Mikko uchodził za kandydata do zajęcia pierwszego miejsca w Szwecji, ale faworytami - jak się wydawało - byli jednak Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC).
Hirvonen przejechał trasę Rajdu Monte Carlo Fordem Fiesta S2000 i chyba bardzo wiele mu to dało. Przypomnijmy - start w cyklu IRC wcale nie był dla niego "spacerkiem": musiał toczyć zacięty, twardy pojedynek.
Polecamy w RoadLook.pl |
Rajd Szwecji 2010: piękny pojedynek Hirvonen - Loeb (relacja z 3. etapu) |
Rajd Szwecji 2010: Hirvonen prowadzi, S2000 pokonało WRC! (relacja z 2. etapu) |
Rajd Szwecji 2010: Loeb i Hirvonen, Citroën i Ford (1. etap) |
Rajd Szwecji 2010: Superoes dla Sordo - Hiszpan pierwszym liderem |
Rajd Szwecji 2010: Sébastien Loeb najszybszy na testowym (wszystko o rajdzie) |
Rajd Szwecji 2010: Citroën, Loeb i Sordo ruszają po nowe tytuły |
W Szwecji, po mocnym początku "Seba", Hirvonen objął prowadzenie i nie oddał go do końca. Fin był po prostu tym razem bardzo mocny. Również psychicznie...
A wcześniej różnie z tym bywało - pojedynki na nerwy wygrywał zazwyczaj Loeb.
Tym razem nie można mówić o żadnej (nietrafionej) taktyce Citroëna (co początkowo wydawał się być możliwym - gdy w końcówce pierwszego etapu stracili prowadzenie). Oczywiście błąd w doborze opon podczas drugiej sekcji drugiego etapu miał wpływ na klasyfikację, ale on jedynie dopełnił formalności...
Hirvonen i Loeb są nadal najlepszymi kierowcami świata. Konkurenci: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) czy Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) mogli się do nich czasami zbliżyć, wygrać z nimi pojedyncze odcinki, ale nawiązać różnorzędnej walki już nie byli w stanie. I tak pewnie będzie do końca (kolejnego już!) sezonu...
Przed rokiem w inaugurującym sezon, zimowym Rajdzie Norwegii także rywalizacja trwała niemal do końca, ale wówczas to lepszy był Francuz. Tym razem role odwróciły się. I dobrze, bo kibiców czekają prawdopodobnie jeszcze większe emocje...
Obserwując przejazdy kolejnych załóg - poza "fabryczną" czwórką - można dojść do wniosku, że w porównaniu z ubiegłym sezonem niewiele się w czołówce zmieniło. Gwiazdy, które miały nadać dodatkowy blask zawodom: Marcus Grönholm oraz Kimi Räikkönen świeciły blado. Marcus to nadal najwyższa światowa klasa, ale aby osiągnąć dobry wynik - trzeba posiadać konkurencyjny samochód. Kimi musi się jeszcze wiele nauczyć, aby móc odnosić sukcesy w rajdach. I pewnie nie zdąży, bo choć się mu to podoba - jeździ przecież nie dla przyjemności (jak np. Robert Kubica), ale dla "kasy". Za rok powróci do Formuły 1...
Bracia Solbergowie, Matthew Wilson, Sébastien Ogier czy wreszcie Mads Østberg - to jednak "druga" liga...
Ciekawie powinno być w klasie SWRC, która zapewne dominować będzie nad PCWRC. Start w śnieżnych warunkach wiąże się z dodatkowymi kosztami, stąd do Szwecji pojechało bardzo niewiele załóg. W następnych imprezach powinno być ich znacznie więcej, stąd i emocje będą znaczniejsze.
Ford Fiesta S2000 ostro atakuje Škodę Fabię S2000. Peugeot 207 S2000 w Mistrzostwach Świata praktycznie nie występuje, stąd te dwie marki będą walczyć o tytuł. Per-Gunnar Andersson, jak każdy Skandynaw, świetnie jeździ po śniegu, podobnie jak Janne Tuohino, ale gdy przyjdą asfalty to Martin Prokop zapewne przystąpi do ataku. Mistrz w JWRC z ubiegłego sezonu wyraźnie szykuje się na zdobycie tytułu w nowej klasie...
Michał Sołowow i Maciej Baran to jedyni Polacy, którzy tym razem wystartowali w Szwecji. Załoga w Peugeocie 207 S2000 spisywała się rzeczywiście dzielnie. Oczywiście nie była w stanie nawiązać równej rywalizacji z czołówką SWRC, ale - co ważne - nasi jechali bardzo równo. Przygoda z "lądowaniem" w zaspie obniżyła wynik, ale w tym występie nie o rezultat tak chyba przecież do końca chodziło...
Najważniejsze, że Michał i Maciek osiągnęli metę. Przegrać Rajd Szwecji o 3,1 sekundy z dwukrotnym Mistrzem Świata, Marcusem Grönholmem to przecież nie wstyd. Tym bardziej, jak się pokonało Mistrza Świata Formuły 1 - Kimiego Räikkönena...
Warto też podkreślić, że dzięki atakowi na ostatnim odcinku specjalnym Sołowow i Baran wyprzedzili Armindo Araujo - było nie było - aktualnego Mistrza Świata PCWRC...
Rajdowy sezon został rozpoczęty. W myśl regulaminu obowiązuje nowa punktacja - klasyfikowanych jest pierwszych dziesięciu kierowców w każdych zawodach według klucza: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 pkt.
Dwa pierwsze etapy Rajdu Szwecji były ciekawe, druga połowa ostatniego dnia - już nie: wszystko było ułożone, wszyscy myśleli nie o walce, ale tylko o osiągnięciu mety.
Do pracy Głównej Komisji Sportu Samochodowego w Polsce można mieć całą masę zastrzeżeń. Jednak pomysł z dodatkowym punktowaniem każdego z etapów rajdu jest - z punktu widzenia obserwatorów - znakomity. Walka bowiem trwa do ostatniego OS-u i nikt na jazdę zachowawczą pozwolić sobie nie może.
Zmieniając nieco zasady (wyższa punktacja całego rajdu kosztem poszczególnych etapów - bo zwycięstwo w zawodach jest i będzie zawsze ważniejsze niż na cząstce trasy) - warto podsunąć pomysł władzom Międzynarodowej Federacji Samochodowej (Jacku Bartosiu - ma pan pole do popisu!)...
Załogi mają za sobą ciężki weekend. Na dłuższy odpoczynek nie będzie jednak czasu - trzeba zacząć przygotowania do kolejnej rundy. Corona Rally Mexico rozegrany zostanie w dniach 5 - 7 marca, a wystartują w nim kierowcy WRC, PCWRC i SWRC.
Zwycięzcą przed rokiem został Sébastien Loeb.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA KIEROWCÓW(po 1. rundzie)
Miejsce | Kierowca (Kraj) | Punkty |
1. | Mikko Hirvonen (Finlandia) | 25 |
2. | Sébastien Loeb (Francja) | 18 |
3. | Jari-Matti Latvala (Finlandia) | 15 |
4. | Daniel Sordo (Hiszpania) | 12 |
5. | Sébastien Ogier (Francja) | 10 |
6. | Henning Solberg (Norwegia) | 8 |
7. | Matthew Wilson (Wielka Brytania) | 6 |
8. | Mads Østberg (Norwegia) | 4 |
8. | Petter Solberg (Norwegia) | 2 |
10. | Per - Gunnar Andersson (Szwecja) | 1 |
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA PRODUCENTÓW
Miejsce | Kierowca (Kraj) | Punkty |
1. | Mikko Hirvonen (Finlandia) | 25 |
2. | Sébastien Loeb (Francja) | 18 |
3. | Jari-Matti Latvala (Finlandia) | 15 |
4. | Daniel Sordo (Hiszpania) | 12 |
5. | Sébastien Ogier (Francja) | 10 |
6. | Henning Solberg (Norwegia) | 8 |
7. | Matthew Wilson (Wielka Brytania) | 6 |
8. | Mads Østberg (Norwegia) | 4 |
8. | Petter Solberg (Norwegia) | 2 |
10. | Per - Gunnar Andersson (Szwecja) | 1 |
Fot. Rallyworld©Willy Weyens, Marcin Karaczun i zespoły UWAGA: bezprawne kopiowanie zdjęć bez zgody Axel Springer Polska będzie prawnie ścigane. Właścicielem praw autorskich jest Rallyworld©Willy Weyens