Logo
WiadomościAktualnościRajd Meksyku 2008: Citroën, Loeb i Sordo przed górskimi szutrami

Rajd Meksyku 2008: Citroën, Loeb i Sordo przed górskimi szutrami

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Rajd Meksyku, trzecia runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata 2008, rozegra się na odcinkach specjalnych wytyczonych wokół miasta Léon, położonego na wysokości 1800 m. w hrabstwie Guanajuato.

Rajd Meksyku 2008: Citroën, Loeb i Sordo przed górskimi szutrami
Auto Świat
Rajd Meksyku 2008: Citroën, Loeb i Sordo przed górskimi szutrami

Zespół Citroën Total wystawi w nim dwa C4 WRC z załogami Sébastien Loeb i Daniel Elena i Dani Sordo i Marc Martí. W rajdzie wystartuje jeszcze jeden C4 WRC, zgłoszony przez zespół PH-Sport i wspomagany przez mechaników Citroën Technologies, w którym pojadą z załogą Conrad Rautenbach i David Senior.

Runda meksykańska będzie pierwszą w tym roku rozgrywaną na trasach o nawierzchni szutrowej, w skali całego sezonu najczęściej spotykaną (10 z 15 rajdów odbędzie się na szutrze).

- Meksyk to tradycyjnie teren suchy i gorący, a przy okazji pierwszy szutrowy rajd sezonu – mówi Xavier Mestelan-Pinon, dyrektor techniczny zespołu Citroën Sport. Po trzech pierwszych rundach będziemy już mieli dokładniejszy obraz rywalizacji, poznamy siłę naszych przeciwników i dowiemy się, co musimy poprawić, aby walczyć o mistrzostwo w obu klasyfikacjach – kierowców i konstruktorów.

Trasa rajdu, niemal identyczna jak w 2007 roku, zawiera 354 km jazdy na czas.

- Wytyczanie tych samych odcinków w kolejnych edycjach to element, którego nie można pominąć – podkreśla Xavier Mestelan-Pinon. Teren, jaki napotkamy, może się okazać bardziej zniszczony. Dużą rolę odgrywa też wysokość, sięgająca 2700 m nad poziomem morza. Silniki pracujące w rozrzedzonym powietrzu tracą część mocy, mniej skuteczne jest także chłodzenie. Znamy te zjawiska i podczas testów zrobiliśmy wiele, by się do nich dobrze przygotować.

- Kiedy popełnia się błąd i traci przez to punkty, poczucie presji na starcie do następnej rundy jest zupełnie normalne – mówi Sébastien Loeb. Muszę więc liczyć się z tym w Meksyku, szczególnie, że nie jest to łatwy rajd. Jego odcinki specjalne są bardzo zróżnicowane, od szerokich i bardzo szybkich po kręte i znacznie wolniejsze. Duże znaczenie będzie tam miała kwestia opon. Do zeszłego roku zwarta i twarda nawierzchnia oesów dawała sporo przyczepności, ale czy tym razem - na oponach Pirelli - będzie tak samo, dopiero się przekonamy. Nie wiemy też, czy zakaz stosowania pianki wypełniającej oponę po przebiciu przełoży się na większy problem z łapaniem gum. Muszę o tym pamiętać i dostosować technikę jazdy do tego, jak i do strat mocy silnika z powodu dużej wysokości. Wiemy, że C4 jest w Meksyku konkurencyjny, bo wygraliśmy ten rajd w zeszłym roku, a od tego czasu ciągle pracowaliśmy wraz z całym zespołem nad dalszym udoskonaleniem samochodu. Niemniej, podchodzę do tej rundy z ostrożnością, bo nie możemy pozwolić sobie na dalsze tracenie dystansu dzielącego nas od rywali.

- Meksyk to dla mnie szczególna runda – mówi z entuzjazmem Dani Sordo. Choć to daleko od Hiszpanii, czuję się tam trochę jak u siebie. Podoba mi się atmosfera tego rajdu, publiczność zachowująca się podobne jak hiszpańska – rozemocjonowana i żywiołowa. Czuję, że doping kibiców meksykańskich mi pomaga. Z punktu widzenia klasyfikacji konstruktorów ważne jest, abym postarał się wyprzedzić konkurentów i zdobył jak najwięcej punktów dla Citroëna, ale to nie będzie łatwe. Z drugiej strony, w moich dwóch pierwszych startach w Meksyku osiągałem dobre tempo. Czuję się pewnie na tych oesach i mam nadzieję, że ostatnie doświadczenia z prowadzenia C4 po śliskich trasach szwedzkich przydadzą mi się w Léon. Aby osiągnąć cel, powinienem jak najlepiej wykorzystać swoją pozycję startową pierwszego dnia.

Wyniki Citroëna w Meksyku: dwa zwycięstwa (2007, Loeb/Elena, C4 oraz 2006, Loeb/Elena, Xsara).

Statystyki załóg: (przed rajdem):

Sébastien Loeb i Daniel Elena - debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 100. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 37. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).

Dani Sordo - debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 46. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí - debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 112. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Meksyku:

• Sébastien Loeb / Daniel Elena: będzie to ich piąty wspólny start w tym rajdzie. W 2003 r. wzięli udział w zapoznaniu. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4, 1 m.), 2006 (Xsara, 1 m.), 2005 (Xsara, 4 m.), 2004 (Xsara, nie ukończ.);• Dani Sordo: wspólnie z M. Martí wystartuje po raz trzeci. 2007 (C4, 4 m.), 2006 (Xsara, 4 m.);• Marc Martí: weźmie udział w rajdzie po raz czwarty. 2007 (C4/Dani Sordo, 4 m.), 2006 (Xsara/Dani Sordo, 4 m.). 2004 (Xsara, Carlos Sainz, 3 m.);• Załoga Conrad Rautenbach/David Senior wystartuje prywatnie zgłoszonym Citroënem C4 WRC, przygotowanym i obsługiwanym przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: