Rally d'Italia Sardegna, siódma runda Mistrzostw Świata nabiera tempa. Podczas sześciu odcinków specjalnych drugiego etapu rozegra się zapewne decydująca rywalizacja o zwycięstwo. Dziś zawodnicy przejadą sześci odcinków specjalnych o długości 142,72 kilometra.

Harmonogram drugiego etapu rajdu ze startem i metą w Olbia:

Seriws C (Olbia - 10 min.): godz.8.00;OS7 (Loelle - 22.57 km): godz. 9.25;OS8 (Monte Lerno - 29.31 km): godz. 10.25;OS9 (Su Filigosu - 19.48 km): gpdz. 11.10;Serwis D (Olbia - 30 min.): godz. 13.00;OS10 (Loelle - 22.57 km): godz. 14.45;OS11 (Monte Lerno - 29.31 km): godz. 15.45;OS12 (Su Filigosu - 19.48 km): godz. 16.30;Serwis E (Olbia - 45 min.) - godz. 18.00;

Na metę w Olbii pierwsza (zwycięska) załoga wjedzie o godzinie 18.45.

Pierwszy etap rajdu przyniósł początkowo niespodzianki. Pierwszymi liderami zostali Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Focus RS WRC 06), którzy prowadzili przez pół dnia, ale po urwaniu koła musieli się wycofać. Dziś zapewne przystąpią do rywalizacji na podstawie systemu Superally (podobnie zresztą jak Chris Atkinson i Glenn Macneall w Subaru Imprezie WRC 2007). Następnie zdecydowanymi przodownikami zostali Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 06), ale problemy techniczne z amortyzatorami sprawiły, że przegrali ostatni odcinek I etapu i spadli na drugie miejsce.

W zawodach liderują obecnie Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4) z dużą, bo 22,4 sekundową przewagą nad Finami. Z kolei groźnymi rywalami Marcusa i Timo są ich koledzy z zespołu, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06) oraz Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 06). Różnice pomiędzy tymi trzema załogami są minimalne.

W JRC prowadzą Urmo Aava i Kuldar Sikk (Suzuki Swift Super 1600) przed Perem-Gunnarem Anderssonem i Jonasem Anderssonem (także Suzuki). Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak mieli zadecydować dopiero rano, czy wystartują korzystając z Superally.

Emocji więc dzisiaj bez wątpienia nie zabraknie...

Załogi opuściły już park serwisowy i dojechały na Punkt Kontroli Czasu przed pierwszym, dzisiejszym odcinkiem specjalnym. Za chwilę ruszą do walki.

A oto co powiedziali przed wyruszeniem na trasę drugiego etapu:

Marcus Grönholm:No cóż, będę jeszcze atakował. Zobaczymy jak ułoży się sytuacja. Bez wątpienie Loeb jest w lepszym położeniu. Ja muszę akatować, a wtedy łatwo o popełnienie błędu...Sébastien Loeb: Jeszcze wiele może się zdarzyć, nic nie jest pewne. Muszę jechać skoncentrowany i szybko. Marcus nie odpuści!Mikko Hirvonen: Jest dobrze. Czy będę rywalizował z Marcusem? To jest sport! Ale nie będzie łatwo go pokonać. Myślę, że on jeszcze powalczy z Loebem.Henning Solberg: Moją ambicją jest podium. Nie zrezygnuję, byleby nie popełnić jakiegoś "głupiego" błędu...

Siódmy odcinek specjalny (22,57 km)

Podczas drugiego etapu "przecierakami" są Chris Atkinson i Glenn Macneall (Subaru Impreza WRC). Przypomnijmy, że pierwszej załodze przejeżdżającej po trasie odcnika jest najtrudniej: musi bowiem rozgarniać zgromadzony na szutrowej nawierzchni kurz i nierówności... Chris korzysta po wczorajszym urwaniu koła z systemu Superally.

Z systemu Superally korzystaja także pierwsi liderzy Rajdu Włoch, Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Focus RS WRC 06).

Pojedynek dwóch największych zakończył się sukcesem Sébastiena Loeba, który chyba odebrał Marcusowi Grönholmowi wszystkie złudzenia... Bardzo szybko pojechali też Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06), umacniając się na trzecim miejscu.

Daniel Sordo i Marti Marc (Citroën C4) wyprzedzili w klasyfikacji Pettera Solberga i Philipa Millsa (Subaru Impreza WRC) - Norwegowie mają na koncie spóźnienie o jedną minutę na PKC.

Wyniki: Loeb, Grönholm (strata 2,3 sek.), Hirvonen (7,6 sek.), Sordo (15,5 sek.), Petter Solberg (22,2 sek,), Henning Solberg (23,2 sek.), Stohl (31,7 sek.), Latvala (36,0 sek.), Gardemeister (36,8 sek.), Juho Hanninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer WRC 05 (45,8 sek.).

Po siedmiu odcinkach: 1. Loeb; 2. Grönholm (24,7 sek.); 3. Hirvonen (36,7 sek.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 06 - 56,2 sek.); 5. Daniel Sordo i Marti Marc (Citroën C4 - 1.33,8 min.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 1.43,2 min.); 7. Toni Gardemeisteri Jakke Hönkanen (Mitsubishi lancer WRC - 2.41,0 min.); 8. Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC - 3.07,5 min.); 9. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 4.52,7 min.); 10. Gareth Mac Hale i Paul Nagle (Ford Focus WRC - 5.41,7 min.).

W klasyfikacji JRC zmiana liderów: Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki Swift Super 1600) wyprzedzili o 13,7 sekundy Urmo Aavę i Kuldare Sikke (Suzuki Swift Super 1600) i wyszli na prowadzenie różnicą 5,4 sekundy. Walki jednak zapewne nie zabraknie - Estończycy bez wątpienia nie spasują...

Na trasę rajdu (SUperally) powrócili Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniakw Renault Clio Super 1600. W klasyfikacji generalnej stracili na odcinku 2.51,2 minuty i ich róznica do Loeba wynosi 31.50,4 minuty. W JRC przegrali z Anderssonem 1.15,8 minuty, awansowali jednak na piętnaste miejsce (18.22,5 min.).

Ósmy odcinek specjalny (29,31 km)

Na Sardynii powtarza się historia z Argentyny, kiedy to Sébastien Loeb od początku drugiego etapu narzucił tak ostre tempo, że Marcus Grönholm go nie wytrzymał i Francuz zapewnił sobie dużą przewagę. Loeb pokonał Fina na drugim dzisiejszym odcinku o 4,3 sekundy.

- Muszę jechać szybko, ponieważ przewaga jest dość spora, ale jeszcze nie gwarantuje mi możliwości spokojnego kontrolowania sytuacji - wyjaśniał na mecie odcinka Francuz. Samochód jest świetny, pogoda ładna: jest OK.

- Już szybciej jechać nie mogę - powiedział z kolei Macus. Nie jestem w stanie dorównać tempa Sébastienowi...

- Staram się utrzymać tempo Loeba i Marcusa, ale są oni zbyt szybcy - komentował z kolei Mikko Hirvonen. Samochód prowadzi się znacznie lepiej niż wczoraj, co widać po rezultatach...

Gdy przyjechał na metę Petter Solberg, znacznie szybszy niż startujace przed niem załogi, wydawało się, że jego wynik jest doskonały. Tymczasem jego najgroźniejszy rywal - Dani Sordo, znacznie lepiej dziś dysponowany niż wczoraj, był szybszy aż o 11,2 sekundy! Kierowca Citroën obecnie rozpoczął pogoń za starszym bratem Pettera - Henningiem: brakuje mu jeszcze 30,4 sekundy...

Marcus zgubił koło zapasowe, które w Fordach montowane jest na zewnątrze pod bagażnikiem. Ponieważ wcześniej przebił koło, do końca odcinka jechał już spokojnie. Nie wiadomo jak zostanie to ocenione przez Zespół Sędziów Sportowych, plotki głoszą: będzie dyskwalifikacja!

Z rajdu odpadli: Gareth Mac Hale i Luis Perez Companc, których samochody wypadły z trasy. Nawierzchnia próby była bowiem niezwykle śliska.

Wyniki OS-u: Loeb, Grönholm (4,3 sek.), Hirvonen (11,2 sek.), Sordo (12,0 sek.), Henning Solberg (19,2 sek.), Petter Solberg (23,2 sek.), Letvala (42,3 sek.), Gardemeister (48,1 sek.), Stohl (52,2 sek.), Wilson (58,7 sek.).

Po ośmiu odcinkach: 1. Loeb; 2. Grönholm (29,0 sek.); 3. Hirvonen (47,9 sek.); 4. Henning Solberg (1.15,5 min.); 5. Sordo(1.45,8 min.); 6. Petter Solberg (2.06,4 min.); 7. Gardemeister (3.29,1 min.); 8. Stohl (3.59,7 min.); 9. Wilson (5.41,4 min.); 10. Hanninen (7.08,6 min.).

W JRC sytuacja się krystalizuje. Znów wygrał Andersson (2.05,9 min.) przed Aavą (2.12,8 min.) i przewaga Szweda wzrosła do 12,3 sekundy.

Kościuszko i Szczepania stracili do Loeba 3.18,8 minuty, a do Anderssona 1.12,9 minuty.

Dziewiąty odcinek specjalny (19,48 km)

Grönholm tym razem stracił aż 12,5 sekundy i Loeb może czuć się już zupełnie pewnie. Marcus będzie musiał przyspieszyć, bowiem jego druga pozycja jest zagrozona - Mikko jest blisko. Na pozostałych pozycjach powoli też wszystko się uklada, choć rywalizacja pomiędzy Sordo i Henningiem Solbergiem jest wciąz interesująca. Kierowcy Citroëna trafili z ogumieniem i przyniosło im to wymierne korzyści...

Marcus miał problemy: jechał na przebitej oponie- na metach dwóch ostatnich odcinków nie chciał rozmawiać z dziennikarzami...

Wyniki: Loeb, Hirvonen (3,4 sek.), Sordo (8,7 sek.), Grönholm (12,5 sk.), Henning Solberg (16,4 sek.), Latvala (21,8 sek.), Petter Solberg (26,8 sek.), Jan Kopecky i FilipSchovanek (Skoda Fabia WRC - 27,8 sek.), Gardemeister (29,1 sek.), Stohl (31,2 sek.), Henninen (36,7 sek.).

Po dziewięciu próbach: 1. Loeb; 2. Grönholm (41,5 sek.); 3. Hirvonen (51,3 sek.); 4. Henning Solberg (1.31,8 min.); 5. Sordo(1.54,5 min.); 6. Petter Solberg (2.33,2 min.); 7. Gardemeister (3.58,2 min.); 8. Stohl (4.30,9 min.); 9. Wilson (6.21,4 min.); 10. Hanninen (7.45,3 min.).

W JRC bez zmian: prowadzi Andersson, który o 18,6 sekundy wyprzedza Aavę.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zakończyli pierwszą pętlę drugiego etapu. Na dziewiątym odcinku stracili 2.04,1 min. Polacy w klasyfikacji generalnej tracą 37.13,3 minuty, natomiast w klasie zajmują dwunaste miejsce i od lidera - Aavy mają gorszy czas o 20.04,5 minuty.

Obecnie załogi zjeżdżają do parku serwisowego, gdzie spędzą trzydzieści minut.

Za chwilę rozpocznie się dziesiąty odcinek specjalny...

Dziesiąty odcinek specjalny (22,57 km)

Marcus Grönholm pozbył się problemów z samochodem (Fin co prawda na ten temat nic nie mówił, ale jak się wydaje, właśnie to było przyczyną jego słabszej postawy podczas pierwszej pęli - a nie tylko przebita opona na OS 9) i od razu wygrał, pokonując Loeba oraz powiększając przewagę nad Hirvonenem. Marcus wyprzedza kolegę z zespołu o 18,2 sekundy.

Daniel Sordo odrobił kolejne 6,3 sekundy do Henninga Solberga. Wydaje się, że Norwegowi trudno będzie utrzymać pozycję, bowiem Dani ma dziś swój dzień. Przyspieszył natomiast Petter Solberg, który po raz pierwszy pokonał zarówno brata jak i kierowcę Citroëna.

Do dziesiatki (ale chyba bez szans na punktyowane miejsce) powrócił Jari-Matti Latvala po wycofaniu się Matthewa Wilsona i Michaela Orra.

Wyniki: Grönholm, Loeb (1,6 sek.), Hirvonen (8,4 sek.), Petter Solberg (8,5 sek.), Sordo (9,3 sek.), Henning Solberg (15,6 sek.), Latvala (23,0 sek.), Stohl (23,3 sek.), Gardemeister (24,6 sek.), Atkinson (31,0 sek.).

Po dziesięciu odcinkach specjalnych: 1. Loeb; 2. Grönholm (39,9 sek.); 3. Hirvonen (58,1 sek.); 4. Henning Solberg (1.45,8 min.); 5. Sordo(2.02,2 min.); 6. Petter Solberg (2.40,1 min.); 7. Gardemeister (4.21,2 min.); 8. Stohl (4.52,6 min.); 9. Hanninen (8.16,1 min.); 10. Latvala (11.51,8 min.)

Liderzy JRC, Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson chyba nie wytrzymali presji, bowiem na dziesiątej próbie dużo stracili (2.03,7 min.). Prowadzenie objęli Urmo Aava i Kuldar Sikk, a trzeci w klasyfikacji - Martin Prokop i Jan Tomanek tracą do nich już prawie 4,5 minuty.

Słabiej niż można byłoby się spodziewać spisuje się w rajdzie Brian Bouffier. Były zawodnik fabryczny Peugeot Sport, jadący obecnie doskonale przygotowanym Citroënem C2 Super 1600 Francuz wyraźnie zawodzi - zajmuje dopiero dziewiątą pozycję w klasie. To zdecydowanie poniżej jego możliwości i oczekiwań.

Brian tymczasem mile wspomina nasz kraj:

- Polska? Bardzo miłe wspomnienia! Piękne dziewczyny na dyskotece w Rzeszowie - mówi.

Przypomnijmy: Brian staryował na zaproszenie Peugeot Polska w Rajdzie Rzeszowskim w modelu 206 Super 1600 (w zespole wspólnie z Mariuszem Pelikańskim). Wygrał nawet odcinek specjalny w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski.

Na Sardynii sympatyczny Francuz prezentuje słabszą formę, ale wygrywa z Michałem Kościuszko i Maciejem Szczpaniakiem.

Niestety polska załoga na odcinku dziesiątym nie została sklasyfikowana. Przyczyną było uszkodzenie tylnego zawieszenia w Renault Clio Super 1600.

Jedenasty odcinek specjalny (29,31 km)

Sébastien zrewanżował się Marcusowi - wygrał próbę o 0,8 sekundy. Biorąc pod uwagę, że liczyła ona prawie 30 kilometrów - różnica na mecie wynosiła między nimi kilkadziesiąt centymetrów...

Znów szybki był Sordo, który nadal "dobiera się"do Henninga Solberga - Norweg zachował 9,4 sekundy przewagi. Stracił Hirvonen, który raczej może zapomnieć o drugiej pozycji. Stohl systematycznie "punktuje" Gardemeistera, ale do Fina pozostało mu jeszcze bardzo wiele - 26 sekund.

Wyniki przedostatniego odcinka drugiego etapu: Loeb, Grönholm (0,8 sek.), Sordo (15,1 sek.), Petter Solberg (15,5 sek.), Latvala (19,9 sek.), Henning Solberg (22,1 sek.), Hirvonen (22,2 sek.), Atkinson (27,7 sek.), Stohl (33,7 sek.), Gardemeister (39,1 sek.).

Po jedenastu odcinkach specjalnych: 1. Loeb; 2. Grönholm (40,7 sek.); 3. Hirvonen (1.20,3 min.); 4. Henning Solberg (2.07,9 min.); 5. Sordo(2.17,3 min.); 6. Petter Solberg (2.55,6 min.); 7. Gardemeister (5.00,3 min.); 8. Stohl (5.26,3 min.); 9. Hanninen (9.15,6 min.); 10. Latvala (12.11,7 min.).

W JRC Aava przed Anderssonem. Przewaga Estończyka nad Szwedem wynosi obecnie 1.47,9 sekundy, jest więc w pełni bezpieczna. Trzecie miejsce utrzymuje Prokop.

Dwunsty odcinek specjalny

36,5 sekundy: taką przewagę pod dwch etapach mają Sébastien Loeb i Daniel Elena nad Marcusem Grönholmem i Timo Rautiainenrm. Przewaga w pełni bezpieczna, choc jutro jeszcze sześć odcinków specjalnych do przejechania...

W stawce liczą się tylko te dwie załogi. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen stracili zbyt wiele, ale z kolei oni są pewni miejsca na najniższym podium.

Swoją doskonałą postawę w dniu dzisiejszym udokumentowali Daniel Sordo i Marti Marc, awansując na ostatnim odcinku na czwarte miejsce. Aż dziwne, że tak dośwaidczeni zawodnicy jak Henning Solberg i Cato Menkerud nie wytrzymali presji, tracąc tak wiele sekund.

W dziesiątce prawie wszystko wyjaśnione. Jeszcze zapewne powalczą Daniel i Henning oraz Toni Gardemeister i Manfred Stohl. Austriak ma jednak do odrobienia do Fina ponad dwadzieścia sekund.

Wyniki ostatniej próby II etapu: Grönholm, Loeb (4,2 sek.), Latvala (8,3 sek.), Sordo (9,3 sek.), Petter Solberg (11,2 sek.), Jirvonen (14,1 sek.), Atkinson (20,3 sek.), Stohl (22,7 sek.), Gardemeister (25,4 sek.), Henning Solberg (20,0 sek.).

W JRC Aava na dwunastej próbie był co prawda dopiero trzeci, ale pozostał liderem. Jego przewaga nad Anderssonem wynosi 1.33,6 minuty, nad trzecim - Prokopem: 4.51,9 minuty.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak najprawdopodobniej wezmą udział w jutrzejszym etapie w ramach Superally. Renault nie jest bowiem uszkodzone, wymaga tylko naprawy serwisowej. Polacy są sklasyfikowani na 53 miejscu w "generalce" (strata 57.46,1 minuty) oraz na siedemnastym w JRC (34.06,7 minuty).

NIEOFICJALNE WYNIKI PO DRUGIM ETAPIE

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4) 3:12,45,6 godz.2. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 06) strata 36,5 sek.3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06) 1.30,2 min.4. Daniel Sordo i Marti Marc (Citroën C4)2.22,7 min.5. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 06)2.32,7min.6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)3.02,6 min.7. Toni Gardemeister i Jakke Hönkanen (Mitsubishi lancer WRC)5.21,8min.8. Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC)5.44,8 min.9. Juho Hanninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer WRC 05)9.43,3 min.10. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Focus RS WRC 06)12.15,8 min.13. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Suzuki Swift Super 1600)23.14,5 min.53. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Renault Clio Super 1600)57.46,1 min.

...............................................................................................................................

UWAGA:prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!