Rajd powraca do kalendarza po rocznej przerwie i będzie ostatnim w serii trzech szutrowych imprez rozgrywanych w upalnym rejonie Morza Śródziemnego w ciągu pięciu tygodni.

Zespół BP Ford Abu Dhabi stanie na starcie jako jeden z faworytów. Ford prowadzi po siedmiu rajdach w klasyfikacji zespołów fabrycznych z dwoma punktami przewagi, a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują drugie miejsce wśród kierowców, tracąc do lidera tylko jeden punkt. Ich koledzy z zespołu, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila są aktualnie na czwartej pozycji.

W porównaniu z niedawnym Rajdem Akropolu, który był jednym z najtrudniejszych w ostatnich latach, w Turcji powinno być trochę łatwiej. Kierowcy będą rywalizować w górach Anatolii wznoszących się ponad południowym wybrzeżem Turcji. Na dużych wysokościach temperatury będą niższe niż w Grecji, a trasy nieco równiejsze, ale rajdi tak będzie jednym z trudniejszych w kalendarzu.

Gliniaste podłoże krętych dróg wijących się na stromych zboczach gór jest miejscami dość miękkie, a kamienie wykopane z nawierzchni przez koła samochodów będą utrudniać zadanie kierowcom podczas drugiego przejazdu. Przewidywana jest upalna, sucha pogoda, ale ubiegłe lata pokazały, że nagły deszcz potrafi szybko zmienić drogi w błotniste potoki z głębokimi koleinami. W bazie rajdu w Kemer można oczekiwać temperatury około 30ºC, ale na OS-ach wytyczonych na wysokościach dochodzących do 1800 m n.p.m. powinno być chłodniej, a warunki będą nieco bardziej przyjazne zarówno dla samochodów, jak i dla kierowców.

Hirvonen trzykrotnie startował w Turcji, a drugie miejsce w 2006 roku to jego najlepszy wynik w Anatolii.

- Ten rajd jest bardzo podobny do Grecji - powiedział 27-letni Fin. Nawierzchnie są twarde, a drogi dość szerokie. Niektóre OS-y mogą być zabójcze dla opon, ale prawdziwe kłopoty zaczynają się, gdy spadnie deszcz. Dwa lata temu mocno padało przed rajdem, a podczas rajdu mieliśmy prawdziwą błotną kąpiel. Chciałbym, aby było sucho, bo wtedy Sébastien Loeb, mój rywal w walce o mistrzowski tytuł będzie miał najtrudniejsze warunki na trasie, otwierając stawkę pierwszego dnia. Podczas dwóch ostatnich rajdów to ja byłem w takiej sytuacji. Ciekawe, jak on sobie z tym poradzi. Wolę być punkt za nim i mieć lepszą pozycję na starcie, niż mieć punkt przewagi i czyścić trasę.

Latvala startował w Turcji tylko raz, w 2004 roku, ale wierzy, że paradoksalnie, nieznajomość tras może być mu pomocna!

- Pewnie nie będę w stanie atakować tak mocno, jak we Włoszech, czy w Grecji, bo nie znam dobrze specyfiki tureckich odcinków, ale właśnie to może mi pomóc - powiedział 23-latek. Jeżeli pojadę z respektem, mam większe szanse, by czysto i bezbłędnie pokonać OS-y. Być może nie będę w stanie nawiązać walki o zwycięstwo, ale moim celem jest miejsce na podium. Trasy nie są tak twarde i kamieniste, jak w Grecji. Nawierzchnie są bardziej miękkie, a koła samochodów odsłaniają liczne kamienie, które utrudniają nam zadanie podczas drugich przejazdów. Przez to rajd będzie trudny dla samochodów. OS-y są stosunkowo wolne i techniczne, ale dość szerokie. Wolałbym, żeby było sucho, bo jazda po mokrych trasach Rajdu Turcji jest bardzo trudna. Byłem zadowolony z mojego tempa w poprzednich rajdach. W Grecji przekonałem się, że muszę jechać szybkim tempem tam, gdzie droga jest w dobrym stanie, a zwalniać w miejscach, gdzie nawierzchnia jest bardziej dziurawa.

Najnowsze informacje

* Zgodnie z nowymi przepisami, zespół BP-Ford Abu Dhabi będzie mógł korzystać z tylko jednego rodzaju bieżnika opon Pirelli. Szutrowe opony „Scorpion” będą dostępne tylko w wersji wykonanej z twardej mieszanki. Mus zabezpieczający przez skutkami przebicia opony jest w tym sezonie zakazany, dlatego opony Pirelli mają wzmocnione boczne ścianki. Zapewniają one lepszą ochronę przed uszkodzeniem ogumienia. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

*Oprócz samochodów wystawianych przez zespół BP-Ford, w rajdzie wystartuje także sześć innych Fordów Focus RS WRC. Gigi Galli i Giovanni Bernacchini oraz Henning Solberg i Cato Menkerud będą walczyć o punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport Ford, a Matthew Wilson i Scott Martin wystartują trzecim samochodem.

Federico Villagra i Jorge Pérez Companc oraz Barry Clark i Paul Nagle to załogi nominowane przez zespół Munchi's Ford World Rally Team. Prywatnie zgłoszonym Fordem Focus RS WRC pojadą Andreas Mikkelsen i Ola Floene. Do rajdu będącego drugą rundą Fiesta Sporting Trophy International zgłoszono także 14 Fordów Fiesta ST. Osiem z nich startuje w Castrol Fiesta SportingTrophy Türkiye.

* Mikko Hirvonen odbył w ubiegłym tygodniu dwudniowe testy na nawierzchniach asfaltowych w Szkocji.

* Marcus Grönholm, który pozostaje ambasadorem marki Ford zasiadł za kierownicą Forda Focus RS WRC podczas dwudniowego Chatsworth Rally Show w Wielkiej Brytanii. Impreza odbyła się miejscu, które niegdyś gościło Rajd RAC (obecnie Rajd Wielkiej Brytanii).

Trasa rajdu

Trasa jest niemal taka sama, jak w 2006 roku, kiedy rajd gościł rundę mistrzostw świata. Tylko kilka OS-ów poddano drobnym modyfikacjom. Baza rajdu i park serwisowy ponownie znajdą się w nadmorskim kurorcie Kemer. Przez wszystkie trzy dni kierowcy będą rywalizować w górach Anatolii, na zachód od bazy rajdu.

Rajd rozpocznie się czwartkowym przejazdem Superoesu na terenie uniwersytetu w Antalii, 40 km na północ od Kemer. Drugi przejazd tej próby przewidziano na sobotni wieczór. W piątek kierowcy pokonają ponad 154 km OS-ów, a wśród niedzielnych OS-ów znajdzie się liczący 31.20 km Olympos, najdłuższa próba zawodów. Na trasie rajdu wytyczono łącznie 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 360.12 km, a całkowita długość trasy rajdu wyniesie 1263.74 km.