Francuski producent od dawna miał swój udział w produkcji samochodów osobowych w Rumunii. Dacia egzystuje od 1066 roku, a dwa lata później z fabryki w Colibasi wyjechała pierwsza Dacia 1100, która w rzeczywistości była niczym innym tylko Renault 8.
Klasyk o nazwie Dacia 1300
W 1969 rozpoczęto produkcję modelu Dacia 1300, licencyjnej wersji Renault 12. Pod koniec lat sześćdziesiątych był to jeszcze nowoczesny samochód który jednak w Rumunii w różnych wariantach nadwozia przetrwał prawie czterdzieści lat. Produkcja wersji osobowej ukończona została w czerwcu 2003 roku, a użytkowe wersje powstawały aż do grudnia 2006 roku! Oprócz sedanów i kombi (Dacia używała podobnie jak renault nazwy Break), produkowano także dwudrzwiowe modele Sport, pięciodrzwiowe hatchback oraz pikapy z krótką i długa kabiną.
Własne konstrukcje
Współpraca z Renault została ukończona w 1978 roku, ale po dwudziestu latach ponownie została wznowiona. W tym okresie Dacia produkowała sukcesywnie modernizowane modele rodziny 1300 (od 1979 roku 1310), ale także pracowała nad rozwojem własnego auta. Model500 Lastun (jeżyk) z drugiej połowy lat osiemdziesiątych nie trafił ostatecznie do produkcji seryjnej, ale powstało kilka jego egzemplarzy. Pierwszy własny produkt- model Nova, pojawił się dopiero w sprzedaży w 1995 roku.
Powrót Renault
W 1999 przeprowadzona została prywatyzacja państwowego przedsiębiorstwa, które przekształcone zostało w spółkę akcyjną. Francuski Renault powrócił, stając się właścicielem 51 proc. akcji. Po czterech latach zwiększył swoje udziały do 99,43 proc. W 2000 roku pojawił się model SuperNova, który w marcu 2003 roku przeszedł radykalne zmiany, otrzymał francuskie silniki i nazwę Solenza.
Projekt X90
W okresie prezentacji modelu Solenza kończono prace nad modelem X90, autem za 5 000 Euro, które miało być przeznaczone na rozwijające sie rynki Europy Wschodniej, Ameryki Łacińskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Efekt tych prac po raz pierwszy zaprezentowany został 2. Czerwca 2004 roku pod nazwą Logan. Na rynek rumuński auto wprowadzono do sprzedaży we wrześniu, a w następnych miesiącach zwiększano produkcję i montaż w kolejnych krajach pod nazwą Dacia lub Renault.
Francuski koncernie spodziewał się takiego zainteresowania tym modelem także na rynkach Europy Zachodniej. Tylko we Francji sprzedano 105 tys. egz. , a w Niemczech 60 tys. egz.
Dacia – sprzedaż od roku 2004KolejnośćKrajSprzedaż [egz.]1.Rumunia397 0492.Francja105 2393.Niemcy58 5754.Maroko50 4765.Algeiria39 201
Logan MCV i inne wersje
Najnowsza historia Dacii jest dostatecznie znana. Po wprowadzeniu do palety jednostek napędowych 1,5 dCi, w 2006 roku zaprezentowano model maxikombi Logan MCV ( w wersji siedmioosobowej), którego długość całkowita wynosi 4,5 metra, wysokość 1,6 metra, a rozstaw osi 2,9 metra. W Rumunii pojawiły się także wersje Van i pikap.
Współczesność
Rok 2008 przyniósł kolejną nowość – pięciodrzwiowy hatchback Sandero, zbudowany na skróconej platformie Logana. Nieco później wprowadzono do produkcji zmodernizowane Logany, które otrzymały elementy designu Sandero. Kolejnym wydarzeniem była prezentacja konceptu Duster.
W ciągu dziesięciu lat Renault pozwolił Dacii zmienić się z lokalnego producenta w liczącego się na rynku gracza. Dla porównania, gdy w 2000 roku sprzedano 50 tys. samochodów, to w ub. było to już 250 tys. Tym samym inwestycja 489 mln Euro, którą zrealizowano w Mioveni (miasto Colibasi zmieniło nazwę) w pełni się zamortyzowała.
Dacia – sprzedaż w latach 2000-2008RokSprzedaż [egz.]200052 403200154 368200257 681200369 166200498 9082005163 8992006187 2152007230 4732008257 854
Najnowszą nowością Dacii będzie rumuński SUV, który ma nawiązać do tradycji małych terenowych Aro.