Kawalkada uczestników Rajdu Monte Carlo przeniosła się w sobotę z Valence do Monako. Tam właśnie usytuowany był Park zamknięty, a dziś rano załogi wjechały do Parku Serwisowego.
Sytuacja w rajdzie jest po trzech dniach klarowna. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) mają ponad dwie minuty i dziesięć sekund przewagi nad Mikko Hirvonenem i Jarmo Lehtinenem (Ford Focus RS WRC 07) i pewnie zmierzają po swoje piąte zwycięstwo w imprezie.
Z kolei Finowie musieliby coś "wyczynić" lub mieć wielkiego pecha, aby stracić 52 sekundy i... 8 punktów, będąc wyprzedzonymi przez najgroźniejszych konkurentów.
Rywalizacja o podium teoretycznie nie jest zakończona, ale trudno wierzyć, aby doświadczeni Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC) mogli dać się dogonić. Ale jadący z Eddy Chevailler w Fordzie Focusie RS WRC François Duval jest kierowcą czasami nieobliczalny. Na trudnych technicznie trasach może sprawić niespodziankę. Wiele zależy od nastawienia taktycznego - Belg powinien podporządkować się zaleceniom zespołu, jakie by one nie były...
Dzisiejszy etap wcale nie będzie więc do końca etapem "przyjaźni. Dotyczy to także załóg rywalizujących o miejsce w pierwszej dziesiątce: Henninga Solberga i Cato Menkeruda (Ford Focus RS WRC 06), Toniego Gardemeistera i Tomiego Touminena(Suzuki SX4 WRC) oraz Matthewa Wilsona i Michaela Orra (Ford Focus RS WRC 06) dzieli niewiele sekund (zobacz wyniki po trzech etapach)...
Z zainteresowaniem będziemy też śledzili postępu Pera - Gunnara Anderssona i Toniego Gardemeistera. Debiutujące w cyklu Mistrzostw Świata Suzuki SX4 początkowo sprawiało wiele problemów. Gdy jednak mechanicy poradzili sobie z nimi na serwisie, obie załogi zaczęły jechać szybko.
Dzisiejsze dwa klasyczne odcinki specjalne, a zwłaszcza słynna "Turini" mogą być wielkim wyzwaniem dla startujących - warunki drogowe są mało przewidywalne: można spodziewać się śniegu i lodu... Organizatorzy wyznaczyli start później niż wczoraj i poranne słońce może przysporzyć kierowcom nie lada kłopotów, rozpuszczając wierzchnią warstwę nawierzchni. Nawet pomoc "szpiegów" może nie do końca wystarczyć!
Czwartego dnia załogi mają łącznie do przejechania 324,43 kilometrów, w tym pięć odcinków specjalnych (trzy różne), liczących w sumie 69,65 km. Są to - OS15: La Bollene Vésubie - Moulinet 1 (22,68 km); OS16: Luceram - Loda 1 (15,34 km); OS17: La Bollene Vésubie - Moulinet 2; OS18: Luceram - Loda 2; OS19: Circuit de Monaco (2,70 km).
Meta i podium planowane są w Place du Palais Princier w Monako na godzinę 16.30. Konferencja prasowa po rajdzie z najlepszymi załogami rozpocznie się o godzinie 17.30 w sali prasowej ośrodka sportów zimowych w Monako.
Kto na nim stanie? Na to pytanie odpowiedź da czas - można najwyżej spekulować, a w rzeczywistości w sporcie wszystko zdarzyć się może...
Rajd Monte Carlo cieszy się wielkim zainteresowaniem kibiców, co podkreślają wszyscy uczestnicy. Przyjazna pogoda sprawia, że załogi jadą chwilami w szpalerach widzów. Jak za dawnych lat...
Zapraszamy na naszą bezpośrednią relację z przebiegu czwartego dnia rywalizacji w Rajdzie Monte Carlo.
Załogi są już na tasie zawodów. Z rajdu wycofali się Toni Gardemeister i Tomi Touminen. Podczas sobotniego serwisu po zakończeniu trzeciego etapu okazało się, że w samochodzie uszkodzeniu uległ silnik w Suzuki SX4 WRC.
Załogi zbliżają się już do Punktu Kontroli Czasu przed pierwszym niedzielnym odcinkiem specjalnym.
Zaczynamy naszą relację!
Piętnasty odcinek specjalny (La Bollene Vésubie - Moulinet 1: 22,68 km)
Warunki na trasie odcinka specjalnego są trudne, na drodze momentami nie brakuje śniegu.
Dzień rozpoczął się planowo. Sébastien Loeb i Daniel Elena pojechali szybko, ale bez ryzyka. Jeszcze spokojniej - dziesięć sekund wolniej niż Francuzi - przejechali trasę Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.
Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC), spragnieni rywalizacji po przedwczesnym zakończeniu rywalizacji na trzecim etapie - korzystający z systemu Superally - przejechali OS bardzo szybko, górując nad liderami.
Z Superally korzystają także Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila.
Ale jeszcze szybciej, wręcz brawurowo, jechali François Duval i Eddy Chevailler. Belgowia odrobili aż 12,1 sekundy do Chrisa Atkinsona i Stephane Prevota.
Nastąpiła zmiana liderów w grupie N: Oliver Burri i Fabrice Gordon (Subaru Impreza STi) awansowali na pierwsze miejsce, natomiast Patrick Artru i Patrice Virieux (Mitsubishi Lancer Evo IX) spadli na drugie.
Wyniki odcinka: François Duval, Dani Sordo (strata 4,4 sek.), Sébastien Loeb (8,4 sek.), Jari - Matti Latvala (11,6 sek.), Chris Atkinson (12,1 sek.), Mikko Hirvonen (18,6 sek.), Petter Solberg (23,8 sek.), Giggi Galli (32,6 sek.), Per - Gunnar Andersson (32,6 sek.), Henning Solberg (47,9 sek.).
Klasyfikacja po piętnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07 - strata 2.20,8 min.); 3. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 3.06,3 min.); 4. François Duval i Eddy Chevailler(Ford Focus RS WRC - 3.14,3 min.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 4.27,2 min.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 8.03,9 min.); 7. Jean - Marie Couq i David Marty (Peugeot 307 WRC - 9.00,2 min.); 8. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 9.56,0 min.); 9 Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 11.56,5 min.); 10. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 12.20,5 min.); 11. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 20.44,1 min.); 12. Alessandro Broccoli i Monica Cicognini (Renault Clio R3 - 23.40,1 min.); 13. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 24.08,4 min.); 14. Frédéric Romeyer i Thomas Fournel (Peugeot 206 WRC - 24.50,9 min.); 15. Laurent Carbonaro i Marc-Emilien Choudey (Peugeot 307 WRC - 25.54,6 min.).
Powiedzieli:
S. Loeb: Ok., jechałem bardzo ostrożnie. Jadę na identycznych oponach. Jechałem dość wolno. Nie była to żadna zabawa, ale nic nie zrobię.M. Hirvonen: Żadnych problemów. Wszystko jest dobrze. Trzeba było uważać, dosć ślisko i miejscami kibice narzucali śniegu.D. Sordo: Wszystko OK.Ch. Atkinson: Trochę walczyłem z przyczepnością. Będę próbował przyspieszyć.F. Duval: Dużo nie naciskałem, ale dało mi to więcej niż wczoraj. Nie ryzykowałem.P. Solberg: Na drodze był miejscami lód, na górze jechałem ostrożnie.G. Galli: Wszędzie na Turini widziałem włoskie flagi. Staraliśmy się jednak patrzeć na drogę, jechać szybko. J.-M. Cuoq: Gigi jest znakomitym kierowcą i nie będzie go łatwo dogonić. Nie jest to nasz cel.J.-M. Latvala: Jest wspaniale i jadę z przyjemnością. Wczoraj uderzyłem w jakiś beton.P.-G. Andersson: Była to naprawdę ciężka próba, nie miałem przyczepności. Jest trudno, ale sam nic nie zrobię i musimy dojechać kolejne trzy OS.H. Solberg: Było to bardzo ciężkie, miejscami śnieg narzucany przez kibiców. Na Turini dużo kibiców. Jest OK.
Szesnasty odcinek specjalny (Luceram - Loda 1: 15,34 km)
Dani Sordo znów pojechał bardzo szybko, przyspieszył tez wyraźnie Chris Atkinson, zaniepokojony tempem Françoisa Duvala.
Belg odrobił jednak kolejne cztery sekundy i sytuacja Australijczyka stała się trudna. Dzielą ich jeszcze cztery sekundy.
Ponownie bardzo szybki okazał się Jari - Matti Latvala. Fin zamierzał poprawić jeszcze swoją pozycję w klasyfikacji i to uczynił...
Sébastien i Mikko bez najmniejszego ryzyka...
W grupie N prowadzenie odzyskali Patrick Artru i Patrice Virieux (Mitsubishi Lancer Evo IX).
Wyniki próby: Dani Sordo, François Duval (2,1 sek.), Jari - Matti Latvala (4,7 sek.), Chris Atkinson (6,1 sek.), Sébastien Loeb (6,6 sek.), Petter Solberg (7,4 sek.), Mikko Hirvonen (11,8 sek.), Per - Gunnar Andersson (20,4 sek.), Henning Solberg (23,4 sek.).
Klasyfikacja po szesnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.26,0 min.); 3. Chris Atkinson i Stephane Prevot (3.05,8 min.); 4. François Duval i Eddy Chevailler(3.09,8 min.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (4.28,0 min.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (8.20,2 min.); 7. Jean - Marie Couq i David Marty (9.26,9 min.); 8. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (10.09,8 min.); 9 Henning Solberg i Cato Menkerud (12.13,3 min.); 10. Matthew Wilson i Michael Orr (13.03,7 min.); 11. Daniel Sordo i Marc Marti (20.34,5 min.); 12. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (24.05,5 min.);13. Alessandro Broccoli i Monica Cicognini (24.53,7 min.); 14. Eddie Mercier i Jean - Michel Veret (Renault Clio R3 - 27.59,0 min.); 15. Patrick Artru i Patrice Virieux (Mitsubishi Lancer Evo IX - 28.00,9 min.)
Siedemnasty odcinek specjalny (La Bollene Vésubie - Moulinet 1: 22,68 km)
Rywalizacja Chrisa Atkinsona oraz Françoisa Duvala jest ozdobą czwartego dnia Rajdu Monte Carlo. Belg wygrał siedemnasty odcinek specjalny, ale zdołał nadrobić nad Australijczykiemtym razem zaledwie pół sekundy. Różnica wynosi obecnie 3,5 sekundy, a do zakończenia pozostały jeszcze tylko dwie próby, w tym 2,7 - kilometrowy Superoes na "torze" w Monaco.
Pozostali zawodnicy jadą już jedynie myśląc o mecie - może z wyjątkiem Daniego Sordo i Jari - Matti Latvali, którzy wykorzystują odcinki do testowania samochodów.
Wyniki odcinka: François Duval, Vhris Atkinson (0,5 sek.), Dani Sordo (1,3 sek.), Sébastien Loeb (5,9 sek.), Mikko Hirvonen (14,8 sek.), Jari - Matti Latvala (19,3 sek.), Petter Solberg (20,1 sek.), Giggi Galli (25,8 sek.), Henning Solberg (31,9 sek.), Per - Gunnar Andersson (47,7 sek.).
Klasyfikacja po siedemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.34,9 min.); 3. Chris Atkinson i Stephane Prevot (3.00,4 min.); 4. François Duval i Eddy Chevailler(3.03,9 min.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (4.42,2 min.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (8.40,1 min.); 7. Jean - Marie Couq i David Marty (10.09,4 min.); 8. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (10.51,6 min.); 9 Henning Solberg i Cato Menkerud (12.39,3 min.); 10. Matthew Wilson i Michael Orr (13.45,8 min.); 11. Daniel Sordo i Marc Marti (20.29,9 min.); 12. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (24.19,9 min.); 13. Alessandro Broccoli i Monica Cicognini (27.10,4 min.); 14. Patrick Artru i Patrice Virieux (30.09,8 min.); 15. Eddie Mercier i Jean - Michel Veret (30.21,8 min.).
Powiedzieli
S. Loeb: Opony w porządku, ale jeszcze to sprawdzimy. Mielismy dwie nowe rezerwy.M. Hirvonen: Wszystko fajnie, żadnych problemów. Opony jak nowe.D. Sordo: Rano nie mieliśmy mocy, ale teraz jest coraz lepiej. Było ciężko, a na niektórych zakrętach zbyt blisko stali kibice.Ch.Atkinson: Nie byłem zdolny jechać szybciej. Robiłem błędy.F.Duval: Spróbuje to na ostatnim odcinku. Jasne, ze chce trzecie miejsce.P. Solberg: Na oblodzonych miejscach było bardzo ciężko, a tak to O.K.G. Galli: Próbuje inny styl jazdy, sprawdzam jak się zachowuje auto. Auto jest dobre.J.-M. Cuoq: Było to trudne. Auto bez zastrzeżeń.J.-M. Latvala: Zbieram doświadczenie. Czeka nas długa droga. Możliwe, ze mogłem na niektórych odcinkach jechać szybciej.P.-G. Andersson: Musimy jechać ostrożnie, żeby dojechać do mety. Cały zespół ciężko pracował i liczymy na pierwsze punkty. Na pierwszy start to całkiem nieźle.
Osiemnasty odcinek specjalny (Luceram - Loda 2: 15,34 km)
Sébastien Loeb na mecie o 0,5 sekundy przed Mikko Hirvonenem.
François Duval bardzo szybko - o 2,4 sekundy przed Chrisem Atkinsonem. Australijczyk ma obecnie 1,1 sekundy przewagi i jest faworytem. Lepiej bowiem jeździ odcinki pokazowe niż konkurent. Jedno jest pewne - dziś podczas przejazdu fajerwerków technicznych pod "publiczność" w wykonaniu Chrisa nie będzie!
Na osiemnastej próbie rywalizację z Duvalem nawiązał jedynie Jari - Matti Latvala.
W czołówce nie zaszły żadne zmiany.
W grupie N bez zmian - nadal prowadzą Patrick Artru i Patrice Virieux .
Teraz zawodnicy zmienią opony i będą oczekiwali na start w Superoesie "Circuit de Monaco". Niespełna trzykilometrowy odcinek ustali ostatecznie końcową kolejność...
Wyniki przedostatniej próby w rajdzie: François Duval, Jari - Matti Latvala (0,2 sek.), Sébastien Loeb (1,2 sek.), Mikko Hirvonen (1,7 sek.), Petter Solberg (2,3 sek.), Chris Atkinson (2,4 sek.), Henning Solberg (5,6 sek.), Giggi Galli (7,9 sek.), Dani Sordo (10,4 sek.), Matthew Wilson (14,1 sek.).
Klasyfikacja po osiemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.35,4 min.); 3. Chris Atkinson i Stephane Prevot (3.01,6 min.); 4. François Duval i Eddy Chevailler(3.02,7 min.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (4.43,3 min.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (8.46,81 min.); 7. Jean - Marie Couq i David Marty (10.23,0 min.); 8. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (11.15,0 min.); 9 Henning Solberg i Cato Menkerud (12.39,1 min.); 10. Matthew Wilson i Michael Orr (13.58,7 min.); 11. Daniel Sordo i Marc Marti (20.39,1 min.); 12. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (24.18,9 min.); 13. Alessandro Broccoli i Monica Cicognini (28.07,6 min.); 14. Patrick Artru i Patrice Virieux (30.56,3 min.); 15. Eddie Mercier i Jean - Michel Veret (31.18,2 min.).
Dziewiętnasty odcinek specjalny (Circuit de Monaco - 2,70 km)
Mikko Hirvonen pokonał o jedna sekundę Sébastiena Loeba. Oczywiście ma to wymiar jedynie czysto sportowy, bowiem Sébastien Loeb i Daniel Elena odnieśli piąte zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo!
Kapitalna pogoń Françoisa Duvala za Chrisem Atkinsonem nie powiodła się - Belg przegrał ostatecznie o 1,1 sekundy: ostatni odcinek obaj kierowcy pojechali na "zero"!
różnice na ostatnim odcinku były nieznaczne - tak naprawdę rywalizowali tylko wspomniani wyżej zawodnicy,. pozostali jechali dla kibiców.
Organizatorzy starali sie zapewnić maksimum przyjemności kibicom. Po przejazdach najlepszych (w sumie 12 załóg) przerwali zawody i rozpoczęła się uroczystość wręczania pucharów. Kierowcy udzielają aktualnie wywiadów .
Pozostali oczekują na start do odcinka.
W pierwszej piętnastce klasyfikacji generalnej znalazły się dwa samochody renault Cli R3. Alessandro Broccoli i Monica Cicognini wygrali klasę A7, a drugie miejsce w niej zajęli Eddie Mercier i Jean - Michel Veret.
W Grupie N triumfowali Patrick Artru i Patrice Virieux w Mitsubishi Lancerze Evo IX.
Wyniki ostatniego odcinka specjalnego Rajdu Monte Carlo 2008: François Duval oraz Chris Atkinson (tan sam czas), Jari - Matti Latvala (0,2 sek.), Petter Solberg (0,6 sek.), Mikko Hirvonen (2,0 sek.), Giggi Galli (2,7 sek.), Henning Solberg (2,9 sek.), Sébastien Loeb (3,0 sek.), Dani Sordo (4,4 sek.), Matthew Wilson (4,4 sek.).
Powiedzieli
S. Loeb: Dzisiaj nie mogłem pozwolić sobie na żadne ryzyko. Jechałem spokojnie i uważałem na błędy. Wynik jest świetny, tutaj to cos wyjątkowego.M. Hirvonen: Oczywiście chcieliśmy walczyć o zwycięstwo, ale Citroen okazał się lepszy. Ale wynik i tak jest dobry.D. Sordo: Jestem zawiedziony. Byliśmy na drogim miejscu, ale dojechaliśmy do mety. Było to ciężkie.J.-M. Latvala: Był to frustrujący rajd. Zrobiłem dwa głupie błędy. Dzisiaj był udany dzień. Cieszę się już ze startu w Szwecji, ale chciałbym byc w tym roku dobry i na asfalcie.F. Duval: Było to dla mnie zupełnie coś nowego, ale także czwarte miejsce jest dobre dla mnie i zespołu.P.-G. Andersson: Nikt nie oczekiwał takiego początku sezonu. Zysk punktów niewiarygodny. Wszystko musi trwać, zanim dostaniemy się do czoła, ale jesteśmy na dobrej drodze.
Fot. Rallyworld©Willy Weyens ....................................................................................................................................
UWAGA
prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!