Dani Sordo i Marc Martí, walcząc do ostatnich metrów z fińskim rywalem, zajęli w rajdzie trzecie miejsce.
W niedzielę Sébastien Loeb wiedział, że ma przed sobą ostatnie, rozstrzygające starcie. Na odcinku Port Talbot 1 (OS13) pięciokrotny Mistrz Świata poczuł spadek mocy silnika.
Po kilku szybkich telefonach inżynierowie Citroën Racing zdiagnozowali problem: winny był układ „fresh air”, sterujący wydajnością działania turbosprężarki...
Gdy zawodnicy wyruszyli na trasę ostatniego odcinka w tym sezonie, wszyscy członkowie Citroën Total World Rally Team wstrzymali oddech.
Sébastien i Daniel nie zawiedli, odnosząc swoje 54 zwycięstwo i zarazem wzbogacając swoją niewiarygodną listę sukcesów o osiągnięcie bezprecedensowe - szósty z rzędu tytuł mistrzowski. Dani i Marc zgodnie z zapowiedziami robili, co mogli, by wskoczyć na drugi stopień podium, ale ustąpili zwycięzcy tego OS-u, Mikko Hirvonenowi, o 0,1 s., pozostając na trzecim miejscu.
Polecamy w RoadLook.pl
Po powrocie do bazy w Cardiff obydwie załogi Citroëna odebrały serdeczne, gorące gratulacje od członków zespołu.
- Rajd był do samej mety pełen napięcia i presji – mówił Sébastien Loeb do setek wyciągniętych ku niemu mikrofonów. Mieliśmy dobry początek sezonu, później zaczęły się problemy, na długo straciliśmy pozycję liderów i dopiero przed Wielką Brytanią udało nam się na nowo zyskać szansę bezpośredniej walki o mistrzostwo. Losy tego rajdu ważyły się długo, wszystko stało na ostrzu noża aż do przedostatniego oesu. Mikko nie rezygnował do końca, nie miał nic do stracenia i atakował na granicy swoich możliwości. Nie jest mi łatwo porównywać zdobyte tytuły – każdy był trochę inny – ale wydaje mi się, że właśnie ten ostatni jest najpiękniejszy, jeśli oceniać pod kątem ilości sportowej walki, jakiej wymagało zdobycie go. Gdy już na trzy rajdy przed końcem sezonu do zdobycia tytułu wystarcza jedna wygrana, poziom presji spada, bo wiadomo, że nawet w razie niepowodzenia zostaną jeszcze kolejne szanse. Tym razem było inaczej: o wszystkim decydowała ostatnia runda sezonu, a nawet ostatni dzień tego rajdu. Wszyscy w napięciu czekali, by przekonać się, kto wygra, a ja przyznam, że do samej linii mety niczego nie uważałem za przesądzone. Dlatego ten najnowszy tytuł mistrzowski jest dla nas tak niezwykle emocjonującym osiągnięciem.
Dani Sordo, choć uszczęśliwiony przede wszystkim z powodu sukcesu swojego kolegi, cieszył się także z własnego wyniku – trzeciego miejsca w Wlk. Brytanii oraz w klasyfikacji generalnej kierowców w sezonie 2009.
- Gdy przed ostatnim oesem znaleźliśmy się tylko o 0,9 sekundy za Mikko, powiedzieliśmy sobie, że trzeba pojechać na 100 procent i spróbować wywalczyć drugą lokatę. Wierzyliśmy, że nam się uda, ale rywal obronił się i zachował swoją przewagę. Cieszę się z trzeciego miejsca w Klasyfikacji Kierowców i z tego, że przyczyniłem się do zdobycia przez zespół Citroëna obydwu tytułów. Tak kończy się dla mnie kolejny piękny i udany sezon rajdowy - powiedział Hiszpan.
- Trzy tygodnie po tym, jak zdobyliśmy tytuł mistrzowski w Klasyfikacji Konstruktorów, dopełniliśmy dzieła, odnosząc kolejny, nadzwyczajny sukces: mamy również tytuł w Klasyfikacji Kierowców – podsumował Frédéric Banzet, Dyrektor Automobiles Citroën. Byliśmy przygotowani na to, że być może trzeba będzie zadowolić się pięcioma tytułami mistrzowskimi, ale w końcówce sezonu Loeb i Elena w imponującym stylu odzyskali wymykające się zwycięstwo! Jesteśmy dumni, że mamy sześciokrotnych Mistrzów Świata – najlepszą załogę i najlepszy zespół w WRC. Rajdy zawsze były częścią tożsamości Citroëna, nieodzownym elementem wizerunku naszej marki i dzisiaj potwierdzamy, że to nie tylko historia – także teraźniejszość! Sporty samochodowe są ważną dziedziną, szczególnie wtedy, kiedy się wygrywa… A w zakończonym właśnie sezonie my po raz kolejny wygrywaliśmy.
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap pierwszy: OS 1 – OS 3: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS 4: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS 5: S. Loeb; OS 6: M. Hirvonen.Etap drugi: OS 7: M. Hirvonen; OS 8 i OS 9: S. Loeb; OS 10: M. Hirvonen; OS 11 i OS 12: S. Loeb.Etap trzeci: OS 13 i OS 14: M. Hirvonen; OS 15: S. Loeb; OS1 6: M. Hirvonen.
Najskuteczniejsi: S. Loeb - 9 najlepszych czasów; M. Hirvonen - 7.
Kolejni liderzy rajdu: OS 1 do OS 16 - S. Loeb.
Fot. Rallyworld©Willy Weyens i zespół