsce...

Drugi odcinek specjalny (28,87 km)

- Jedzie mi się super - powiedział zadowolony Petter Solber na mecie drugiego OS-u.

Norweg znów wygrał, tym razem wyprzedzając kolegę z zespołu Atkonsona o 2,4 sekundy. Kolejne miejsca zajęli: Loeb (3,2 sek. straty), Sordo (9,9 sek.), Grönholm (10,3 sek.), Stohl (11,6 sek.), Hirvonen (12,4 sek.), Latvala (25,9 sek.), Gateth Machale (43,6 sek.) i Wilson (55,9 sek.).

Po dwóch próbach przewaga Pettera nad konkurentami jest coraz większa. Wyprzedza on: Loeba (6,1 sek.), Atkinsona (8,3 sek.), Sordo (17,4 sek.), Grönholma (22,4 sek.), Hirvonena (23,1 sek.), Stohla (25,7 sek. oraz Latvalę (42,0 sek.). Pozostali zawodnicy tracą już prtzynajmniej ponad półtorej minuty...

Tym razem strata Leszka Kuzaja i Jarosława Barana była większa - uzyskali oni czas gorszy o 2.02,9 minuty od Solberga. Po dwóch próbach zajmują dziewiąte miejsce w klasie i dwudzieste w "generalce", a ich strata do lidera wynosi 3.38,4 minuty. Prowadzi nadal Higgins.

Trzeci odcinek specjalmy (21,61 km)

- To jest coś niesamowitego - cieszył się Petter na mecie także kolejnej próby. Auto spisuje się doskonale, sama przyjemność nim jechać...

- Doszło do przykrego incydentu - powiedział Sebastien. Kibic rzucił kamieniem i rozbił nam przednią szybę. Samochód spisuje się na szutrze śweitnie. Petter miał lepszą drogę, bo jechał dalej. Zobaczymy, jak będzie na drugiej pętli.

- Nie miałem racji - żalił się Marcus. Jednak na "przecieraniu" bardzo się traci. Jest jak jest: szybciej nie dam rady jechać, brakuje przyczepności. Łudziłem się, że będzie inaczej, choć tak naprawdę, to zdawałem sobie sprawę, że dzisiaj początkowo muszę dużo stracić...

- Luźny szuter przeszkadzał, chwilami zupełnie nie było przyczepności - stwierdził Sordo. Myślę, że druga pętla będzie znacznie ciekawsza i bardziej wyrównana.

- Zobaczymy, do mety jeszcze daleko - kiwał głową Mikko. Mieliśmy mały problem ze skrzynia, ale tym zajmie się teraz serwis.

Kolejność w czołówce OS-u: 1. Petter Solberg; 2. Sabastien Loeb (1,6 sek.); 3. Dani Sordo (4,1 sek.); 4. Hirvonen (4,2 sek.); 5. Grönholm (4,5 sek.); 6. Stohl (6,2 sek.); 7. Atkinson (6,6 sek.); 8. Latvala (8,3 sek.).

Po pierwszej pętli: 1. Petter Solberg (Norwegia): 2. Sabastien Loeb (Francja - 7,7 sek.); 3. Chris Atkinson (Australia - 14,9 sek.); 4. Dani Sordo (Hiszpania - 21,5 sek.); 5. Marcus Grönholm (Finalandia - 26,9 sek.); 6. Mikko Hirvonen (Finalandia - 27,3 sek.); 7. Manfred Stohl (Austria - 31,9 sek.); 8. Jari-Matti Latvala (Finalandia - 51,2 sek.); 9. Matthew Wilson (Wielka Brytania - 2.00,2 min.); 10. Gateth Machale (Irlandia - 3.15,4 min).

W PC WRC nadal prowadzi Mark Higgins (Wielka Brytania), ale jego przewaga nad Mirco Baldaccim (San Marino) zmalała do 0,7 sekundy. Wypadł Nasser al-Attiyah. Leszek Kuzaj i Jarosaw Baran awamnsowali na szóste miejsce w klasie i siedemnaste w klasyfikacji generalnej. Jego strata do lidera wynosi 4.37,0 minuty.

Czwarty odcinek specjalny (23,06 km)

Drugi przejazd Alfaro był zdecydowanie szybszy niż pierwszy. Dwaj wielcy: Loeb i Grönholm przejechali go w równym tempie: za pierwszym razem Sebastien wyprzedził Marcusa o 9,2 sekundy, za drugim - o 9 sekund. Lider klasyfikacji Mistrzostw Świata jednak wciąż traci - tym razem piątą pozycję w klasyfikacji genaralnej na rzecz kolegi z zespołu Forda, Miko Hirvonena, z którym przegrał aż o 5,1 sekundy! Petter Solberg tym razem nie wygrał, stracił do Loeba 2,8 sekundy i różnica pomiędzy nimi zmalała do mniej niż pięciu sekund.

Kolejność w czołówce OS-u: 1. Sabastien Loeb; 2. Petter Solberg (2,8 sek.); 3. Dani Sordo (3,5 sek.); 4. Hirvonen (3,9 sek.); 5. Atkinson (7,0); 6. Grönholm (9,0 sek.); 7. Stohl (11,0 sek.); 8. Latvala (20,4 sek.).

Po czterech próbach: 1. Petter Solberg: 2. Sabastien Loeb (4,9 sek.); 3. Chris Atkinson (19,1 sek.); 4. Dani Sordo (22,2 sek.); 5. Grönholm (33,1 sek.); 6. Mikko Hirvonen (28,4 sek.); 7. Manfred Stohl (40,1 sek.); 8. Jari-Matti Latvala (1.08,8 min.); 9. Matthew Wilson (2.39,0 min.); 10. Gateth Machale (3.58,0 min).

Piąty odcinek specjalny (28,87 km)

Pozycja Pettera Solberga jest zagrożona! Sebastien Loeb przyspieszył, wygrywając z nim piątą próbę o 2,8 sekundy. Dobrze pojechał też Hirvonen, który dzięki temu awansował na czwarte miejsce. Stracili Grönholm i Sordo. Sensacyjnym zwycięzcą OS-u został Stohl, który zepchnął lidera klasyfikacjiMistrzostw Świata aż na siódmą pozycję...

Kolejność w czołówce OS-u: 1. Stohl; 2. Loeb 0,1 sek.); 3. Hirvonen (1,8 sek.); 4. Atkinson (2,2 sek.); 5. Petter Solberg (2,9 sek.); 6. Grönholm (8,9 sek.); 7. Sordo (12,3 sek.); 8. Latvala (14,1 sek.).

Po pięciu OS-ach: 1. Petter Solberg: 2. Sabastien Loeb (2,1 sek.); 3. Atkinson (18,4 sek.); 4. Miko Hirvonen (27,3 sek.); 5. Dani Sordo (31,6 sek.); 6. Manfred Stohl (37,2 sek.); 7. Marcus Grönholm (39,1 sek.); 8. Jari-Matti Latvala (1.20,0 min.); 9. Matthew Wilson (3.36,4 min.); 10. Gateth Machale (4.56,2 min.); 11. Mark Higgins (1. w PC WRC - 6.09,8 min.).

Szósty odcinek specjalny (21,61 km)

Wielki pech Pettera Solberga. W jego nowym Subaru Imprezie WRC 2007 zaczął wyciekać okej i lider rajdu musiał się zatrzymać, tracąc tym samym szanse na zwycięstwo, a nawet zajęcie czołowej lokaty. Skarżący się na kłopoty techniczne Marcus znów stracił do rywali.

Wyniki na mecie odcinka: 1. Loeb; 2. Sordo (2,2 sek.); 3. Hirvonen (2,2 sek.); 4. Stohl (6,1 sek.); 5. Grönholm (6,4 sek.); 6. Atkinson (10,7 sek.); 7. Latvala (11,0 sek.); 8. Gateth Machale (22,5 sek.).

Klasyfikacja po szóstej próbie: 1. Sabastien Loeb; 2. Chris Atkinson (27,0 sek.); 3. Miko Hirvonen (27,4 sek.); 4. Dani Sordo (31,7 sek.); 5. Manfred Stohl (41,2 sek.); 6. Marcus Grönholm (43,4 sek.); 7. Jari-Matti Latvala (1.28,9 min.); 8. Matthew Wilson (4.07,5 min.); 9. Gateth Machale (5.16,6 min.).10. Mark Higgins (1. w PC WRC - 6.53,5 min.).

Powiedzieli

Stohl: Jestemzadowolony z wyniku, wszystko sprawuje się OK, muszę jeszcze więcej dać z siebie.Sordo: Jest dobrze, chociaż na ostatnich kilometrach miałem problemy z utrzymaniem sie na drodze. Na początek nie jest najgorzej!Henning Solberg: Jest trudno. muszę się natychmiast napić. Auto sprawuje sie dobrze.Loeb: Staram sie zmniejszyć przewagę Pettra - powlczymy... Petter stoi? Szkoda, bo byłaby walka.Hirvonen: Zacząłem walczyć. Był to cieżki dzień i będzie trudno odrobić stratę, ale będziemy musieli to spróbować osiagnąć.Gronholm: Jest to trudne. Nie mam najlepszych opon. Dzisiaj już nic nie wymyślę. Raczej nie wygram...

Leszek Kuzaj i Jarosław Baran w Subaru zajmują piąte miejsce w PC WRC i siedemnaste w klasyfikacji generalnej, ze stratą 9.35,6 minuty do Loeba.

Odcinki siódmy i ósmy (2x2,25 km)

Odcinki przejeżdżane były parami. Po dojechaniu do mety, zawodnicy zmieniali się miejscami i jechali po raz drugi. Pierwszą parę stanowili Loeb i Henning Solberg, Dwa razy wygrał Norweg: różnicą 2,4 oraz 5,0 sekund. W drugiej parze zmierzyli się Chris Atkinson i Dani Sordo. Marcus Grönholm pościgał się z Mikko Hirvonenem. Manfred Stohl łącznie przegrał z Jari-Mattim Latvalą.

Wyniki OS 7: 1. Atkinson; 2. Sordo (0,6 sek.); 3. Loeb (0,7 sek.); 4.Grönholm (1,2 sek.); 5. Stohl 91,7 sek.); 6. Hirvonen 92,1 sek.); 7. Latvala 02,3 sek.); 8. Gateth Machale 92,5 sek.); 18. Kuzaj (9,3 sek.).

Wyniki odcinka ósmego: 1. Grönholm; 2. Loeb (0,8 sek.); 3. Atkinskon (0,8 sek.); 4. Sordo (1,3 sek.); 5. Hirvonen (2,1 sek.); 6. Gateth Machale (3,0 sek.); 7. Hennineg Solberg (3,3 sek.); 8. Higgins (3,4 sek.); 19. Kuzaj (11,7 sek.).

Leszek Kuzaj i Jarek Baran po I etapie zajmują szesnaste miejsce. W klasyfikacji PC WRC są na piątej pozycji, ale mają zaledwie kilkusekundową przewagę nad kilkoma rywalami.

Powiedzieli:

Gronholm: Rano zamiatałem, a po południu zaspałem...Sordo: Nie był to zły dzień. Nie lubie superspecjalek...Loeb: Jest dobrze. Na pierwszy start na szutrze - jest lepiej niż dobrze!Hirvonen: Jutro czeka nas ciężka walka z Chrisem...Atkinson: Będę walczył z Hirvonenem. Szkoda mi Pettera!Stohl: Wszytko sprawowało się dobrze, włącznie z hamulcami...

NIEOFICJALNE WYNIKI PO PIERWSZYM ETAPIE

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. S. LOEB i D. ELENA (CITROËN C4 WRC) 1:25.14,4 godz.2. Ch. ATKINSON i G. MACNEALL (SUBARU Impreza WRC 2006) strata 26,3 s.3. M. HIRVONEN i J. LEHTINEN (FORD Focus RS WRC 06)30,1 s.4. D. SORDO i M. MARTI (CITROËN C4 WRC)32,1 s.5.GRÖNHOLM i T. RAUTIAINEN (FORD Focus RS WRC43,1 s.6.M. STOHL M. i I. MINOR (CITROËN Xsara WRC)51,7 s.7. J.-M. LATVALA i M. ANTTILA (FORD Focus RS WRC 06)1.37,8 min.8. M. WILSON i M. ORR (Ford Focus RS WRC 06)4.19,8 min.9. G. MACHALE i P. NAGLE (Ford Focus RS WRC 06)5.20,6 min.10. M. HIGGINS Mark i S. MARTIN (Mitsubishi Lancer EVO IX)7.03,6 min.16.L. KUZAJ i J. BARAN (Subaru Impreza WRX STi)9.55,1 min.