Rajd Polski: Triumf Hirvonena, rekord Hołowczyca

Auto Świat
Niemal do końca 66. Rajdu Polski wydawało się, że drugi na mecie w Mikołajkach zamelduje się kolega Hirvonena z ekipy BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, Jari-Matti Latvala. Dowodzony przez Malcolma Wilsona zespół podobnie jak podczas Rajdu Akropolu liczył na zdobycie w ORLEN Platinum 66. Rajdzie Polski kompletu punktów. Jednak podczas kończącego zawody super OES-u Mikołajki Latvala uderzył jednak swoim samochodem w beczkę oleju, a następnie w barierę i w rezultacie uszkodził zawieszenie co skończyło się odpadnięciem z rywalizacji. Walka w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA jest bardzo pasjonująca. Podczas pięciu początkowych rund niepokonany był Loeb, który wypracował 20-punktową przewagę nad Hirvonenem. Później szczęście opuściło Francuza, który we Włoszech, Grecji i w Polsce zdobył w sumie tylko 7 punktów. Tymczasem Hirvonen wywiózł z trzech ostatnich rajdów 28 punktów, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce w tegorocznej klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Jedynym zagrożeniem dla duetu Forda był Dani Sordo. W sobotni poranek Hiszpan wyraźnie przyspieszył, wygrał jeden odcinek specjalny i zbliżył się do Latvali. W pierwszym niedzielnym OES-ie kierowca Citroëna stracił sporo czasu i jedyne co mu pozostało na cieszenie się z trzeciej pozycji. Ostatecznie skorzystał na pechu Latvali i zajął drugie miejsce. Loeb pogrzebał szanse na szóstą wygraną w sezonie już na czwartym odcinku specjalnym, na którym uderzył w pień drzewa i urwał prawe przednie koło. Francuz wrócił do rajdu dzięki systemowi SupeRally. W jego dalszej części jechał bardzo szybko, wygrał największą liczbę odcinków specjalnych i ostatecznie wspiął się z 32. na 7. pozycję. Sébastien Ogier po zajęciu drugiego miejsca w greckiej rundzie mistrzostw świata liczył na dobry wynik również w Polsce. Po dwóch dniach rywalizacji młody Francuz zajmował 4. pozycję. Niestety na OS 16 zepsuł się silnik w jego samochodzie i odpadł on z rajdu. Henning Solberg wygrał dwie niedzielne próby i wyprzedził swojego brata Pettera. Ostatecznie uplasował się na trzeciej pozycji. Krzysztof Hołowczyc stoczył pasjonującą walkę z synem szefa fabrycznej ekipy Forda, Matthew Wilsonem. Brytyjczyk zdołał jednak odeprzeć ataki olsztynianina i zajął w rajdzie 5. miejsce. ORLEN Platinum 66. Rajd Polski był szczególną imprezą dla jego zespołu Stobarta. Ekipa zdobyła w Polsce 25 punktów do klasyfikacji producentów. Hołowczyc był szósty, co jest najlepszym wynikiem w historii jego startów w mistrzostwach świata. Do tej pory jedynym Polakiem punktującym w światowym czempionacie był Maciej Stawowiak, który podczas Rajdu Portugalii 1980 zajął 10. miejsce i zdobył jeden punkt do klasyfikacji kierowców. Podczas ORLEN Platinum 66. Rajdu Polski Hołowczyc pobił ten rekord wywożąc z Mikołajek trzy „oczka”. W klasyfikacji grupy N pewnie zwyciężył ubiegłoroczny triumfator Rajdu Polski Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX). Kevin Abbring i Michał Kościuszko stoczyli zacięty pojedynek w kategorii JWRC. Kluczowy dla losów tej rywalizacji był OS 16, na którym Kościuszko uderzył w kamień i był zmuszony do kapitulacji. Tym samym Abbring został najmłodszym w historii (20 lat, 159 dni) zwycięzcą rundy JWRC. Tegoroczna edycja zawodów zakończyła się ogromnym sukcesem. Zarówno zawodnicy, jak i przedstawiciele fabrycznych zespołów zgodnie chwalili organizację imprezy oraz odcinki specjalne. Walkę na trasie śledziły tłumy kibiców. ORLEN Platinum 66th Rally Poland – wyniki po OS 18: 1. Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Focus RS 3 godz. 07m 45.8s2. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Citroën C4 3 godz. 08m 37.8 s3. Henning Solberg (N)/Cato Menkerud (N) Ford Focus RS 3 godz. 09m 33.2s4. Petter Solberg (N)/Philip Mills (GB) Citroën Xsara 3 godz. 09m 51.8s5. Matthew Wilson (GB)/Scott Martin (GB) Ford Focus RS 3 godz. 11m 45.0 s6. Krzysztof Holowczyc (PL)/Lukasz Kurzeja (PL) Ford Focus RS 3 godz. 12m 01.4s 7. Sebastien Loeb (F)?Daniel Elena (F) Citroën C4 3 godz. 26m 42.5s8. Conrad Rautenbach (ZW)/Dale Moscatt (AUS) Citroën C4 WRC 3 godz. 26m 48.1s9. Evgeny Novikov (RUS)/Dale Moscatt (AUS) Citroën C4 WRC 3 godz. 26m 53.7s10. Michal Bebenek (PL)/Grzegorz Bebenek (PL) Mitsubishi 3 godz. 30m 36.2sKlasyfikacja mistrzostw świata kierowców 2009 po 8. z 12. rund 1. Mikko Hirvonen (FIN) 58 pkt2. Sébastien Loeb (F) 57 pkt 3. Dani Sordo (E) 39 pkt4. Henning Solberg (N) 27 pkt5. Jari-Matti Latvala (FIN) 25 pkt 5. Petter Solberg (N) 25 pkt7. Matthew Wilson (GB) 19 pkt Klasyfikacja mistrzostw świata producentów 2009 po 8. z 12. rund 1. Citroën Total World Rally Team 106 pkt2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 89 pkt 3. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 60 pkt 4. Citroën Junior Rally Team 29 pkt 5. Munchi’s Ford World Rally Team 18 pktJWRC1. Martin Prokop 36 pkt2. Michal Kosciuszko 36 pkt3. Aaron Burkart 30 pkt4. Kevin Abbring 22 pkt

Katalog Samochodów Auto Świat