Pierwszy odcinek specjalny ostatniego dnia Rajdu Nowej Zelandii 2008 przyniósł już niespodziankę. Lider mistrzostw świata Sebastien Loeb popełnił błąd. Na jednym z długich zakrętów obróciło jego auto i musiał cofać, co kosztowało go stratęponad 10 sekund.

Tym razem najszybciej pojechał Hennig Solberg, który wyprzedził walczącego o zwycięstwo w tym rajdzie Mikko Hirvonena. Po 14. odcinkach specjalnych liderem pozostaje Jari-Matti Latvala, który ma przewagę 3,2 sekundy nad swoim kolegą z zespołu Mikko Hirvonenem. W tym momencie Sebastien Loeb, który spadł na czwartą pozycję w klasyfikacji generalnej, ma stratę do lidera 17,7 sekundy.

M. Hirvonern: Sebastien popełnił błąd, ale do mety jeszcze daleko.S. Loeb: Popełniłem błąd an długim lewym zakręcie. Musimy coś zrobić.J.-M. Latvala: Było strasznie ślisko. Starałem się jechać najszybciej jak się tylko dało.

Piętnasty odcinek specjalny - Whaanga Coast 1 (29,72 km)

Ponownie pierwszy na mecie zameldował się Hennig Solberg, który o 8,6 sekundy wyprzedził Mikko Hirtvonena. Aż 18,9 sekundy stracił dotychczasowy lider Jari-Matti Latvala, a 11,7 sekundy Sebastien Loeb. Od tej chwili na pozycji lidera znajduje sie Mikko Hirvonen z przewagą 7,1 sekundy nad swoim kolegą z zespołu Jari-Matti Latvalą, a 17,6 sekundy traci Sebastien Loeb.

Szesnasty odcinek specjalny - Te Huteway 2 (11,23 km)

Ten odcinek specjalny wygrywa Sebastien Loeb, który wyprzedził o 2,3 sekundy Mikko Hirvonena. W swoich wypowiedziach wszyscy kierowcy zapowiadają, że następny odcinek będzie najważniejszy dla tego rajdu.

Siedemnasty odcinek specjalny - Whaanga Coast 2 (29,72 km)

No i stało się. Najszybszy po raz kolejny w tym rajdzie był Sebastien Loeb i on po błędach konkurentów został liderem rajdu.

Pecha miało aż trzech kierowców ze ścisłej czołówki jadących samochodami Ford Focus RS WRC.Jari-Matti Latvala wpadł na kamień, uszkodził chłodnicę i misę olejową i z tego powodu musiał zatrzymać się na odcinku.dotychczasowy lider Mikko Hirvonen uszkodził oponę, a następnie wpadł do rowu i musiał cofać, co skończyło się stratą cennej przewagi. Na mecie odcinka miał aż 57,1 sekundy straty do zwycięzcy.

I ostatni z pechowców, to Francois Duval, który wyleciał z trasy i już nie dojechał do mety.

W ten sposób na przedostatniej próbie tego rajdu zupełnie przewrócona została ostateczna jego klasyfikacja. Prowadzi Sebastien Loeb, drugi jest Dani Sordo ze stratą 16,2 sekundy, a trzeci Mikko Hirvonen ze stratą 41,8 sekundy.

Osiemnasty odcinek specjalny - Mystery Creek Super Special 3 (3,14 km)

Superoes nie przyniósł już żadnych rewolucyjnych zmian. Rajd Nowej Zelandii 2008 ostatecznie zakończył się triumfem zespołu fabrycznego Citroën, który po kolejnych niepowodzeniach swoich najgroźniejszych konkurentów umocnił się w obu klasyfikacjach RSMŚ.

M.Hirvonen: To jest moja największa porażka w dotychczasowej karierze, ale taki jest sport. W tej sytuacji, gdy Loeb ma 8 punktów przewagi, będzie bardzo trudno walczyć o mistrzostwo. Z drugiej strony pozytywne jest to, iż wywalczyłem ostatecznie miejsce na podium i wiem, że mogą wygrywać rajdy szutrowe.Natomiast w PCWRC wielki sukces odniósł czeski kierowca Martin Prokop (Mitsubishi Lancer Evo IX), który wygrał swoją klasę, a w klasyfikacji generalnej zajął znakomite dziesiąte miejsce.

MiejsceKierowca (Auto)Czas/ strata 1.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) 3:58:48.9 min. 2.Dani Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)+17,5 sek.3.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RSWRC)+41,5 sek.4.Petter Solberg i Philip Mills (Subaru ImprezaWRC 08)+2:48,9 min.5.Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC)+3:30,7 min.6.Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)+7:37,4 min.7.Toni Gardemeister i Tomi Tuominen (Suzuki SX4 WRC) +7:54,9 min.8.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)+8:35,0 min.9.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RSWRC)+9:15,2 min.10.Martin Prokop i Jan Tomanek (Mitsubishi Lancer Evo IX)+13:49,0 min.

Fot. RallyWorld@Willy Weyens