Według danych firmy SAMAR, która monitoruje polski rynek motoryzacyjny, w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2007 roku sprzedano w Polsce łacznie 51 369 nowych samochodów (osobowe i użytkowe).

Od początku roku 2007 na polskim rynku przybyło 44 798 nowych samochodów osobowych, o 21,6% więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejszą marką jest obecnie Toyota. Wynik miesięcznej sprzedaży japońskich aut wyniósł w lutym 2 785 sztuk, o 29,2% więcej niż przed rokiem, a łączny po dwóch miesiącach roku – 5 955 sztuk, co oznacza wzrost o 26,9%. Udział marki w rynku zwiększył się w ciągu roku z 12,7 do 13,3%.

Na drugiej pozycji znajduje się Skoda z minimalnie mniejszym od lidera wynikiem lutowej sprzedaży – 2 778 sztuk (31,8% wzrostu na przestrzeni roku), ale większą stratą w zestawieniu rezultatów skumulowanych: 5 588 sprzedanych aut. Ponad 24,3% wzrostu pozwoliło czeskiej marce na zwiększenie udziału w rynku z 12,2 do 12,5%.

Trzecią lokatę zachował Opel, który sprzedał w lutym 2 126 swoich aut, o 17,9% więcej niż przed rokiem, a w ciągu dwóch miesięcy osiągnął wynik 4 377 sztuk, o 4,5% większy niż w roku poprzednim. Tak niewielki stosunkowo wzrost sprzedaży nie wystarczył do utrzymania udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie – nastąpił spadek z 11,4 do 9,8%.

Czwarte miejsce zajmuje Fiat z wynikiem 2 109 aut w lutym, a 4 200 aut od początku roku. O ile miesięczna sprzedaż wykazała minimalny spadek (o 0,2%), wynik sumaryczny jest o 5,8% większy niż rok wcześniej. Udział Fiata w rynku krajowym wynosi obecnie 9,4%, wobec 10,8% przed rokiem. Pierwszą piątkę zestawienia zamyka niezmiennie Ford, którego samochody kupiło w lutym 1 569 osób, o 8,1% więcej niż rok wcześniej, a w okresie styczeń-luty – 3 157 osób. 15,5-procentowy wzrost sprzedaży nie pozwolił na zachowanie ubiegłorocznego udziału w rynku: w ciągu roku zmalał on z 7,4 do 7,1%. Dwie kolejne pozycje na liście najchętniej kupowanych przez polskich klientów marek należą do przedstawicieli francuskiej motoryzacji: Peugeot i Renault. O ile ten pierwszy producent odnotował większą sprzedaż zarówno miesięczną (1 277 sztuk, wzrost o 15,4%), jak i sumaryczną (2 956 sztuk, wzrost o 31,7%), o tyle drugi w lutym wykazał spadek (1 277 sztuk, -0,9%), a łącznie – stosunkowo niewielki wzrost: wynik 2 743 auta jest o 5,8% większy niż przed rokiem. Udziały rynkowe obu marek wynoszą odpowiednio 6,6 i 6,1%. Na ósmą lokatę awansował w ciągu miesiąca Volkswagen, sprzedany w lutym w ilości 1 213 aut (20,8% wzrostu), a od początku roku – w ilości 2 460 sztuk. Najwyższy w czołowej dziesiątce wskaźnik wzrostu sprzedaży – 46,3% - zapewnił marce zwiększenie udziału w rynku z 4,6 do 5,5%. Dziewiąte miejsce zajmuje trzeci producent znad Sekwany – Citroen, który w lutym znalazł 1 074 nabywców na swoje auta (wzrost o 6,2%), a łącznie w ciągu dwóch miesięcy roku sprzedał 2 331 samochodów, co oznacza ponad 17% wzrostu. Udział marki w rynku krajowym zmalał jednak z 5,4 do 5,2%. Niemal tradycyjnie pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka Honda z wynikiem miesięcznej sprzedaży 829 aut, o 37,7% większym niż rok wcześniej, a sumarycznym w wysokości 1 742 auta, o 19,0% więcej niż przed rokiem. Honda opanowała 3,9% polskiego rynku. Poza czołową dziesiątką znalazło się wiele firm, których wysokie tempo wzrostu sprzedaży zasługuje na uwagę. Prawie 70-procentowy wzrost osiągnął SEAT (14. lokata, 951 aut); o 138% wzrosła sprzedaż Suzuki (15. lokata, 753 auta). Ponad 60-procentowy wzrost wykazują wyniki BMW (20. lokata, 379 sztuk), Alfa Romeo (24. lokata, 98 sztuk), a o 111% zwiększył sprzedaż Porsche (31. lokata, 38 sztuk).

Na rynku samochodów dostawczych przybyło w lutym 2007 roku 3 625 nowych pojazdów. To najlepszy wynik lutowej sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat, jednocześnie o 23,1% (679 sztuk) większy niż w styczniu br., a o 38,8% (1 013 sztuk) większy niż w lutym ubiegłego roku. Łącznie w okresie dwóch miesięcy roku sprzedano w Polsce 6 571 pojazdów użytkowych, o 32,8% więcej niż przed rokiem. Do tak dynamicznego wzrostu wyników przyczyniła się sprzedaż kilku najpopularniejszych marek. Bezkonkurencyjnym liderem rynku pozostaje Fiat, który w lutym sprzedał 759 swoich pojazdów, o 16,2% więcej niż przed rokiem, a łącznie – jako jedyny producent przekroczył pułap sprzedaży 1000 sztuk i osiągnął wynik 1 460 aut, co oznacza wzrost o 21,8% w stosunku do ubiegłego roku. Udział Fiata w polskim rynku samochodów dostawczych wynosi obecnie 22,2%.

Żródło: SAMAR