Dwie pętle, składające się z trzech krótkich odcinków każda (w sumie 54,74 kilometra prób) - tak wygląda trzeci etap Rajdu Włoch - siódmej eliminacji tegorocznych Mistrzostw Świata. Po dwóch dniach zmagań w Rally d'Italia Sardegna prowadzą wyraźnie Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4), którzy pewnie zmierzają po czwarte pod rząd zwycięstwo w tym sezonie.

Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 06) marza o zastopowaniu Francuzów, ale maja na to w sumie niewielkie szanse - tracą po dwóch etapach aż 36,5 sekundy. Finowie zapowiadają atak, ale tylko ogromny pech Francuzów może odebrać im sukces...

Po doskonałym ataku Daniela Sordo i Martiego Marcaw sobotę i awansie o dwie pozycje - na czwarte miejsce, zespół Citroëna, mimo trzeciej lokaty Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena, ma szansę odniesienia jednopunktowego zwycięstwa także w klasyfikacji Producentów.

Daniela i Mariego gonić będą Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 06), którzy w sobotę stracili świetną, piątą pozycję. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC) mają małe szanse na awans i dużą przewagę.Toni Gardemeister i Jakke Hönkanen (Mitsubishi lancer WRC) mają 23 sekundy przewagi nad Manfredem Stohlem i Ilką Minorem (Citroën Xsara WRC) i muszą uważać. Są jednak poza zasięgiem zamykających "dziesiątkę": Juho Hanninenem i Mikko Markkulą (Mitsubishi Lancer WRC 05) oraz Jari-Matti Latvalą i Mikką Anttilą (Ford Focus RS WRC 06).

W JRC prowadzą z dużą przewagą Urmo Aava i Kuldar Sikk (Suzuki Swift Super 1600).

Harmonogram

Oto jak wygląda harmonogram ostatniego, trzeciego etapu:

Serwis F (Olbia - 10 min.): godz. 7.00;OS13 (S Giovanni - 10.66 km): godz. 7.55;OS14 (Monte Nuragone - 7.67 km): godz. 9.06;OS15 (Braniatogghiu - 9.04 km): godz. 9.50;OS16 (S Giovanni - 10.66 km): godz. 10.57;OS17 (Monte Nuragone - 7.67 km): godz. 12.08;OS18 (Braniatogghiu - 9.04 km): godz. 12.52;Meta (Marina Vecchia, Porto Cervo): godz. 14.30.

Jedno jest pewne: jutro należy uważać! Co prawda w ciągu dnia, po trzech odcinkach, przewidziany jest regruping, ale nie zaplanowano parku serwisowego. Stąd całą trasę trzeba przejechać czysto! Wszystkie ewentualne naprawy załoga musi dokonac sama, bez udziału mechaników. Serwisanci moga najwyżej dyktować przez telefon czy radio, co i jak należy zrobić...

Pierwsze załogi stoją przed Punktem Kontroli Czasu na odcinku trzynastym. Park serwisowy opuściło 75 samochodów.

Trzynasty odcinek specjalny (10,66 km km)

Czy trzynastka dla kogoś będzie pechowa? - zastanawiali się kibice przed rozpoczęciem zmagań...

Okazało się, że dla Mistrza Świata i lidera klasyfikacji, Sébastiena Loeba! Francuz wypadł z trasy, tracąc sznase na zwycięstwo!

Marcus stracił sporo sekund, kontrolując czy nic się nie stało konkurentom. Jeszcze większą stratę zanotował obracając się na drodze - łacznie był gorszy od zwycięzcy o prawie osiemnaście sekund.

Jak widać najlepsze załogi przystąpiły do dzisiejszej rywalizacji mało skoncentrowane...

Odcinek wygrał Hirvonen, zmniejszając dystans do kolegi z zespołu. Henning Solberg "urwał" 0,7 sekundy Danielowi Sordo.

Wyniki odcinka trzynastego: Hirvonen, Latvala (0,5 sek.), Henning Solberg (2,4 sek.), Sordo (3,1 sek.), Petter Solberg (9,1 sek.), Henninen (10,0 sek.), Gardemeister (10,7 sek.), Atkinson (17,3 sek.), Grönholm (17,6 sek.).

Klasyfikacja po trzynastu odcinkach: 1. Grönholm; 2. Hirvonen (36,1 sek.); 3. Sordo (1.31,4 min.); 4. Henning Solberg (1.41,0 min.); 5. Petter Solberg (2.17,6 min.); 6. Gardemeister (4.38,1 min.); 7. Stohl (4.58,1 min.); 8. Hanninen (8.59,2 min.); 9. Latvala (11.22,2 min.); 10. Fedrico Villagra i Jorge Perez Companc (Mitsubishi Lancer WRC - 15.05,5 min.).

W klasyfikacji JRC Aava nie zwalnia tempa: wygrał odcinek z przewagą 3,9 sekundy nad Anderssonem. Przewaga Estończyka wynosi 1.45,9 minuty. Michał Kosciuszko i Maciej Szczepaniak, zgodnie z przypuszczeniami, wystartowali po raz drugi korzystając z systemu Superally. Nasza załoga straciła 1.17,2 minuty do Hirvonena. Nasi reprezentanci zajmują obecnie piętnaste miejsce w klasie i do najbliższych rywali mają 22,4 sekundy straty.

Czternasty odcinek specjalny (7,67 km)

Wbrew wszystkiemu, dzisiejszy etap przyniesie jeszcze emocje! Sprawa kilku miejsc w czołówce nie jest jeszcze rozstrzygnięta.

Nie dotyczy to Marcusa Grönholma. Fin, lekko przestraszony "piruetem" pojedzie zapewne mało ryzykownie, ale jak się wydaje Mikko Hirvonen nie jest w stanie go dogonić. Zresztą Mikko sam stwierdził po odcinku, że nie zamierza się dziś ścigać:

- Jedziemy własnym tempem, bez podejmowania najmniejszego ryzyka - powiedział Hurvonen.

Główny pojedynek rozegra się o trzecie miejsce. Na razie na podium jest Dani Sordo, ale jego przewaga z każdym kilometrem maleje. Obecnie wynosi nad Henningiem Solbergiem 3,9 sekundy. Wypadek kolegi z zespołu musiał zrobić na Danielu pewne wrażenie, nie jest on też chytba tak zmotywowany jak wczoraj. Ciekawe, jaką taktykę przyjmie - Henning od rana stawia wszystko na jedną kartę!

Nie może byc pewny swojej lokaty w pierwszej dziesiątce Fedrico Villagra - Chris Atkinson ma już tylko 8,5 sekundy straty. Toni Gardemeister uspokoił już chyba Manfreda Stohla...

Wyniki próby: Henning Solberg, Petter Solberg (4,6 sek.), Grönholm (4,7 sek.), Hurvonen (5,5 sek.), Sordo (5,7 sek.), Latvala (10,3 sek.), Gardemeister (10,4 sek.), Stohl (11.1 sek.), Atkinson (11,5 sek.), Hanninen (16,7 sek.).

Klasyfikacja po czternastu odcinkach: 1. Grönholm; 2. Hirvonen (36,8 sek.); 3. Sordo (1.32,4 min.); 4. Henning Solberg (1.36,3 min.); 5. Petter Solberg (2.17,5 min.); 6. Gardemeister (4.43,8 min.); 7. Stohl (5.04,5 min.); 8. Hanninen (9.11,2 min.); 9. Latvala (11.27,8 min.); 10. Villagra (15.27,9 min.); 11. Atkinson (15.36,4 min.).

W JRC wygrał Andersson (45,6 sek.), ale Aava (50,3 sek.) kontroluje sytuację - ma nadal dużą przewagę. Kościuszko i Szczepaniak pojechali dobrze, tracąc 58,5 sekundy. To pozwolilo im awansować na czternaste miejsce w klasie.

Piętnasty odcinek specjalny (9,04 km)

Okazało się, że Dani Sordo ma rezerwy! Na trzeciej próbie trzeciego etapu kontratakował, powiększając przewagę nad Henningiem Solbergiem o 1,3 sekundy. W zespole Citroëna wszyscy odetchnęli z ulgą: "obudzony" Daniel raczej nie powinien stracić miejsca na podium...

Zgodnie z przewidywaniami do "dziesiątki" awansował Chris Atkinson, który wyprzedził Villagrę. Toni Gardemeister spokojnie - sekundę za Manfredem Stohlem.

Odcinek wygrał Mikko Hirvonen, Marcus Grönholm planowo traci sekundy...

Wyniki: Hirvonen, Sordo (2,2 sek.), Henning Solberg (3,5 sek.), Grönholm (3,8 sek.), Latvala (4,7 sek.), hanninen (7,5 sek.), Stohl (9,0 sek.), Atkinson (9,8 sek.), Petter Solberg (10,0 sek.), Gardemeister (10,0 sek.).

Klasyfikacja po piętnastu odcinkach: 1. Grönholm; 2. Hirvonen (33,0 sek.); 3. Sordo (1.38,8 min.); 4. Henning Solberg (1.36,0 min.); 5. Petter Solberg (2.23,7 min.); 6. Gardemeister (4.50,0 min.); 7. Stohl (5.09,7 min.); 8. Hanninen (9.14,9 min.); 9. Latvala (11.28,7 min.); 10. Atkinson (15.42,4 min.); 11. Villagra (15.50,1 min.).

W JRC Aava (35,1 sek.) jedzie własnym tempem i... wygrywa. Aktualnie przewaga nad Anderssonem wynosi 1.43,1 min.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak w Renault Clio Super 1600 szybko - siódme miejsce w klasie ze stratą 12,2 sekundy do Aavy. Tuż za Michałem metę osiągnął Brian Bouffier wCitroënie C2 Super 1600, który - jak pisaliśmy wczoraj - trochę rozczarowywuje swoją postawą na tym rajdzie.

W klasyfikacji JRC Polacy nadal na czternastym miejscu.

Załogi zjechały na regruping.

Powiedzieli

Marcus Grönholm: Jaka piękna dziś pogoda, prawda?...Mikko Hirvonen: Jedziemy "swoje". Wszystko układa się bardzo dobrze. Nie musimy forsowac tempa...Daniel Sordo: Jadę po śladach poprzedzających nas samochodów. Musiałem przyspieszyć, bo Henning atakuje...Henning Solberg: Wczoraj oparzyłem sobie dłonie, naprawiając coś przy rozgrzanym silniku. Dzisiaj nie mogę właściwie trzymać kierownicy...Chris Atkionson: Szkoda, że tak się to wszystko ułożyło. Jestem w dziesiątce, ale niedosyt pozostał...Petter Solberg: dziś z samochodem jest wszystko OK!Manfred Stohl: Każdy punkt dla zespołu i dla mnie jest ważny...Toni Gardemeister: Już tylko trzy odcinki, żeby tylko nie popełnić jakiegoś błędu. mam nadzieję obronic sie porzed Manfredem...

Przerwa w rajdzie trwała krótko - pierwsze załogi wystartowały do odcinka numer szesnaście.

Szesnasty odcinek specjalny (10,66 km)

Sordo znów szybko - wygrał z Henningiem Solbergiem o 1,8 sekundy, co chyba przesądza sprawę kolejności. Tych dwóch zawodników się jeszcze ściga - reszta już jedzie bardzo spokojnie. Marcus Grönholm znów stracił sporo sekund do czwartego na mecie Mikko, ale z jego punktu widzenia wszystko jest pod kontrolą!

- Było znacznie szybciej niż na pierwszej pętli - powiedział Dani.Jadę na "maxa", samochód jest OK. Bronimy się przed Henningiem...

- Sordo trochę się oddalił, ale sprawa jest ciągle otwarta - powiedział Henning Solberg. Jeszcze dwa odcinki. Niech zwycięży lepszy!

Wyniki: Sordo, Henning Solberg (1,8 sek.), Petter Solberg (2,6 sek.), Hirvonen (3,1 sek.), Latvala (3,4 sek.), Grönholm (7,7 sek.), Gardemeister (8,1 sek.), Hanninen (10,5 sek.), Atkinson (11,6 sek.), Stohl (13,6 sek.).

Klasyfikacja po szesnastu odcinkach: 1. Grönholm; 2. Hirvonen (28,4 sek.); 3. Sordo (1.23,1 min.); 4. Henning Solberg (1.30,1 min.); 5. Petter Solberg (2.18,6 min.); 6. Gardemeister (4.50,4 min.); 7. Stohl (5.15,6 min.); 8. Hanninen (9.17,7 min.); 9. Latvala (11.24,4 min.); 10. Atkinson (15.46,3 min.).

Per-Gunnar Andersson (40,8 sek.) o 14,4 sekundy przed Urmo Aavą, ale to nic nie zmienilo w klasyfikacji JRC. Trzecie miejsce z ogromną już strata zajmują nadal Martin Prokop i Jan Tomanek wCitroënie C2 Super 1600. Czesi mogą mieć powody do satysfakcji: wyprzedzają bowiem zdecydowanie Briana Bouffiera w fabrycznym egzemplarzu bliźniaczego Citroëna.

Zaczęli pokazywać się Kościuszko i Szczepaniak (1.03,0 min.) - na szesnastym odcinku zajęli piąte miejsce w klasie JRC.

Siedemnasty odcinek specjalny (7,67 km)

Henning odrobił, ale tylko 0,1 sekundy do Daniela Sordo. Młody Hiszpan potrafił się skupić - ma rację szef zespołu Citroën Sport, Guy Fréquelin (który jak głosi plotka krążąca po rajdzie - ma od przyszłego roku zrezygnować z posady), że to wielki talent! Sordo potrafi przyspieszyć, coraz pewniej czuje się na nawierzchniach szutrowych. Jeszcze wciąz brakuje mu tylko doświadczenia i regularności...

Marcus pojechał spokojnie, ale na wszelki wypadek szybko, umacniając sie na prowadzeniu. W klasyfikacji nie zaszły żadne zmiany.

Wyniki OS-u: Henning Solberg, Sordo (0,1 sek.), Grönholm (0,5 sek.), Latvala (1,8 sek.), Hirvonen (2,6 sek.), Gardemeister (5,9 sek.), Stohl (7,0 sek.), Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 10,0 sek.), Hanninen (10,3 sek.), Petter Solberg (10,4 sek.).

Klasyfikacja po siedemnastu odcinkach: 1. Grönholm; 2. Hirvonen (30,5 sek.); 3. Sordo (1.22,7 min.); 4. Henning Solberg (1.28,5 min.); 5. Petter Solberg (2.28,5 min.); 6. Gardemeister (4.55,8 min.); 7. Stohl (5.22,8 min.); 8. Hanninen (9.27,5 min.); 9. Latvala (11.25,7 min.); 10. Atkinson (16.03,0 min.).

Andersson (42,2 sek.) znów przed Aavą, ale o 0,5 sekundy, więc w JRC nic się nie zmieniło.

Kościuszko i Szczepaniak z problemami i stratą 3.45,0 minuty, ale na mecie. Strata Polaków do lidera rajdu przekroczyła już godzinę (1:04.36,2 godz.)... Nasi po wypadnbięciu Patrika Sandalla i Emila Axelssona w Renault Clio R3 awansowali na trzynaste miejsce w klasie.

Osiemnasty odcinek specjalny (9,04 km)

Henning Solberg pojechał spokojnie wiedząc, że i tak nie jest w stanie już wyprzedzić Daniela Sordo. Mógł liczyć jedynie na to, że Hiszpan nie wytrzyma nerwowo i popełni błąd.

Tak się nie stało - Dani dojechał do mety szybko, zapewniając sobie trzecie miejsce.

Bez ryzyka zjawił sie na mecie Marcus Grönholm, na którego na mecie czeka już zwycięski szampan...

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego: Hirvonen, Sordo (0,4 sek.), Grönholm (1,3 sek.), Latvala (3,3 sek.), Hanninen (5,5 sek.), Petter Solberg (7,0 sek.), Gardemeister(7,6 sek.), Stohl (7,8 sek.), Henning Solberg (8,3 sek.), Wilson (11,2 sek.).

Klasyfikację JRC wygrali Aava i Sikk.

Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak tym razem zameldowali się na mecie. Na ostatnim odcinku znów pojechali szybko, notując 13,4 sekundy straty do zwycięzcy próby w JRC, Pera-Gunnara Anderssona.

WYNIKI RAJDU WŁOCH (Rally dItalia Sardegna)

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 06) 3:48,42,0 godz.2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06) strata 29,7 sek.3. Daniel Sordo i Marti Marc (Citroën C4)1.21,8 min.4. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 06) 1.36,6 min.5. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)2.34,2min.6. Toni Gardemeister i Jakke Hönkanen (Mitsubishi lancer WRC)5.02,1 min.7. Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC)5.28,6min.8. Juho Hanninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer WRC 05)9.31,7 min.9. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Focus RS WRC 06)11.27,7 min.10.Chris Atkinson i Glenn Macneall (Subaru Impreza WRC 2007)16.19,4 min.13. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Suzuki Swift Super 1600)26.21,9 min.25. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Renault Clio Super 1600)65.21,8 min.

WYNIKI RAJDU WŁOCH W KLASIE JRC

MiejsceKierowca (Auto) Czas1. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Suzuki Swift Super 1600) 4:15.03,9 godz.2. Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki Swift Super 1600)strata 1.09,4 min.3. Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 Super 1600)6.22,8 min.4. Aaron Nicolai Burkat i Michael Koelbach (Citroën C2 Super 1600)9.09,9 min.5. Jean Molder i Katrin Becker (Suzuki Swift Super 1600) 9.40,3 min.6. Josef Beres i Petr Stary (Renault Clio Super 1600)15.11,1 min.7. Bryan Bouffier i Matthieu Baumel (Citroën C2 Super 1600)21,51,7 min.8.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio R3) 22.39,2 min.8. Vilius Rozukas i Audrius Shoskas (Citroën C2 Super 1600) 24.05,4 min.10. Shuan Gallagher i Clive Jankins (Citroën C2 Super 1600)25.40,9 min11.Gilles Schummel i Renaud Jamoul (Citroën C2 Super 1600)31.52,2 min.12.Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Renault Clio Super 1600)38.59,0 min.

...............................................................................................................................

UWAGA:

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!