Wczorajsze problemy techniczne z Fordem Focusem RS WRC, jakie mieli Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila sprawiły, że przebieg ostatniego etapu rajdu kibice obserwować będą już bez emocji. Cztery odcinki specjalne, a praktycznie trzy - bowiem ostatnim jest Superoes, nie mogą zmienić układu w czołówce.
Oczywiście zawsze może przydarzyć się defekt czy nawet błąd...
Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) prawdopodobnie odniosą kolejne zwycięstwo. Przed rajdem "Seb" miał poważne problemy z samochodem, zespół zmieniał decyzje. Ale jeśli motor wytrzyma dzisiejszy etap - kierownictwo będzie miało powody do radości. Loeb raz jeszcze potwierdził, ze nie tylko potrafi jeździć szybko, ale z "głową" - spokojna jazda na pierwszym etapie była tego najlepszym przykładem.
Młody, szybki Jari - Matti Latvala - bez wątpienia kierowca z przyszłością - zapłacił wczoraj "frycowe". Przekonał sie - co podkreślał w swoich wypowiedziach - jak to jest jechać jako pierwszy, "przecierając" szutrowa trasę. Praktycznie startując do wczorajszego etapu był z góry skazany na porażkę... Szkoda tylko, że awaria techniczna jeszcze bardziej pomieszała mu szyki.
Dobrze jedzie Chris Atkinson, starają się bardzo Henning Solberg oraz Matthew Wilson. Nieco zawodzi Mikko Hirvonen.
I tyle o rajdzie! Pozostali kierowcy są jedynie dalekim tłem dla czołówki!
Po wycofaniu się kilku zawodników z zespołów fabrycznych (Per - Gunnar Andersson, Toni Gardemeister, Giggi Galli) oraz utracie szans przez innych (Dani Sordo, Petter Solberg) zawody przestały po prostu być interesujące.
Co więcej - światowa czołówka nie miała w Meksyku nawet zaplecza, o czym świadczy fakt, że w "dziesiątce są aż dwie załogi w samochodach Super 1600!
Samo JWRC też bezbarwne - tylko dziewięć aut na starcie. Obniża to niewątpliwy sukces Michała Kościuszki i Macieja Szczepaniaka, którzy jeśli osiągną metę - będą mogli chwalić sie wynikiem może nawet i wnukom...
- Pierwsza pętla była dla nas bardzo udana - komentował na mecie drugiego etapu Michał. Skutecznie zaatakowaliśmy. Po trzecim z rozegranych dziś odcinków specjalnych zajmowaliśmy drugie miejsce i wszystko wskazywało na to, że nasza walka będzie elektryzować kibiców do samego końca rajdu. Kolejne trzy odcinki specjalne nie przebiegały już jednak po naszej myśli. Przewaga nad Jaanem wynosiła zaledwie sekundę. Staraliśmy się więc jechać jak najszybciej. Niestety, silnik zaczął się niepokojąco przegrzewać – temperatura przekraczała 115 stopni. Jak dowiedzieliśmy się później od inżyniera, komputer zareagował na to wejściem w tryb awaryjny, co znacząco obniżyło moc jednostki napędowej. Robiłem co mogłem, aby czasy były jak najlepsze, niestety dodatkowo szwankować zaczęło także sprzęgło. Szczęśliwie dotarliśmy do serwisu. Straty czasowe, które ponieśliśmy podczas drugiej pętli dzisiejszego etapu praktycznie wykluczyły nas w rywalizacji o wyższe miejsce. Z drugiej strony, mamy sporą przewagę nad goniącymi nas rywalami. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że mamy teraz znacznie więcej do stracenia niż do zyskania. Postaramy się oczywiście pojechać szybko, ale na tyle rozsądnie, aby na mecie cieszyć się z dobrego miejsca cennych punktów.
Trzeci, ostatni etap liczy 143,13 kilometra, w tym 4 OS-y (4 różne) na łącznym dystansie 60, 69 km. Są to: OS 17: Léon (16,09 km); OS 18: Guanajuatito (22,30 km); OS 19: Comanjilla (17,88 km); OS 20: Superoes 5. Podium przewidziane jest o godz. 13:00.
Zapraszamy na naszą relację z ostatniego dnia zmagań - początek około godziny 15.30.
Zawodnicy stoją już przed startem do pierwszego w dniu dzisiejszym, a siedemnastego w rajdzie odcinka specjalnego.
Siedemnasty odcinek specjalny (Léon - 16,09 kilometra)
Sébastien Loeb i Daniel Elena, którzy jako liderzy pierwsi wyruszyli na trasę odcinka - są już na mecie.
Jari - Matti Latvala, który mógł zostać bohaterem zawodów pokonał Francuzów o 10,5 sekundy!
Chris Atkinson, pewny swego drugiego miejsca, pojechał jeszcze wolniej niż Mistrz Świata.
Trwa rywalizacja tylko o jedną pozycję: czwartą. Mikko Hirvonen zaatakował o odrobił sporo sekund do Henninga Solberga.
Ale pozostało jeszcze ponad dziewięć, a znając Norwega - on też zapewne na następnym OS-ie przyspieszy...
Jednego punktu, zarówno w klasyfikacji indywidualnej jak i zespołowej, postanowił bronic Petter Solberg, który powrócił do rywalizacji dzięki systemowi Superally. Ma on spora przewagę nad Danim Sordo, która powinien bez najmniejszego trudu utrzymać. Nie mając jednocześnie już nic więcej do zyskania, zarówno Norweg jak i Hiszpan będą dziś jechali zapewne szybko...
Wyniki próby: Jari - Matti Latvala, Petter Solberg (strata 0,2 sek.), Mikko Hirvonen (2,9 sek.), Henning Solberg (9,6 sek.), Sébastien Loeb (10,5 sek.), Chris Atkinson (13,9 sek.), Matthew Wilson (23,5 sek.), Federico Villagra (36,8 sek.), Conrad Rautenbach (37,9 sek.)... Michał Kościuszko (1.57,3 min.).
Klasyfikacja rajdu po siedemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - strata 1.04,8 min.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 1.55,9 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 3.50,7 min.); 5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 3.59,9 min.); 6. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 6.23,6 min.); 7. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 18.40,6 min.); 8. Ricardo Triviño i Checo Salom (Peugeot 206 WRC - 20.24,1 min.); 9. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600 - 23.51,9 min.); 10. Jaan Mölder i Frederic Miclotte (Suzuki Swift S1600 - 25.23,6 min.); 11. Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak (Suzuki Swift S2000 - 26.50,2 min.); 12. Aaron Burkart i Michael Kölbach (Citroën C2 S1600 - 29.35,6 min.).
Osiemnasty odcinek specjalny (Guanajuatito - 22,30 kilometra)
Niestety rywalizacja o czwarte miejsce została wypaczona! Odcinek został bowiem odwołany!
Powodem była zbyt duża liczba kibiców zgromadzonych wokół trasy. Odpowiedzialny za bezpieczeństwo ze strony Międzynarodowej Federacji Samochodowej, Jacek Bartoś po przelocie helikopterem wydał decyzję o anulowaniu próby. Polak jest ekspertem w tych sprawach i dyskutowanie z nim nie ma sensu!
Oczywiście bowiem nie ma nic ważniejszego niż bezpieczeństwo zawodników i kibiców!
Jednak szkoda, bowiem Mikko Hirvonen miał tu praktycznie ostatnią szansę na odrobienie straty do Henninga Solberga. Obecnie nie jest to raczej realne...
Dziewiętnasty odcinek specjalny (Comanjilla - 17,88 kilometra)
Sébastien Loeb na mecie odcinka. Francuz, aby odnieść musi pokonać jeszcze jeden OS o długości 2,21 kilometra raz dojechać do parcu ferme...
Mistrz Świata podkreślił, że nie ma żadnych problemów, choć podczas jazdy widział dwa psy. Właśnie pies był przyczyna przedwczorajszego pecha jego partnera z zespołu, Daniego Sordo...
Chris Atkinson już się cieszy z drugiego miejsca. Musi tylko przełamać sie na Superoesie i pojechać nie jak on to lubi - "pod publikę, lecz na wszelki wypadek bardzo spokojnie...
Dobrze, że powyżej napisaliśmy, że zajęcie przez Mikko Hirvonena czwartej pozycji jest raczej nierealne. Okazało się po raz kolejny, że w sporcie niczego przesadzać nie można. Fin bowiem pojechał brawurowo, wygrał nie tylko odcinek, ale także odrobił z nawiązka strate do Henninga Solberga i awansował!
Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak szanują swoja wysoka pozycje w klasyfikacji - pojechali bez najmniejszego ryzyka. W JWRC nic sie więc nie zmieniło...
Petter Solberg przebił oponę, ale metę osiągnął.
Wyniki przedostatniej próby: Mikko Hirvonen, Jari - Matti latvala (1,0 sek.), Dani Sordo (1,5 sek.), Henning Solberg (11,7 sek.), Sébastien Loeb (19,2 sek.), Matthew Wilson (23,2 sek.), Chris Atkinson (24,1 sek.), Conrad Rautenbach (36,5 sek.), Petter Solberg (39,3 sek.), Federico Villagra (43,6 sek.)... Michał Kościuszko (1.38,7 min.).
Klasyfikacja rajdu po siedemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.09,7 min.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1.37,7 min.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (3.40,7 min.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.43,2 min.); 6. Matthew Wilson i Michael Orr (6.27,6 min.); 7. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (19.05,0 min.); 8. Ricardo Triviño i Checo Salom (21.07,9 min.); 9. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (25.04,4 min.); 10. Jaan Mölder i Frederic Miclotte (26.35,5 min.); 11. Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak (28.09,7 min.); 12. Aaron Burkart i Michael Kölbach (30.01,4 min.).
Dwudziesty odcinek specjalny (2,21 kilometra
Sébastien Loeb i Daniel Elena wygrali Rajd Meksyku. Mistrzowie Świata pokonali Chrisa Atkinsona i Stephane Prevota oraz Jari-Mattiego Latvalę i Miikkę Anttilę.
Ostatni odcinek specjalny - powtarzany po raz piaty Superoes nie przyniósł zmian. Wszyscy jechali ostrożnie lub też... "pod publikę", stąd różnice pomiędzy zawodnikami na mecie były znacznie większe niż poprzednio.
Efektownego "bączka" wykręcił Petter Solberg.
Pechowcem okazał się Henning Solberg, który jeszcze miał szanse powalczyć o piąte miejsce. Przebił jednak oponę, uszkodził zawieszenie i stracił bardzo dużo.
Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak na zakończenie pokazali się z dobrej strony, zajmując na próbie jedenaste miejsce w "generalce" i pierwsze w JWRC.
Ostatecznie Polacy odnieśli spory sukces, bowiem w klasie zajęli miejsce na podium. Osiągnęli tez najwyższą w historii lokatę w klasyfikacji generalnej rajdu do Mistrzostw Świata.
Michał zawsze już będzie mógł powiedzieć: "wygrałem rajd z Petterem Solbergiem..."
Wyniki: Dani Sordo, Chris Atkinson (1,5 sek.), Mikko Hirvonen (3,1 sek.), Federico Villagra (3,1 sek.), Sébastien Loeb (5,1 sek.), Matthew Wilson (6,4 sek.), Jari - Matti Latvala (7,1 sek.), Conrad Rautenbach (8,9 sek.), Petter Solberg (9,7 sek.), Ricardo Triviño (14,5 sek.)... Michał Kościuszko (25,5 sek.).
Na mecie rajdu powiedzieli:
M. Prokop:Dla mnie to nieobliczalny rajd. Byłem poza trasą, miałem dużo problemów z autem. W Argentynie pojadę Mitsubishi i mam nadzieję, że tam powiedzie mi się znacznie lepiej.H. Solberg: Złapałem gumę i uszkodziłem zawieszenie.J.-M. Latvala: Mam dobre samopoczucie. Już myślę o Argentynie.S. Loeb: Dzień był krótki, ale przewaga z wczoraj pozwoliła na spokojną jazdę. Zwycięstwo cieszy najbardziej.
.......................................................................................................................................................
UWAGA
prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!