Organizatorzy Rajdu Norwegii 2007 nie ułatwili zawodnikom zadania - pierwszy odcinek specjalny rozpoczął sie o godzinie 7.40. Kierowcy musieli więc zainstalować w samochodach dodatkowe oświetlenie, bowiem w tej strefie klimatycznej o tej porzed dnia jest jescze dość ciemno.

OS 1 zakończył sie sporą niespodzianką. Marcus Grönholm (Ford Focus RS WRC 06) wydawał się jeszcze nie bardzo rozbudzony, Sebatien Loeb ((Citroën C4) - mało skoncentrowany. Zwycięzcą próby został Mikko Hirvonen (Ford Focus RS WRC 06). I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że na trzydziestu kilometrach próby uzyskał on aż 11,2 sekundy przewagi nad Marcusem! Trzeci był Jari-Matti Latvala (Ford Focus RS WRC 06 - 11,6 sekundu straty), czwarty - Loeb (17,0 sek.), piąty - Toni Gardemeister (Mitsubishi Lancer WRC 05 - 17,8 sek.), a szósty - Petter Solberg (Subaru Impreza WRC 2006 - 18,9 sek.). Duże różnice już na wstępie, zapowiadają naprawdę interesującą rywalizację!

- Starałem się tak bardzo, jak umiem - mówił Mikko. Wynik mnie niewątpliwie podbudował, ale przecież to dopiero początek rajdu...

- Czuję się jeszcze nie rozbudzony - stwierdził Marcus. Mam nadzieje, że złapię rytm. Sebastien to ma szczęście - wypadł z drogi, ale praktycznie nic nie stracił. On zawsze ma szczęście!

- Wpadliśmy w zaspę i miałem szczęście, że stamtąd wyjechałem - powiedział Loeb. Nacisnąłem gaz i udało się po dwóch sekundach. Nie jestem zadowolony z mojej jazdy. Popełniłem dużo małych błędów. Mamy za szybkie notatki i na wielu zakrętach nie czułem się pewnie.

Na notatki narzekali praktycznie wszyscy zawodnicy.

Drugi odcinek specjalny liczył niespełna dwanaście kilometrów, więc róznice na mecie były mniejsze. Zwycięzca Loeb pokonał Grönholma o 1,9 sekundy, Hirvonena o 4,6 sekundy, Henninga Solberga o 6,3 sekundy, Gardemeistera o 9,5 sekundy oraz Pettera Solberga o 10,1 sekundy.

Mikko ma obecnie 8,5 sekundy przewagi nad Marcusem, dalsze miejsca zajmują: Loeb (12,4 sek.), Latvala (22,4 sek.), Gardemeister (22,7 sek.), H. Solberg (Ford Focus RS WRC 06 - 23,2 sek.), P. Solberg (24,4 sek.), Gigi Galli (Citroën Xsara WRC - 31,8 sek.), Chris Atkinson (Subaru Impreza WRC 2006 - 37,4 sek.) oraz Manfred Stohl (Citroën Xsara WRC - 38,5 sek.).

- Teraz było lepiej - powiedział Sabastien. Znaleźliśmy lepszy rytm...

- Czas jest w porządku, ale było trudno - tłumaczył Marcus Grönholm. Nie potrafię znaleźć właściwego rytmu na podstawie notatek.

- Odcinekdobrze się zaczął, ale na jednym ze skrzyżowań za bardzo ciąłem i na chwilę znaleźliśmy się w polu - stwierdził Jari-Matti Latvala .

- Nic nie widziałem na długich prostych i przestrzeliliśmy skrzyżowanie - martwił się Galli.

Jan Kopecky naprawił Fabię na dojazdówce, ale w klasyfikacji jest dopiero czternasty ze stratą ponad minuty i dziesiąciu sekund. W JRC prowadzi Andersson w Suzuki Super 1600.

Powtórny przejazd odcinka Løten potwierdził, że bardzo odpowiada on Hirvonenowi. Fin znów był najszybszy. Bardziej niż rano umotywowany Grönholm stracił 0,7 sekundy. Pozostali znacznie więcej: Galli - 10,1 sekundy, Henning Solberg - 11,7 sekundy, Loeb - 15,6 sekundy, Latvala - 17,9 sekundy (ale Fin otrzymał karę za sześć minut spóźnienia na PKC przy wyjeździe ze strefy), Gardemeister - 20,1 sekundy, Petter Solberg - 22,9 sekundy, Daniel Carlsson (Citroën Xsara WRC) - 24,7 sekundy, Chris Atkinson - 32,2 sekundy, Stohl - 34,0 sekundy, Sordo - 35,2 sekundy.

Czwarty odcinek specjalny - Grue 2 - podobnie jak za pierwszym razem wygrał Loeb. Mistrz Świata pokonał Gallego (0,9 sek.), Hirvonena (1,3 sek.), Pettera Solberga (1,6 sek.), Grönholma (3,1 sek.), Gardemeistera (4,8 sek.) i M. Østberga (Subaru Impreza WRC - 7,9 sek.). Sporo stracili: starszy z braci Solbergów (8,4 sek.), Carlsson (11,6 sek.), Stohl (13,8 sek.), Sordo (16,2 sek.) i Atkinson (18,4 sek.).

Po dwóch pętlach Mikko wyprzedza Marcusa o 11,0 sekund i Sebastiena o 26,7 sekundy. Na czwarte miejsce, przed Henninga Solberga (42,0 sek.) i Gardemeistera (46,3 sek.) awansował Galli (41,5 sek.).

Pierwsze dwie pętle rajdu pokazały, że rywalizacja o zwycięstwo będzie bardzo zacięta. Niespodzianką jest to, że Mikko nie jest wolniejszy od Marcusa. Pomijając stratę na pierwszym odcinku, Grönholm zdołal odrobić do kolegi z zespołu zaledwie 0,7 sekundy na trzech próbach. Loeb jedzie pierwszy przez cały dzisiejszy dzien i to on traci na przecieraniu trasy. Jest jednak szybki, znacznie szybszy niż w Szwecji. Można się więc w pełni zgodzić z jego opinią wyrażoną na serwisie, że wszystko jest jeszcze możliwe...

Pozostali kierowcy jadą dośc nierówno. Przypływ energii poczył Gogo Galli, ku zasmuceniu norweskich kibiców - nie błyszczą bracia Solbergowie. Choć Petter jest bardzo spokojny - może ma jakiegoś asa w rękawie? Tylko już sporo traci...

Piąty OS miał ponad czternaście i pół kilometra, a dwóch zawodników uzyskało jednakowe czasy. Loeb i Grönholm wyszli "na zerto" i nadal dzieli ich 15,7 sekundy (na korzyść Fina). Lider Hirvonen był czujny, a 0,2 sekundy straty nie zmieniło jego dobrego humoru. Dalsze miejsca: Galli(4,0 sek.), Stohl (5,8 sek.), Petter Solberg (5,8 sek.), Atkinson (6,8 sek.), Gardemeister (7,7 sek.). Znów duże straty (22,3 sek.) i spadek dopiero na siódme miejsce zanotował Henning Solberg. Tymczasem za czwartego w klasyfikacji Gallego awansował młodszy z Solbergów, który ma 0,6 sekundy przewagi nad Gardemeisterem.

Próba szósta: Loeb przed Hirvonenem (2,7 sek.) i Gronholmem (5,7 sek. - przewaga Fina zmalała do 10 sek.). Niespodzianki: szósty T. Schie (Ford Focus RS WRC 04 - 15,0 sek.), siódmy - J. Hänninen (15,0 sek.).

Galli (21,0 sek.) spadł w klasyfikacji (1.03,6 min) za Pettera Solberga, który jest obecnie czwarty (57,7 sek.). Dalej: Gardemeister(1.06,2 min.), Henning Solberg (1.17,6 sek.) i Stohl (1.44,6 min.).

Przedostatni odcinek pierwszego etapu liczył 21,3 kilometra. Z "wielkiej trójki" po raz kolejny najlepiej wypadł Loeb, który wyprzedził Latvalę (0,8 sek.), Hirvonena (3,5 sek.) i Gronholma (5,3 sek.). Z Marcusem dzieje się coś dziwnego, jakby nie wytrzymywał presji psychicznej. Jest wyraźnie zdenerwowany, po odcinkach nie chce rozmawiać z dziennikarzami, co mu się wcześniej prawie nie zdarzało... Marcusa wyprzedził jeszcze Petter (o 1,6 sek.).

W czołówce nic się nie zmieniło.

Ósmy odcinek specjalny liczył tylko 6,75 kilometra. Na podium bez zmian: Loeb przed Hirvonenem (2,5 sek.) i Gronholmem (2,9 sek.). To dużo! Ale pozostali stracili jeszcze więcej: Petter Solberg - 6,6 sek., Daniel Sordo - 7,3 sek., Henning Solberg - 0,1 sek., Atkinson - 9,9 sek., Gardemeister - 10,1 sek. Spekuluje sie, że przyczyną doskonałych wyników Sebastiena w drugiej części dnia było bezbłędne trafienie z oponami. Tymczasem rywale nie potrafili dobrać gum, stąd ich słabsze wyniki...

Po pierwszym dniu Mikko wyprzedza Marcusa o 16,0 sekundy i Sebastiena o 17,8 sekundy. Pozostałe miejsca w "dzisiątce" zajmują: Petter Solberg (1.02,0 min.), Gardemeister (1.20,7 min.), Galli (1.26,8 min.), Henning Solberg (1.27,7 min.), Stohl (1.58,1 min.), Atkinson (2.11,1 min.) i Latvala (2.25,1). Jak widać w następnych dwóch dniach kibice będą świadkami jeszcze wielu interesujących pojedynków! Poza pierwszą "10" są m. innymi: Carlsson (jedenasty) i Sordo (czternasty). W JRC nadal prowadzi P.-G. Andersson (Suzuki Swift Super 1600) przed P. Sandellem (Renault Clio R3)

- Rywalizowaliśmy przez cały dzień z Sebastienem i Marcusem - powiedział Mikko. To było fantastyczne! Ale przed nami jeszcze dwa etapy, dużo sie może zmienić. Mieliśmy złe oponu w drugiej części i Sebastien nas doganiał...

- Nie wiem o co chodzi - denerwował się Marcus. Po południu Sebastien był lepszy na każdym oesie. Dlaczego: nie wiem! Jutro będzie nowy dzień, ale z dobrej przewagi zrobiło się niemal równo.

- Dzisiaj popełniłem bardzo dużo błędów, ale jest dobrze - stwierdził Loeb. Mikko jest bardzo szybki, ale do Marcusa mam tylko dwie sekundy. Powalczymy...

- To wspaniałe startować w tym rajdzie! mówiłó Petter. Atmosfera na trasie jest niewiarygodna. Czwarta pozycja nie jest zła. Starałem sie jechać swoje i kontrolować sytaucję i taka taktyka przyniosła dobry wynik...

WYNIKI RAJDU NORWEGII 2007 PO I ETAPIE

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. M. HIRVONEN i J. LEHTINEN (FORD Focus RS WRC 06) 1 :24.38,5 godz.2. M. GRÖNHOLM i T. RAUTIAINEN (FORD Focus RS WRC 06) strata 16,0 s.3.S. LOEB i D. ELENA (CITROËN C4 WRC)17,8 s.4. P. SOLBERG i P. MILLS (SUBARU Impreza WRC 2006)1.02,0 min.5.T. GARDEMEISTER i J. HONKANEN (MITSUBISHI Lancer WRC 05)1.20,7 min.6. G. GALLI i G. BERNACCHINI (CITROËN Xsara WRC 1.26,8 min.7.H. SOLBERG i C. MENKERUD (FORD Focus RS WRC 06)1.27,7 min.8. M. STOHL M. i I. MINOR (CITROËN Xsara WRC)1.58,1 min.9. Ch. ATKINSON i G. MACNEALL (SUBARU Impreza WRC 20062.11,1 min.10.J.-M. LATVALA i M. ANTTILA (FORD Focus RS WRC 06)2.25,1 min.22. P. –G. ANDERSSON i J. ANDERSSON (SUZUKI Swift S1600)8.31,4 min.