Auto Świat Wiadomości Aktualności Renault i Dacia: 10 lat udanej współpracy

Renault i Dacia: 10 lat udanej współpracy

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Francuski Renault kupił rumuńską Dacię prawie dziesięć lat temu. Od tego czasu rozpoczęła się udana współpraca, której ukoronowaniem jest projekt X90.

Renault i Dacia: 10 lat udanej współpracy
Zobacz galerię (64)
Auto Świat
Renault i Dacia: 10 lat udanej współpracy

Francuski producent od dawna miał swój udział w produkcji samochodów osobowych w Rumunii. Dacia egzystuje od 1066 roku, a dwa lata później z fabryki w Colibasi wyjechała pierwsza Dacia 1100, która w rzeczywistości była niczym innym tylko Renault 8.

Klasyk o nazwie Dacia 1300

W 1969 rozpoczęto produkcję modelu Dacia 1300, licencyjnej wersji Renault 12. Pod koniec lat sześćdziesiątych był to jeszcze nowoczesny samochód który jednak w Rumunii w różnych wariantach nadwozia przetrwał prawie czterdzieści lat. Produkcja wersji osobowej ukończona została w czerwcu 2003 roku, a użytkowe wersje powstawały aż do grudnia 2006 roku! Oprócz sedanów i kombi (Dacia używała podobnie jak renault nazwy Break), produkowano także dwudrzwiowe modele Sport, pięciodrzwiowe hatchback oraz pikapy z krótką i długa kabiną.

Własne konstrukcje

Współpraca z Renault została ukończona w 1978 roku, ale po dwudziestu latach ponownie została wznowiona. W tym okresie Dacia produkowała sukcesywnie modernizowane modele rodziny 1300 (od 1979 roku 1310), ale także pracowała nad rozwojem własnego auta. Model500 Lastun (jeżyk) z drugiej połowy lat osiemdziesiątych nie trafił ostatecznie do produkcji seryjnej, ale powstało kilka jego egzemplarzy. Pierwszy własny produkt- model Nova, pojawił się dopiero w sprzedaży w 1995 roku.

Powrót Renault

W 1999 przeprowadzona została prywatyzacja państwowego przedsiębiorstwa, które przekształcone zostało w spółkę akcyjną. Francuski Renault powrócił, stając się właścicielem 51 proc. akcji. Po czterech latach zwiększył swoje udziały do 99,43 proc. W 2000 roku pojawił się model SuperNova, który w marcu 2003 roku przeszedł radykalne zmiany, otrzymał francuskie silniki i nazwę Solenza.

Projekt X90

W okresie prezentacji modelu Solenza kończono prace nad modelem X90, autem za 5 000 Euro, które miało być przeznaczone na rozwijające sie rynki Europy Wschodniej, Ameryki Łacińskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Efekt tych prac po raz pierwszy zaprezentowany został 2. Czerwca 2004 roku pod nazwą Logan. Na rynek rumuński auto wprowadzono do sprzedaży we wrześniu, a w następnych miesiącach zwiększano produkcję i montaż w kolejnych krajach pod nazwą Dacia lub Renault.

Francuski koncernie spodziewał się takiego zainteresowania tym modelem także na rynkach Europy Zachodniej. Tylko we Francji sprzedano 105 tys. egz. , a w Niemczech 60 tys. egz.

Dacia – sprzedaż od roku 2004KolejnośćKrajSprzedaż [egz.]1.Rumunia397 0492.Francja105 2393.Niemcy58 5754.Maroko50 4765.Algeiria39 201

Logan MCV i inne wersje

Najnowsza historia Dacii jest dostatecznie znana. Po wprowadzeniu do palety jednostek napędowych 1,5 dCi, w 2006 roku zaprezentowano model maxikombi Logan MCV ( w wersji siedmioosobowej), którego długość całkowita wynosi 4,5 metra, wysokość 1,6 metra, a rozstaw osi 2,9 metra. W Rumunii pojawiły się także wersje Van i pikap.

Współczesność

Rok 2008 przyniósł kolejną nowość – pięciodrzwiowy hatchback Sandero, zbudowany na skróconej platformie Logana. Nieco później wprowadzono do produkcji zmodernizowane Logany, które otrzymały elementy designu Sandero. Kolejnym wydarzeniem była prezentacja konceptu Duster.

W ciągu dziesięciu lat Renault pozwolił Dacii zmienić się z lokalnego producenta w liczącego się na rynku gracza. Dla porównania, gdy w 2000 roku sprzedano 50 tys. samochodów, to w ub. było to już 250 tys. Tym samym inwestycja 489 mln Euro, którą zrealizowano w Mioveni (miasto Colibasi zmieniło nazwę) w pełni się zamortyzowała.

Dacia – sprzedaż w latach 2000-2008RokSprzedaż [egz.]200052 403200154 368200257 681200369 166200498 9082005163 8992006187 2152007230 4732008257 854

Najnowszą nowością Dacii będzie rumuński SUV, który ma nawiązać do tradycji małych terenowych Aro.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: