Rinderknechta, założyciela i szefa szwajcarskiej firmy Rinspeed słynącej z ekskluzywnego tuningu samochodów, a także produkcji krótkich serii specjalnych, prototypów i akcesoriów. Co roku Rinspeed udowadnia, że pojęcie samochodu może mieć różne znaczenia i formy. Na tegoroczny salon genewski przygotował pojazd, jakiego jeszcze nie było w historii motoryzacji - zupełnie przezroczystego eXasisa.Owocna współpraca najlepszychModel ma nie tylko pokazywać, co kryje w środku, lecz także uświadomić proces powstawania samochodu, który często zaczyna się od pomysłu, projektu komputerowego, a dopiero później przekształca w realny produkt. Patrząc na zdjęcia eXasisa, w pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że jest to właśnie trójwymiarowa wizja stworzona w komputerze. W rzeczywistości nad stworzeniem prototypu pracowała cała rzesza inżynierów. Specjaliści z Bayer Material Science AG, potentata w zakresie tworzyw sztucznych nowej generacji, odpowiedzialni są za przezroczyste elementy karoserii i podwozia. Panele wykonane są z Makrolonu, ultrawytrzymałego materiału z poliwęglanów. Tworzywo to znalazło także zastosowanie w detalach wnętrza, m.in. siedzeniach i desce rozdzielczej. Aluminiowe zawieszenie przygotowała niemiecka firma KW automotive GmbH. Jego charakterystyka pracy może być dopasowywana do indywidualnych upodobań kierowcy.Przednią szybkę dostarczył Mecaplex. Ma ona 30 mm grubości i powstała w oparciu o technologię wykorzystywaną przy produkcji myśliwców. Jej przejrzystość i jakość odpowiadają nawet normom przemysłu kosmicznego. Potężne koła specjalnie dla Rinspeeda zaprojektował AEZ, jeden z największych europejskich producentów (sprzedaje na świece ponad 1,5 mln sztuk rocznie). 22-calowe, kute felgi powstały na bazie modelu AEZ Nemesis, który będzie można kupić w marcu.Źródłem napędu jest umieszczony przed tylną osią 2-cylindrowy silnik benzynowy konstrukcji Weber Motor. Jednostka o pojemności 750 ccm ma turbodoładowanie z intercoolerem, osiąga moc 150 KM przy 7500 obr./min i moment 150 Nm przy 4500 obr./min. Przy masie samochodu niespełna 750 kg stanowi to obietnicę doskonałych, sportowych osiągów. 1 KM przypada na każde 5 kg - takimi parametrami chwalą się sportowe modele Porsche.Szacunkowe przyspieszenie do "setki" wynosi 4,8 s, a prędkość maksymalna dochodzi do 210 km/h. Co ciekawe, silnik może być zasilany bioetanolem, co pozytywnie wpływa na zmniejszenie emisji szkodliwych spalin. Do przeniesienia napędu na tylne koła eXasis wykorzystuje ręczną, sekwencyjną, 6-stopniową skrzynię biegów.Układ wydechowy stworzył prawdziwy specjalista w tym zakresie - firma Remus.Niecodzienną i bardzo oryginalną konstrukcję siedzeń wymyślił koncern Recaro. Charakterystyczny układ 12-taśmowych żeber wykonanych z Makrolonu nie tylko umożliwił stworzenie bardzo zwartej i smukłej konstrukcji, lecz także dopasowuje się do kształtu pasażera. Poduszkę zagłówka wypełnia specjalny, przezroczysty Technogel.Wstęp tylko dla upoważnionychDzięki technologii firmy Kaba eXasis może być użytkowany tylko przez osoby uprzednio zarejestrowanej w systemie komputerowym samochodu. Identyfikacja odbywa się dzięki specjalnemu układowi elektronicznemu, który po wejściu do pojazdu osoby odczytuje jej dane z chipa. Układ pozwala nie tylko na uruchomienie silnika, lecz także zaprogramowanie osobistych ustawień użytkowników, w tym przypisanie indywidualnych funkcji "przełącznikom" na przezroczystej i czułej na dotyk desce rozdzielczej. Każdy z przezroczystych, dotykowych paneli wykonany jest z odmiany Makrolonu wykorzystywanej przy produkcji płyt CD/DVD i pokryty przewodzącym impulsy elektryczne Baytronem.To tylko część z mnóstwa nowinek technicznych zastosowanych w tym modelu. I choć eXasis raczej nigdny nie trafi do produkcji seryjnej, to może być źródłem wielu inspiracji dla samochodów przyszłości.
Rinspeed eXasis - Jak żaden inny
Jeśli możesz to wyśnić, możesz to także zrobić. Te słowa Walta Disneyaod 30 lat są głównym mottem działalności Franka M.