Bezpośrednio po uroczystości załogi wyjeżdżają na trasę. Dziś rozegrany zostanie pierwszy etap, składający się jedynie z dwóch odcinków specjalnych.

Rywalizacja na trasie zapowiada się interesująco. Odcinek testowy wykazał wyższość Citroënów C4 nad Fordami Focusami RS WRC, ale wyniki te są mało miarodajne. Tym niemniej faworytami zawodów są Sébastien Loeb i Daniel Elena, którzy od lat dominują w tej imprezie.

Przed rokiem drugie miejsce zajęli Daniel Sordo i Marc Marti, którzy dziś wygrali odcinek testowy.

Czy Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07) i Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) potrafią stawić im czoło?

Kandydatów do czołowych miejsc jest wielu. Nie ma wśród nich jedynie Françoisa Delecoura, który miał jechać w samochodzie Peugeot 307 WRC, ale niestety w ostatnim momencie zrezygnował z powodu braku budżetu.

Ciekawostki

• Nawierzchnie: asfalt, suchy lub mokry, możliwe zaśnieżenie i oblodzenie.• Miejsce: Valence (Drôme), Ardèche, Monako (Alpes-Maritimes)• Park serwisowy w Valence od czwartku do soboty.• Technika: Silniki i podwozia obu C4 są zaplombowane i zostaną wykorzystane także w Rajdzie Szwecji (a silnik także w Rajdzie Meksyku). Każda z załóg ma do dyspozycji dwa zespoły skrzynia biegów-mechanizm różnicowy. Na każdy samochód przypada po pięć kompletów amortyzatorów i po pięć wsporników piasty.• Opony: przydzielane zespołom przez FIA drogą losowania. W Monte Carlo do wyboru są trzy typy opon: 1) miękkie na suchy asfalt, 2) na ubity śnieg, montowane na felgi 18-calowe oraz 3) na śnieg głęboki/sypki, także na felgi 18 o średnicy cali. Obowiązuje limit liczby opon na odcinek testowy, a także zakładanie nowych opon na start do każdej z kolejnych grup odcinków specjalnych. Załoga ma prawo mieć w samochodzie dwa koła zapasowe.• Zapoznanie odbyło się w poniedziałek 21, wtorek 22 i środę 23 stycznia. Trasę każdego odcinka wolno przejechać dwa razy, z prędkością maks. 90 km/godz.• Odcinek testowy: odbył się dzisiaj na trasie o długości 5,03 km, innej niż w roku 2007, prowadzącej drogą D21 w okolicy Vernoux-en-Vivarais, o 42,73 km na zachód od parku serwisowego w Valence.• Konferencja prasowa odbyła się dziś w sali konferencyjnej parku wystaw w Valence.• Trasa rajdu: łączna długość 1481,25 km, w tym 365,09 km jazdy na czas. 19 odcinków specjalnych (11 różnych).Dzień 1: czwartek 24 stycznia: łącznie 169,31 km, w tym 2 OS (2 różne), liczące w sumie 45,70 km: OS1: St Jean en Royans (28,12 km); OS2: La Cime du Mas-Col de Gaudissart (17,58 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:15.Dzień 2: łącznie do przejechania 544,25 km, w tym 6 OS (3 różne) liczące w sumie 116,96 km. OS3: St Pierreville-Col de la Fayolle 1 (29,52 km); OS4: Burzet-Lachamp Raphaël 1 (16,30 km); OS5: St Martial-Le Chambon-Beleac 1 (12,66 km); OS6: St Pierreville-Col de la Fayolle 2; OS7: Burzet-Lachamp Raphaël 2; OS8: St Martial-Le Chambon-Beleac 2. Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:35.Dzień 3: łącznie do przejechania 443,26 km, w tym 6 OS (3 różne) liczące w sumie 132,78 km. OS9: Labatie d'Andaure-Lalouvesc 1 (19,37 km); OS10: St Bonnet-St Bonnet 1 (25,36 km); OS11: Lamastre-Gilhoc-Alboussière 1 (21,66 km); OS12: Labatie d'Andaure-Lalouvesc 2; OS13: St Bonnet-St Bonnet 2; OS14: Lamastre-Gilhoc-Alboussière 2. Ostatni samochód w Monako o godz. 00:30.Dzień 4: łącznie do przejechania 324,43 km, w tym 5 OS (3 różne) liczących w sumie 69,65 km; OS15: La Bollene Vésubie-Moulinet 1 (22,68 km). OS16: Luceram-Loda 1 (15,34 km). OS17: La Bollene Vésubie-Moulinet 2; OS18: Luceram-Loda 2; OS19: Circuit de Monaco (2,70 km).• Meta i podium: niedziela 27 stycznia, Place du Palais Princier w Monako, od godz. 16:30.• Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela 27 stycznia, od godz. 17:30 w sali prasowej ośrodka sportów zimowych w Monako.• Zmiany i nowości:Rajd odbędzie się o tydzień później niż w roku 2007. Odcinki specjalne w rejonie Ardèche zostały zmodyfikowane. Fragment pomiędzy Col de la Fayolle (OS3/6) a Antraigues przejechany zostanie jako odcinek jazdy okrężnej. Meta oesu St Bonnet (10/13) została nieznacznie przesunięta, a OS11/14 przebiega od Lamastre do Alboussière. Dużą różnicą w stosunku do ubiegłego roku jest przywrócenie odcinków specjalnych na północ od Nicei.

Kto wygra Rajd Monte Carlo? Przekonamy się w niedzielę po południu. Tymczasem zapraszamy na naszą czterodniową relację na "żywo".

ZACZYNAMY!

Pierwszy odcinek specjalny (St Jean en Royans - 28,12 km)

Daniel Sordo i Marc Marti zostali pierwszymi liderami rajdu. Hiszpanie wyprzedzili swoich kolegów z zespołu, Sébastiena Loeba i Daniela Elenę. Trzecie miejsce zajęli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07).

Pierwszy odcinek okazał się trudny, różnice w czołówce były spore. Pierwszymi pechowcami zostali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC), którzy stanęli na trasie. Odcinek ukończyli, ale ze stratą 4.10,2 minuty za Sordo.

W "dziesiątce" znalazło sie ośmiu zawodników z zespołów rywalizujących w Mistrzostwach Świata. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC) zajął jedenaste miejsce, Jari - Matti był daleko w klasyfikacji.

Na odcinku dachowali Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën Xsara WRC).

Wyniki pierwszego odcinka: Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC), Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - strata 3,8 sekundy), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07 - 20,1 sek.), Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 31,0 sek.), François Duval i Eddy Chevailler (Ford Focus RS WRC - 38,7 sek.), Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC 41,2 sek.), Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 44,3 sek.), Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 58,7 sek.), Jean - Marie Couq i Phillipe Janvier (Peugeot 307 WRC - 1.14,6 min.), Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 1.30,4 min.).

Drugi odcinek specjalny (Cime du Mas-Col de Gaudissart - 17,58 km)

Poi pierwszym dniu liderem został jednak Mistrz Świata, Sébastien Loeb. Francuz przyspieszył i pokonał Daniego Sordo o 16,5 sekundy. Trzeci był ponownie Mikko Hirvonen, ale znów z ponad dwudziestoma sekundami straty.

Dobrze spisuje się Chris Atkinson, który znów pokonał Pettera Solberga.

W "dziesiątce" znaleźli się ci sami zawodnicy, co na pierwszej próbie - dobył jedynie Jari-Matti Latvala, który odczuwał pewne kłopoty z prowadzeniem samochodu.

Wyniki drugiej próby: Sébastien Loeb i Daniel Elena, Daniel Sordo i Marc Marti (16,5 sek.), ikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (27,7 sek.), Chris Atkinson i Stephane Prevot (31,4 sek.), Petter Solberg i Philip Mills (37,1 sek.), François Duval i Eddy Chevailler (38,6 sek.), Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (45,6 sek.), Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 48,0 sek.), Toni Gardemeister i Tomi Touminen (58,2 sek.), Jean - Marie Couq i Phillipe Janvier (58,4 sek.).

Powiedzieli

Toni Gardemeister: Jechałem wolno. Wypadał nam konektor z intercomu i jesteśmy bez sprzęgła.François Duval: Nie było najgorzej, ale nie miałem informacji od szpiegów, bo zostali na pierwszym OS. Brakowało mi informacji o śniegu.>b>Jari - Matti Latvala: Trafiłem tylną częścią w kamień i musiałem się zatrzymać. W podnośniku była wyładowana bateria.Petter Solberg: Miałem problemy z hamulcami. Na rasie było więcej śniegu niż się spodziewałem.Dani Sordo: Troche uszkodziłem auto, światła. Na trasie był śnieg i nie było to łatwe.Mikko Hirvonen: Nie był to najlepszy start, ale trudno. Trochę się później przebudziłem. Jestem cierpliwy.SébastienLoeb: Dani rozpoczął szybko. Nie było łatwo, bo na trasie miejscami napotkaliśmy na lód. Postaramy się przyspieszyć.Per -Gunnar Andersson: Na pierwszym OS pękła mi półoś. Nie wiem dlaczego. Jedziemy jedynie z przednim napędem, wolno, bo wszędzie był śnieg. Zobaczymy jak będzie jutro.Giggi Galli: Na trasie szło nam dobrze, spokojnie. Kibice narzucali na trasę śniegu, ale o tym wcześniej wiedzieliśmy

Nieoficjalna klasyfikacja po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)23.38,4 min.2. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)16,5 sek.3.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07)44,0 sek.4.Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC)58,6 sek.5. François Duval i Eddy Chevailler(Ford Focus RS WRC)

.........................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!