Na wstępie publikujemy podstawowe informacje o rajdzie, a poniżej relacja "na żywo" z trasy, wyniki poszczególnych odcinków specjalnych i aktualna klasyfikacja. Wszystkie wyniki są na bieżąco aktualizowane!

Rajd Niemiec jest dziesiątą rundą Mistrzostw Świata. Rywalizacja zapowiada się bardzo interesująco. Liderzy klasyfikacji, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 07) nie zwyciężyli w tym rajdzie jeszcze nigdy. W trudnej sytuacji są też niewątpliwie ich koledzy z zespołu, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.

Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Daniel Sordo i Marc Marti zamierzają nie tylko podreperować swoje konto indywidualne, ale przede wszystkim zmniejszyć różnicę do Forda w klasyfikacji Producentów. Jest to realne, tym bardziej, że w stawce mogą "namieszać" też inni zawodnicy w Citroënach: Francois Duval i Patrick Pivato, Manfred Stohl i Ilka Minor oraz Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Xsary WRC). Są jeszcze załogi w Subaru Imprezach WRC 2007: Petter Solberg i Philip Mills oraz Chris Atkinson i Stéphane Prévot...

Drugą grupę tworzą: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, Henning Solberg i Cato Menkerud, Matt Wilson i Michael Orr, Guy Wilks iPhilip Pugh, Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Fordy Focusy RS WRC), Jan Kopecky iFilip Schovanek (Skoda Fabia WRC) oraz Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006).

W klasyfikacji Marcus wyprzedza Sébastiena o 13 punktów, a Ford - Citroëna o 40 punktów. Zobacz aktualne klasyfikacje

A oto kilka informacji na temat Rajdu Niemiec:

* Rajd Niemiec odbywa się od 1982, ale dopiero w roku 2002 włączony został do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata, zatem pod nazwą ADAC Rallye Deutschland i ze statusem WRC rajd obędzie się po raz szósty. Runda ta zaliczana jest także do klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Niemiec: etap piątkowy stanowi ich czwartą, a sobotni – piątą rundę.

* W tym roku wszystkie obiekty rajdu (baza, biuro prasowe, parc fermé) znajdują się w Trewirze (niem. Trier). Bazę usytuowano w Park Plaza w śródmieściu, a salę prasową – podobnie, jak w roku 2003 – w Trier Arena. Park serwisowy rozlokowany został na nabrzeżu Mozeli, w południowej części miasta (w „Trier Messepark”). Trewir, położony o kilka kilometrów od granicy francuskiej, jest jednym z najstarszych miast Niemiec, najbardziej znanym z Porta Nigra – starożytnej bramy miejskiej, zbudowanej przez Rzymian w II wieku.

* Łączna długość trasy tegorocznej edycji rajdu wynosi 1227,04 km, w tym 19 odcinków specjalnych (10 różnych), dających w sumie 356,27 km jazdy na czas.

* Każdy z kierowców ma prawo skorzystać z usług „załogi szpiegowskiej”, której wolno przejechać jeden raz trasę każdego odcinka przed przejazdem zawodników.

* Na jeden samochód przypadają dwie skrzynie biegów, które następnie wystarczyć muszą na Rajd Katalonii.

* Opony: Limit wynosi 60 sztuk opon na załogę, jednak wykorzystać (w całym rajdzie wraz z odcinkiem testowym) wolno maksymalnie 43 z nich. Lista kodów paskowych i wzorów bieżnika została przekazana FIA w poniedziałek 13 sierpnia.

* Etap 1: piątek 17 sierpnia: 396,90 km, w tym 6 OS (3 różne), w sumie 128,60 jazdy na czas. OS1: Ruwertal/Fell 1 (19,79 km); OS2 Grafschaft Veldenz 1 (23,04 km); OS3: Schönes Moselland 1 (21,47 km), OS4: Ruwertal/Fell 2; OS5: Grafschaft Veldenz 2; OS6: Schönes Moselland 2. Serwis B (18:46, 45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 23:00.

* Etap 2: sobota 18 sierpnia: 586,58 km, w tym 8 OS (4 różne), w sumie 164,86 jazdy na czas. OS7: St Wendeler Land 1 (16,37 km); OS8: Bosenberg 1 (19,00 km). Wysunięty punkt serwisowy w Konken. OS9: Erzweiler 1 (16,51 km); OS10: Arena Panzerplatte 1 (30,55 km). Komasacja (12:32, 30 min). Serwis D (13:02, 30 min.). OS11: St Wendeler Land 2; OS12: Bosenberg 2. Wysunięty punkt serwisowy w Konken OS13: Erzweiler 2; OS14: Arena Panzerplatte 2. Serwis E (18:47, 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o 23:00.

* Etap 3: niedziela 19 sierpnia: 243,56 km, w tym 5 OS (3 różne), łącznie 62,81 km jazdy na czas. OS15: Dhrontal 1 (11,14 km); OS16: Moselwein 1 (18,08 km); OS17: Circus Maximus Trier (4,37 km). Komasacja w Messepark (11:31, 55 min.). OS18: Dhrontal 2; OS19: Moselwein 2. Meta rajdu o godz. 15:00.

* Uroczystość podium od godz. 15:00 przed Porta Nigra w Trewirze.

Dla polskich kibiców interesująca będzie rywalizacja w JRC, w której uczestniczą Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Polacy w poprzedniej rundzie - w Finlandii - spisali się dzielnie, zajmując miejsce na podium (trzecie). "Junior" jest lepszy na asfaltach, może i tym razem zdoła zanotować dobry wynik?

......................................................................................................................................................................................................

Zapraszamy na relację z trasy rajdu!

Pierwszy odcinek specjalny (19,79 km)

Na otwarcie organizatorzy zaserwowali uczestnikom dwadzieścia kilometrów pokręconej drogi. Niespodzianki nie było - doskonale pojechali Sébastien Loeb i Daniel Elena. Ich przewaga nad Marcusem Grönholmem i Timo Rautiainenem wyniosła 10,2 sekundy. To relatywnie mniej niż na odcinku testowym, ale i tak bardzo wiele - ponad pół sekundy na kilometrze!

Marcusa wyprzedził też kolega z zespołu Mikko Hirvonen i chyba na nim spoczywać będzie główna odpowiedzialność za wynik Forda. Mikko stwierdził, że jego przejazd był niezły, ale konkurenci pojechali bardzo szybko.

Wielkie aspiracje potwierdzili Francois Duval i Patrick Pivato. Ich Citroën Xsara zameldował się na mecie z drugim czasem - podobnie jak na wczorajszym odcinku testowym. Belg prezentuje znakomitą formę i nie widać po nim, że miał przerwę w startach w najpoważniejszych imprezach. Zobaczymy tylko, czy wytrzyma presję...

Świetnie spisał się Dani Sordo, który o 21,9 sekundy wyprzedził Pettera Solberga. Norweg przegrał jeszcze z drugim zawodnikiem Subaru, Chrisem Atkinsonem.

Swój udział w rajdzie zakończyła jedyna polska załoga. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak wypadli trasy już na pierwszym odcinku specjalnym. Uszkodzenia Renault Clio były na tyle poważne, że nasi zawodnicy podjęli decyzję o wycofaniu się z rywalizacji.

Dużą stratę zanotował Henning Solberg, ale wynikało to - jak powiedział - ze spokojnej jazdy.

Wypowiedzi zawodników:

S. Loeb: Wygląda to już lepiej jak w Finlandii. Wszystko funkcjonuje perfekcyjnie. Auto jest trochę nadsterowne, ale nie stanowi to dla nas żadnego problemu.

M. Hirvonen: Nie było to najgorsze, ale Sebastian był naprawdę szybki. Trudno było złapać właściwy rytm, ale będę próbował na następnym odcinku.

D. Sordo: To jeszcze nie było tak jak powinno. Auto chwilami jest podsterowne, ale innych problemów nie mamy.

H. Solberg: Jestem zadowolony, uczę się. Taką próbę na asfalcie jechałem po raz pierwszy.

P. Solberg: Jestem zadowolony, bo udało mi się uzyskać bardzo dobry czas przejazdu. Trasa jest w dobrym stanie i być może wykorzystam miękką mieszankę.

Ch. Atkinson: Nie jestem zbytnio zadowolony. Odpowiednie tempo udało mi się uzyskać dopiero pod koniec odcinka. Auto jest trochę podsterowne.

M. Stohl: Miałem problemy z hamulcami i jazda była z tego powodu trudna.

J. Kopecky: Było dość ślisko, ale myślę, że już na kolejnych odcinkach będzie z tym lepiej.

M. Prokop: Uważam to za dobry początek. Znam te odcinki, ale dzisiaj było ślisko.

Drugi odcinek specjalny (23,0 km)

Chris Atkinson w ostatniej części odcinka wypadł z trasy i uszkodził swój samochód. Wolno dojechał do mety odcinka ze stratą ponad 8 minut. Na całe szczęście auta nie jest zbytnio uszkodzone i załoga może kontynuować jazdę.Ponownie najszybszy był Sébastien Loeb, który wyprzedził Marcusa Gronholma i Francoisa Duvala.

Wyniki drugiego odcinka: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC), 2. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC - 0,9 s.),3. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC - strata 3,2 s.), 4. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 3,8 s.), 5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 9,4 s.), 6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 10,1 s.), 7. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC - 13,.0 s.), 8. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC - 16,5 s.), 9. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 - 18,8 s.), 10. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 - 19,7 s.).

Trzeci odcinek specjalny (21,47 km)

Tym razem lider Sébastien Loeb na nawrocie nie trafił z hamulcem ręcznym i stracił przynajmniej pięć sekund. Mistrz asfaltów musiał uznać wyższość swojego byłego kolegi z zespołu Belga Francoisa Duvala.

Marcus dojechał za Danim Sordo.

Wyniki trzeciego odcinka: 1. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC), 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC +04 s), 3. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 1,3 s.),4. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC - 3,3 s.),5. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 5,8 s.), 6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 8,4 s.), 7. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC - 12,3 s.), 8. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC - 12,.6 s.),9. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 - 13,5 s.), 10. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC - 19,3 s.),

Powiedzieli:

M. Grönholm: Pierwsze dzisiejsze odcinki były złe. Nieco zmieniłem ustawienie auta i już jest lepiej, ale jeszcze nie do końca. Na jednym zakręcie miałem problemy i straciłem chyba ze dwie sekundy.

S. Loeb: Tym razem nie trafiłem precyzyjnie z ręcznym hamulcem i mieliśmy problemy z pokonaniem zakrętu. To dla nas strata przynajmniej pięciu sekund.

D. Sordo: Wszystko w porządku. Rajd jest trudny, ale jedziemy coraz lepiej.

H. Solberg: Posuwamy się krok za krokiem. Czuje trochę respekt.

P. Solberg: Mamy miękkie opony, ale nie trafiliśmy z hamulcami. Nie jest źle.

M. Stohl: Z auta coś wycieka. Prawdopodobnie jest to płyn hamulcowy. Trudno ocenić co to jest.

T. Gardemeister: Staram się przyspieszać. Chciałbym osiągnąć dobry wynik w tym rajdzie.

Klasyfikacja po 3. OS:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC 26:39,9),2. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC + 5.8 s), 3. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC + 8.5 s.),4. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC + 14.0 s),5. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC + 22.2 s.),6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC + 25.8 s.), 7. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC + 41.9 s),8. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 + 54,3 s.), 9. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC + 01:00.2 min),10. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 + 01:00.5 min).

Czwarty odcinek specjalny (19,79 km)

Na trasie zaczyna padać deszcz i jest dużo błota. Samochód "zerówki" po przejeździe całego odcinka jest cały w błocie!

Wyniki czwartego odcinka:1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC), 2. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC + 0.5 s), 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC 3.3 s), 4. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC + 5.4 s),5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC - 5,4 s.),6. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 + 7,4 s.), 7. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC + 8.5 s),8. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC + 10.2 s.), 9. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC + 11.8 s.),10. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC + 12.8 s.),Na mecie powiedzieli:

S. Loeb: Nie rozumiem tego zupełnie. Popełniłem na trasie wiele błędów, ale na mecie jestem przed Marcusem.

M. Grönholm: Warunki są wyjątkowo trudne. Wybrałem miękkie opony. Jechałem dosłownie na granicyswoich możliwości.

M. Hirvonen: Mam identyczne opony jak Marcus. Przestrzeliłem jeden zakręt, ale w sumie i tak dobrze.

P. Solberg: Mam lekko uszkodzona przednia część auta. Z tego powodu przez cały czas czuliśmy duże wibracje, ale jakoś udało się szczęśliwie dojechać do mety.

M. Stohl: Nie funkcjonuje nam chłodzenie hamulców.

T. Gardemeister: Było bardzo ślisko i dużo błota na trasie.

D. Sordo: Wypadłem nieco z trasy i straciłem cenne sekundy.

Klasyfikacja po 4. OS:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC 26:39,9),2. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC + 3.0 s),3. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC + 16.1 s),4. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC + 17.0 s.),5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC + 22,5), 6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC + 29.1 s.),7. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC + 47.1 s),8. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 + 58,4 s.), 9. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC + 01:09.7 min),10. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 + 01:13.7 min).

Piąty odcinek specjalny (23,04 km)

Ponownie najszybszym kierowca okazał się Francois Duval., który nadrobił 1,3 sekundy do prowadzącego Sébastiena Loeba. Zapowiada sięwielka rywalizacja pomiędzy dwoma byłymi kolegami z zespołu.

Wyniki piątego odcinka: 1. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC), 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC + 1.3 s.),5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC + 1,4), 3. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC + 2.1 s), 4. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC - 2,5 s.), 5. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC + 2.8 s.), 6. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC + 5.9 s.),7. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC + 10.8 s),9. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 + 14.2 s.),10. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 + 19,5 s.)

Klasyfikacja po 5.OS: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC 01:01:49,3),2. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC + 1.7 s),3. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC + 16.9 s),4. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC + 18.5 s.),5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC + 22,6), 6. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC + 56.6 s), 7. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC +01:03.6 min), 8. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC + 01:14.3 min), 9. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 +01:16.6 min) 10. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 + 01:26.6 min).

Szósty odcinek specjalny (21,47 km)

Nieoczekiwanym triumfatorem ostatniego w pierwszym dniu rajdu odcinka specjalnegozostał Chris Atkinson, który wyprzedził Francoisa Duvala i Mikko Hirvonena. I tu niespodzianka, bo liderem po pierwszym dniu został po ostatnim odcinku specjalnym Belg Francois Duval. wyprzedza on o 1,2 sekundy pięciokrotnego triumfatora Rajdu Niemiec, Sébastiena Loeba.

Kierowca z Martyniki dojechał do mety z uszkodzonym przednim kołem i stracił pozycję lidera. Jego kolega z zespołu Dani Sordo ujechał tylko osiem kilometrów i stanął na trasie, co oznacza dla tego kierowcy koniec marzeń o dobrej pozycji w rajdzie.

Na razie lepiej niż można było oczekiwać jadą kierowcy Forda: Marcus Grönholm i Mikko Hirvonen stracili co prawda kontakt z dwoma czołowymi załogami (bo tak należy nazwać różnicę odpowiednio 17,4 i 22,7 sekundy), ale trzymają się dzielnie, zajmując trzecie i czwarte miejsce...

Wyniki szóstego odcinka: 1.Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC), 2. Francois Duval i Patrick Pivato (Citroën Xsara WRC + 1.4 s), 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC + 3,2), 4. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC + 3.6 s),5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC + 4.4),6. Toni Gardemeister i Jakke Honkanen (Citroën Xsara WRC + 10.7 s), 7. Jan Kopecky i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC + 15.4 s.), 8. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 + 17.2 s), 9. Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 + 23,7 s.), 10. Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC - 26,9 s.)

Na mecie powiedzieli:

M. Grönholm: Już mialem dobre opony, ale Seb jechał na miękkich. Jutro postaram się coś nadrobić.

S. Loeb: Jestem zadowolony z dzisiajszych wyników. Miekkie opony się sprawdziły. Pod koniec troche straciłem, z powodu przebitej przedniej opony. Jutro będzie lepiej.

M. Hirvonen: Wreszczie po południu złapałem odpowiedni rytm. Mam nadzieję, że jutro będzie lepiej.

P. Solberg: Mamy uszkodzony przód auta, bo na coś najechaliśmy. Wycieka olej i mamy uszkodzone układ kierowniczy.

Ch. Atkionson: Jestem zadowolony. Auto sprawowało się bez zarzutu.

J-M. Latvala: Wypadlismy z trasy. Mamy uszkodzoną przednia część auta i pękniętą felgę. Na całe szczęście udało się dojechać do mety.

M. Stohl: Od rana denerwowały mnie hamulce. Mam nadzieję, że jutro powrócimy do gry.

T. Gardemeister: Nie jestem zadowolony, bo mogłem uzyskać więcej.

J. Kopecky: Mam nadzieję, że jutro auto będzie się sprawowało lepiej. Dzisiaj brakowało trochę mocy.

NIEOFICJALNA KLASYFIKACJA PO PIERWSZYM ETAPIE

KLASYFIKACJA JRC PO PIERWSZYM ETAPIE

MiejsceKierowca (Auto) Czas1.Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 S16001.23.34,6 godz.2.Urmo Aava i Kuldar Sikk(Suzuki Swift S1600) strata 1.00,6 min.3.Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën C2 S1600)2.06,1 min.4.Aaron Burkart i Michael Kölbach (Citroën C2 S1600)3.39,2 min.5.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio 2.0 16V)4.04,3 min.6.Yoan Bonato i Benjamin Boulloud (Citroën C2 R2)4.19,4 min. 7.Jozef Beres i Petr Stary (Renault Clio S1600)4.23,1 min.8.Jaan Mölder i Katrin Becker(Suzuki Swift S1600)4.48,7 min.