Dwanaście tysięcy kibiców podziwiało uroczysty start Orlen Platinum 66. Rajdu Polski, który po 36 latach przerwy powrócił do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata FIA

Superoes na specjalnie do tego celu wybudowanym torze w Mikołajkach zainaugurował, a także zakończy rywalizację w Orlen Platinum 66. Rajdzie Polski.

Wystartowali punktualnie o godz. 20.00. Od tego momentu rozpoczyna się najnowsza historia najważniejszej rajdowej imprezy, która w tym roku odbędzie się w Polsce.

Pierwszy odcinek specjalny - Superoes - Mikołajki (2,50 km)

Od mocnego uderzenia rozpoczął aktualny mistrz świata Sebastien Loeb (Citroën C4 WRC), który jak dotychczas uzyskał najlepszy czas z pierwszej czwórki największych faworytów. O 1 sekundę gorzej pojechał Mikko Hirvonen (Ford Focus RS WRC 09), o 1,1 sekundy Dani Sordo (Citroën C4 WRC), a o 2,1 sekundy Jari-Matti Latvala (Ford Focus RS WRC 09).

Jest jednak już pierwszy kierowca, który pokonał mistrza. Norweg Petter Solberg (Citroën Xsara WRC), jadący gorszym samochodem od ekipy fabrycznej Citroëna, okazał się o 0,3 sekundy szybszy na 2,50 km odcinku.

Jest już kolejna sensacja. Polak Krzysztof Hołowczyc (Ford Focus RS WRC 08) rozdziela kierowców fabrycznych! Uzyskał o 4,3 sekundy gorszy czas od Pettera Solberga i 4 sekundy od Sebastiena Loeba.

- Za nami pierwszy oes. Pojechałem go dość ostrożnie, nie chcąc popełnić jakiegoś błędu i uszkodzić naszego Focusa. Na takiej próbie można bardzo niewiele nadrobić, natomiast można bardzo dużo stracić. Ja nie mam jeszcze pełnego wyczucia, jak zachowuje się nasza rajdówka w różnych sytuacjach, więc wolałem nie ryzykować. Pojechałem może nie najszybciej, ale za to dość płynnie, nie popełniając specjalnych błędów. Na pewno hamuję jeszcze dużo za wcześnie, ale z kolejnymi kilometrami pojawi się większa pewność i zaufanie do możliwości naszego auta. My spokojnie realizujemy strategię, jaką sobie założyliśmy przed rajdem, a więc spokojny początek i zwiększanie tempa wraz z liczbą przejechanych kilometrów. Tor równoległy w Mikołajkach robi ogromne wrażenie nie tylko nas, ale i na naszych kolegach z zespołów fabrycznych. Dziś powiało tu wielkim światem. Tysiące kolorowo ubranych kibiców z różnych stron świata, wspaniały doping dla wszystkich zawodników, imponujący, bardzo nowoczesny tor, a do tego bezpośrednia rywalizacja najlepszych kierowców – to wspaniałe uczucie móc brać udział w tym historycznym wydarzeniu.- powiedział Krzysztof Hołowczyc, zawodnik Orlen Team.

Na mecie okazało się, że Sebastien Loeb miał problemy z przegrzewaniem się silnika, ale jest nadzieja, że do jutra ten problem zostanie rozwiązany.

Najlepszy polski junior Michał Kościuszko (Suzuki Swift S1600) uzyskał czas gorszy o 12,3 sekundy. Polak jedzie jednak zdecydowanie słabszym samochodem niż najlepsi kierowcy, ale walczy o swój kolejny sukces w kategorii JWRC.

- Świetnie zorganizowany SUPEROES i rewelacyjna atmosfera. Czuliśmy gorący doping tysięcy kibiców. Staraliśmy się nie popełnić żadnego błędu, gdyż mogłoby to kosztować nas bardzo dużo, a prawdziwe ściganie zacznie się dopiero jutro – dodał Michał Kościuszko, kierowca Suzuki Orlen Team.

Oj będzie trudno o zwycięstwo w kategorii JWRC. Najgroźniejszy rywal Michała tym razem pojechał 0,5 sekundy szybciej. Zapowiada się emocjonująca rywalizacja. Jak wiadomo zarówno Martin Prokop, jak i Michał Kościuszko poważnie myślą o zdobyciu tytułu mistrza świata JWRC. Triumf w Rajdzie Polski może okazać się kluczowym momentem.

Są już na mecie dwie kolejne polskie załogi, które starają sie nawiązać walkę z najlepszymi juniorami. Radosław Typa o 0,5 sekundy gorzej od siódmego w klasyfikacji JWRC Luci Griottiego. Natomiast swoje szanse pogrzebał Marcin Dobrowalski, który już na odcinku testowym miał problemy ze swoim samochodem. Za spóźnienie na starcie otrzymał 5 minut kary.

Zbigniew Staniszewski (Mitsubishi Lancer Evo IX) szybszy od ubiegłorocznego triumfatora Rajdu Polski - Michała Bębenka (Mitsubishi Lancer Evo IX) i Macieja Oleksowicza (Peugeot 207 S2000).

Po dwóch dniach obfitych opadów deszczu, prognozy pogody dla Pojezierza Mazurskiego na nadchodzący weekend są bardziej optymistyczne. W piątek ma być sucho, zaś niewielki deszcz spodziewany jest w sobotę i niedzielę. W piątek załogi pokonają sześć szutrowych odcinków specjalnych zlokalizowanych na północny wschód od Mikołajek.

Na mecie powiedzieli:

S. Loeb: Problemy z przegrzewającym sie silnikiem.M. Hirvonen: Pojechałem zbyt szeroko, przez co straciłem trochę czasu.J-M.Latvala: Nie jestem zadowolony. Nie czułem się pewnie. E. Novikov: Mam zamiar jechać jak najszybciej od samego początku.C. Rautembach: Wydaje mi się, że mam niewielki problem z samochodem. To jednak nic poważnego.P. Solberg: To dobry początek rajdu. Odcinek jest naprawdę przyjemny.S. Ogier:To nowy rajd w mistrzostwach. Po tym co widziałem na odcinku testowym wydaje mi się, że będzie bardzo szybko.K. Hołowczyc: Kibice są wspaniali. Mimo nienajlepszej pogody, do Mikołajek przyjechały tłumy fanów.A. Mikkelsen: To bardzo krótka próba. Mimo to cieszę się, że wróciłem do walki w mistrzostwach świata.M. Kościuszko: Było trochę trudno. Samochód jest zupełnie inny niż ten, jakiego używaliśmy na Sardynii.S. Bertolotti: Całkiem dobrze się czuję. Rajd jest trudny i jutro czeka mnie ciężka praca.L. Griotti: Nie miałem zbyt dobrego startu, ponieważ samochód został już ustawiony pod jutrzejsze odcinki.Y. Bonatto: Ta próba była rozgrywana na dość specyficznej nawierzchni. Walka rozpocznie się dopiero jutro. Zobaczymy co się wydarzy.H. Wejis: Na razie nie miałem żadnych problemów. Mam dobre nastawienie do tego rajdu. Mam nadzieję, że będzie dobrze.K. Abbring: Ten rajd jest bardzo wymagających dla tego typu samochodów. Zawieszenie musi być ustawione bardzo wysoko.|M. Prokop: Tempo jest bardzo wysokie. Zapowiada się duża walka.R. Typa: To wspaniałe uczucie ścigać się przed własną publicznością.

Orlen Platinum 66. Rajd Polski - klasyfikacja po 1. OS

Poz. Nr Kierowca Kategoria Czas Strata do poprz. Strata do lidera1.11Petter SOLBERG-1:48.30.00.02.1Sebastien LOEBM1:48.6+0.3+0.33.3Mikko HIRVONENM1:49.6+1.0+1.34.16Andreas MIKKELSEN-1:49.60.0+1.35.2Dani SORDOM1:49.7+0.1+1.46.6Henning SOLBERGM1:49.9+0.2+1.67.12Sebastien OGIER-1:49.90.0+1.68.5Matthew WILSONM1:50.3+0.4+2.09.4Jari Matti LATVALAM1:50.7+0.4+2.410.7Evgeny NOVIKOVM1:51.1+0.4+2.811.14Mads ÖSTBERG-1:51.3+0.2+3.0 12.15Krzysztof HOŁOWCZYC-1:52.6+1.3+4.313.8Conrad RAUTENBACHM1:52.9+0.3+4.6 14.65Zbigniew STANISZEWSKI-1:57.8+4.9+9.515.64Michal BĘBENEK-1:58.5+0.7+10.216.69Hermann GASSNER JUNIOR-1:58.6+0.1+10.317.70Vytautas SVEDAS-1:58.60.0+10.318.67Maciej OLEKSOWICZ-1:58.7+0.1+10.419.38Martin PROKOPJ2:00.1+1.4+11.820.71Valeriy GORBAN-2:00.10.0+11.821.68Łukasz SZTUKA-2:00.3+0.2+12.0 22.32Michał KOŚCIUSZKOJ2:00.6+0.3+12.323.37Kevin ABBRINGJ2:01.3+0.7+13.024.36Hans WEIJSJ2:01.8+0.5+13.525.72Ernst Beppo HARRACH-2:02.0+0.2+13.726.74Oleksii TAMRAZOV-2:03.6+1.6+15.327.84Victor HENRIKSSON-2:03.60.0+15.328.33Simone BERTOLOTTIJ2:04.9+1.3+16.629.35Yoann BONATOJ2:05.5+0.6+17.230.34Luca GRIOTTIJ2:05.6+0.1+17.331.59Radosław TYPAJ2:06.1+0.5+17.832.88Mark WALLENWEIN-2:06.6+0.5+18.333.90Jan CHMIELEWSKI-2:07.6+1.0+19.334.75Janusz SZAFRANIEC-2:07.8+0.2+19.5 35.85Tom CAVE-2:07.9+0.1+19.636.77Emre YURDAKUL-2:09.1+1.2+20.837.86Piotr JĘDRUSIŃSKI-2:09.2+0.1+20.938.76Patrick ANGLADE-2:09.3+0.1+21.039.79Ahmed AL MANSOORI-2:11.7+2.4+23.440.78Burcu CETINKAYA-2:13.0+1.3+24.741.80Denis GRODETSKIY-2:13.8+0.8+25.542.87Michal STREER-2:13.80.0+25.543.89Jerzy PARA-2:14.1+0.3+25.844.82Majed AL SHAMSI-2:15.4+1.3+27.145.92Daniel FISHER-2:15.7+0.3+27.446.91Grzegorz GRONO-2:15.9+0.2+27.647.81Bader AL JABRI-2:17.0+1.1+28.748.60Marcin DOBROWOLSKIJ7:09.9+4:52.9+5:21.6

Fot. Rallyworld©Willy Weyens