Z kolei Scénic, Clio, Laguna, Mégane i Kangoo, cieszące się dużym uznaniem klientów, to doskonały przykład połączenia oryginalnych koncepcji stylistycznych z funkcjonalnością. Czy zatem Renault może jeszce zaskoczyć klientów? Najnowszy Modus pokazuje, że tak, a sam szef stylistów koncernu Patric le Quement przekonuje, że kolejne generacje znanych modeli nie będą tylko ich ewolucją, ale zupełną rewolucją. I trzeba mu przyznać rację, zwłaszcza po tym, jak naszym szpiegom udało się namierzyć kilka zaawansowanych już projektów.Bardziej elegancka i dynamiczna LagunaMiłośnicy modelu na jego trzecią generację oznaczoną symbolem kodowym X91 będą musieli poczekać do wiosny 2007 roku. Wtedy zostanie zaprezentowana nowa Laguna i to w czterech wersjach nadwoziowych: jako sedan, hatchback, kombi oraz coupé o nazwie Fluence. To ostatnie to nie tylko odpowiedź Renault na Peugeota 407 Coupé, lecz także zapowiedź stworzenia nowego segmentu stanowiącego swego rodzaju łącznik między klasą średnią i wyższą. Laguna III będzie wyznacznikiem nowej stylistyki dla modeli klas średniej i wyższych. Jak widać na zdjęciach, zdecydowanie odbiega od dotychczasowej. Wyraźnie agresywniejsza i bardziej dynamiczna ma odpowiadać gustom nowego pokolenia nabywców. Użyte materiały, wysposażenie i jednostki napędowe pozwalają sądzić, że Renault ma zakusy na klientów segmentu premium (np. w następcy Vel Satisa w 2008 roku po raz pierwszy dostępny będzie silnik V8).Laguna III dzieląca część podzespołów z następcą Nissana Primery wymiarami niewiele będzie się różnić od obecnej generacji. Dzięki nowej konstrukcji siedzeń (będą cieńsze) i bardziej funkcjonalnemu systemowi ich aranżacji zaoferuje przestronniejsze wnętrze. Duży nacisk położony zostanie na miniaturyzację poszczególnych podzespołów, m.in. kompresora klimatyzacji, elektrycznych silników siedzeń, a także akumulatora. W gamie silników pojawią się czterocylindrowe jednostki benzynowe 2.0 o mocy 136 i 177 KM oraz wysokoprężne: 110-konna 1.5 dCi i nissanowska 3.0 V6 dCi o mocy podniesionej ze 177 do 200 KM. Topowy model ma napędzać benzynowa jednostka 3.5 V6/280 KM. Nowością będzie zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa w podstawowym silniku o poj. 1,6 l, który osiągnie moc 120 KM. Odnowa także w "maluchach"W segmencie B najpierw pojawi się Clio III. Już od lata przyszłego roku będzie można kupić to auto w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Technicznie to model oparty na płycie podłogowej Nissana Micry, z którym podzieli także jednostki napędowe. Rok później zadebiutuje długo oczekiwany następca Twingo. Wymogi bezpieczeństwa spowodowały, że kolejna generacja tego modelu urośnie z 3,43 do 3,57 m długości. Fran?ois Hinfray, dyrektor handlowy odpowiedzialny za rynki międzynarodowe Renault, stwierdził, że Twingo pozostanie zwinnym, miejskim autem, nie za dużym i nie za drogim. Produkowane będzie w fabryce w Słowenii w Revoz (dotychczasowa generacja powstaje we Flins we Francji), co pozwoli obniżyć koszty. Z niepotwierdzonych jeszcze informacji wynika, że konstrukcja auta zostanie oparta na płycie podłogowej obecnego Clio (wcześniej planowano platformę Micra-Modus). Być może głównym powodem tego rozwiązania są księgowi i wskazane przez nich oszczędności. Podstawowym źródłem napędu modelu będzie początkowo silnik benzynowy o poj. 1,2 l, w wersji 8-zaworowej, o mocy 58 KM i 16-zaworowej - 75 KM. W gamie znajdzie się także wersja 14/98 KM, a później także 1.6 16V/113 KM. Dla klientów preferujących jednostki Diesla przewidziano model 1.5 dCi o mocy 68 KM, z którym oferowana będzie zautomatyzowana skrzynia biegów Quickshift. Wchodzenie w nowe segmentyOstatnie lata w Renault pokazały, że wchodzenie w nowe segmenty rynku może przynieść zarówno straty, jak i profity. Auto z napędem 4x4 - Scénic - nie cieszyło się wielką popularnością, ale jak widać, pomysłu produkcji SUV-a nie zarzucono. Już w 2007 roku zostanie przedstawiony pierwszy kompaktowy model opracowany wspólnie z koreańskim Samsungiem, dla którego bazą techniczną będą Mégane i Nissan X-Trail. Oferta silnikowa obejmie jednostkę benzynową 2.0 o mocy 150/200 KM oraz diesla 2.0 w wersji 140- i180-konnej.Dwa lata później ma zostać zaprezentowany większy Crossover aspirujący do segmentu luksusowych SUV-ów (konkurent BMW X5 i Mercedesa klasy M). Tym razem Renault skorzysta z technologii Infiniti FX35/45. Auto otrzyma lekkie nadwozie, niezależne zawieszenie i napęd na cztery koła ze zmiennym rozdziałem momentu.Na tym jeszcze nie koniecNa rewolucję czeka także Espace. Na rynku pojawi się w 2008 roku. W konstrukcji wykorzysta platformę nowej Laguny III. Będzie go można wyposażyć m.in. w przeszklony, panoramiczny dach stanowiący jedną całość z przednią szybą.Nadchodzące lata zapowiadają się zatem interesująco. Dla Renault to przede wszystkim ważny okres rozwijania aliansu z Nissanem. Razem koncerny te mają aspiracje znalezienia się w trójce największych na świecie. Przy ich potencjale i pomysłach zamiar ten jest możliwy do zrealizowania. Renaul-wacja, czy jak ktoś woli - renowacja, to jeden z elementów do osiągnięcia tego celu.
Renault-wacja
Renault przyzwyczaiło nas do śmiałych i awangardowych pojazdów. Wystarczy wspomnieć takie modele, jak Avantime, Vel Satis i Espace, które są przykładami indywidualnego podejścia do samochodu i nowego myślenia o tym, czym auto może być i jaką rolę, poza czysto transportową, ma pełnić.