Samochody używane z gwarancją lub z gwarancją przedłużoną przeszły przegląd i niezbędne naprawy w autoryzowanym salonie sprzedaży. Producenci samochodów nie mogą sobie pozwolić na zignorowanie rynku samochodów używanych z gwarancją. Według najnowszego badania przeprowadzonego przez J.D. Power and Associates, od roku 2000 sprzedaż samochodów używanych z gwarancją wzrosła o 46 proc. Specjaliści od motoryzacji szacują, że rocznie sprzedaje się 1,6 mln takich aut, co stanowi odpowiednik 10 proc. sprzedaży nowych pojazdów.Na zdjęciach: Czego po twoim samochodzie dowie się o tobie płeć przeciwnaNa zdjęciach: Najpopularniejsze nowe samochody roku 2008

Szybki wzrost sprzedaży rozpoczął się w momencie pojawienia się takiego typu usług w latach 90-tych. Producenci samochodów luksusowych, m.in. BMW, Lexus, Mercedes-Benz, szukają sposobów pozbycia się samochodów pozostałych po zakończeniu umów leasingowych. Wprowadzili więc programy sprzedaży samochodów z przedłużoną gwarancją w celu przyciągnięcia wymagających klientów, którzy chcą kupić luksusowe auto a nie chcą wykładać na to dużej gotówki. Pozostali producenci aut luksusowych i standardowych znajdują się w podobnej sytuacji, dlatego również wprowadzili własne wersje tego typu programów.

Podobają się one także oszczędnym kupującym. Teraz dzięki przygotowanej przez Forbes.com liście najlepszych i najgorszych samochodów używanych z gwarancją będzie można dokonać jeszcze bardziej przemyślanych zakupów na tym nieustannie rosnącym rynku.

Specjaliści z portalu Kelly Blue Book twierdzą, że średnia cena nowego auta wynosi 35 tys. dolarów przy czym rocznie amortyzuje się średnio 20 proc. jego wartości. Z tego powodu może okazać się, że koszty związane z dokonaniem przeglądu i napraw oraz przedłużeniem u dealera gwarancji na używany samochód będą lepszym wyjściem niż zakup nowego auta.

- Samochody używane z przedłużoną gwarancją wybierane są spośród najlepszych - mówi Micah Muzio redaktor sekcji filmów z testów wypadkowych na portalu Kelley Blue Book.  - Producenci samochodów mogą sprzedać je z dodatkowym zyskiem, wynoszącym około 3000 dolarów więcej niż w wypadku samochodów używanych bez gwarancji. Przy czym klient zyskuje poczucie pewności, ponieważ pojazd przeszedł przegląd i otrzymał przedłużoną gwarancję.

Nie spieszcie się jednak do zakupu czy podpisania umowy na leasing pierwszego lepszego samochodu opatrzonego napisem "samochód używany z przedłużoną gwarancją". Programy różnią się w zależności od producenta, podobnie jest z jakością samochodów. Przyjrzeliśmy się rozmaitym kryteriom, aby dowiedzieć się, które z dostępnych na rynku używanych samochodów z gwarancją są najlepsze, a które najgorsze. Sprawdziliśmy m.in. wyniki uzyskane przez używane samochody w "Raporcie konsumenckim", ich oceny z testów wypadkowych przeprowadzonych przez Insurance Institute for Highway Safety oraz programy gwarancji oferowane przez producentów.

Na szczycie naszej listy najlepszych używanych aut z przedłużoną gwarancją znalazły się modele: Honda Accord, Toyota 4Runner, Acura TL, Subaru Impreza oraz Lexus GS.

Na listę najgorszych używanych samochodów z przedłużoną gwarancją trafiły samochody: Saturn Relay, Jeep Grand Cherokee, Pontiac G6, Volkswagen New Beetle oraz Mercedes-Benz E Class.

Auta, które nie należały do kategorii najchętniej kupowanych samochodów, nie okażą się hitami jako samochody używane z przedłużoną gwarancją - mówi Muzio. Relay, New Beetle oraz E Class to modele przestarzałe, a z kolei Pontiac G6, mimo iż jest stosunkowo nowy, to nie sprzedaje się najlepiej jako samochód rodzinny. Natomiast Jeep Grand Cherokee walczy z silną konkurencją na rynku samochodów klasy SUV.

Aby otrzymać pełną listę, sięgnęliśmy nie po kilka samochodów jednej marki, a po najlepsze modele z danej grupy. W sytuacji, kiedy producent posiadał dwa typy samochodów, które mogłyby trafić na listę, w oparciu o nasze kryteria wybieraliśmy najwyżej notowane auto danej marki. Nie uwzględnialiśmy pojazdów, których projekt został znacznie zmieniony w roku 2008. Wykluczyliśmy również samochody bez pełnych danych na temat bezpieczeństwa lub nie umieszczone w "Raporcie konsumenckim" dotyczącym samochodów używanych.Na zdjęciach: Czego po twoim samochodzie dowie się o tobie płeć przeciwnaNa zdjęciach: Najpopularniejsze nowe samochody roku 2008

Publikowane tam wyniki samochodów opierają się na danych z 17 różnych obszarów dotyczących m.in. niezawodności silnika, skrzyni biegów, hamulców, a także sprzętu elektronicznego i systemów elektrycznych. "Raport konsumencki" prezentuje wszelkie dostępne informacje od roku 1998. Na nasze potrzeby wykorzystaliśmy dane z trzech lat od 2005-2007 r., ponieważ dane z pięciu lat nie zawsze były kompletne. Najwyższym możliwym rezultatem, jaki mógł osiągnąć samochód w tym okresie było 15 punktów lub po 5 punktów w każdym kolejnym roku. Na potrzeby listy "najlepszych" samochodów wzięliśmy pod uwagę jedynie pojazdy z łącznym wynikiem od 13 punktów w górę. Dla najgorszych aut górną granicę stanowiło 7 punktów.

Jedynym autem, które trafiło na listę z wynikiem 15 punktów, jest Honda Accord. Najniższy wynik - trzy punkty - uzyskały Saturn Relay oraz Jeep Grand Cherokee.

Proszę pamiętać, że15 nie znaczy wcale, że samochód z tym wynikiem nie będzie sprawiał żadnych problemów - będzie jedynie powodował ich mniej niż inne modele. Z kolei uzyskanie trzech punktów nie znaczy, że samochód jest kiepski, tylko że w porównaniu z przeciętnym autem będzie sprawiał więcej kłopotów.

Kolejnym czynnikiem było bezpieczeństwo. Korzystając z informacji uzyskanych od Insurance Institute for Highway Safety, udało nam się dotrzeć do wyników testów wypadkowych z przeszłości. Wszystkie samochody z listy "najlepszych" uzyskały dobry wynik zarówno z testów zderzeń czołowych jak i bocznych w trzech wybranych latach.

Samochody na liście "najgorszych" otrzymały dobry wynik z testów zderzeń czołowych, natomiast gorsze wyniki z testów zderzeń bocznych. Najgorszym możliwym wynikiem była ocena "niska" uzyskana przez model Volkswagen New Beetle. Samochód Saturn Relay, w zależności od roku, miał oceny "przeciętną", "znikomą" lub "niską".

Przyjrzeliśmy się przedłużonej gwarancji standardowej oraz ilości punktów sprawdzanych w czasie przeglądu, która wynosi średnio od 75-165. W najlepszych autach sprawdzano 150 punktów lub więcej, a w najgorszych od 130 w dół.

Uwzględniono długość przedłużonej standardowej gwarancji oraz wszelkie dodatkowe świadczenia nie przypisując im jednak tak dużej wagi, jak ilości punktów sprawdzanych w trakcie przeglądu, wynikom testów wypadkowych oraz danym dotyczącym niezawodności poszczególnych części samochodu. Dealer przedłuża gwarancją, kiedy wygasa oryginalna gwarancja producenta. Po wygaśnięciu gwarancji oryginalnej, nowa gwarancja wchodzi w życie w momencie zakupu używanego samochodu u dealera.

Informacje na ten temat dostępne są na stronach internetowych producentów oraz na portalu Kelley Blue Book.

Przedłużona gwarancja na 19 tys. km lub gwarancja 12-miesięczna używanego Acura TL obejmuje całodobową pomoc drogową, całodobowe holowanie, awaryjną dostawę paliwa oraz pomoc w przypadku zatrzaśnięcia kluczyków w samochodzie.

W ramach trzyletniej gwarancji lub gwarancji na 160 tys. km dołączonej do używanego Lexus GS można skorzystać z samochodu zastępczego na czas awarii, całodobowej pomocy drogowej oraz pomocy w przypadku niemożliwości kontynuacji podróży (w razie awarii samochodu w trakcie wyjazdu, za okres kiedy samochód oddany jest do naprawy możemy uzyskać zwrot kosztów wyżywienia, zakwaterowania oraz wynajęcia drugiego samochodu).

Gwarancje niektórych pojazdów z listy "najgorszych" również oferują pewne korzyści dodane. Przedłużona gwarancja używanego modelu Pontiac G6 obejmuje całodobową pomoc drogową, możliwość zwrotu po trzech dniach lub po przejechaniu 240 km oraz raport na temat dotychczasowej historii auta opisujący wszystkie wypadki i stłuczki oraz uszkodzenia samochodu w przeszłości.

Te wszystkie informacje pomogą wam dokonać zakupu właściwego samochodu używanego w autoryzowanym salonie i znaleźć się za kierownicą wymarzonego modelu wcześniej niż moglibyście sądzić.