Dane zamieszczone w raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) wyraźnie pokazuje tendencje wzrostowe w niektórych segmentach. Porównując drugi kwartał 2021 r. z analogicznym okresem poprzedniego roku, najwyraźniej widać ogromny wzrost w nowych rejestracjach samochodów hybrydowych, typu plug-in oraz elektrycznych, co jest oczywistą reakcją rynku na coraz większą elektryfikację parku samochodowego.
Samochody na LPG z wyraźną tendencją wzrostową
Zaskoczeniem dla niektórych może być jednak to, że również spore wzrosty raport odnotował w przypadku innych paliw alternatywnych, niewymienionych w pozostałych kategoriach, na które w większości składają się auta zasilane LPG. W drugim kwartale 2021 r. odnotowano wzrost nowych rejestracji w tym właśnie segmencie aż o 134,1 proc. LPG okazuje się nie być tak bardzo niepopularnym paliwem, jak można by się spodziewać, obserwując np. coraz dalej idącą elektryfikację całego rynku motoryzacyjnego.
W nowych rejestracjach samochodów zasilanych LPG przodują Włochy i Francja. W pierwszym przypadku odnotowano wzrost o 89,5 proc. W drugim jest to jeszcze wyższa liczba - 266 proc. Są to także dwa największe rynki aut zasilanych LPG w Europie. We Włoszech liczba rejestracji samochodów z LPG w drugim kwartale 2021 r. wyniosła 30 716, a we Francji - 12 770.
Samochody na LPG w Polsce
Również w Polsce, która jest liderem w zakresie liczby samochodów zasilanych LPG w Europie, odnotowano znaczący wzrost rejestracji. W drugim kwartale 2021 r. zarejestrowano ich o 166,4 proc. więcej niż przed rokiem, czyli 3173 samochody. Rok wcześniej było ich 1193.
Najbardziej spektakularne przyrosty odnotowano jednak w trzech innych krajach. W Szwecji samochodów zasilanych LPG przybyło o 8366,7 proc. (254 samochody w 2021 r. w stosunku do 3 w 2020), Grecji o 3914,3 proc. (562 samochody w 2021 r. w stosunku do 14 w 2020), a w Chorwacji o 475 proc. (581 samochody w 2021 r. w stosunku do 101 w 2020).
Zwiększona liczba nowo rejestrowanych samochodów zasilanych LPG może mieć związek z rosnącymi cenami paliw. Ceny autogazu także rosną, lecz w dalszym ciągu, mimo że za litr LPG zapłacić trzeba aktualnie średnio 2,69 zł, paliwo to jest i tak o ok. połowę tańsze niż benzyna (Pb95 - 5,73 zł, 98 - 5,98 zł za litr), czy olej napędowy (ON - 5,44 zł, ON+ - 5,63 zł za litr), za czym idzie znaczne zmniejszenie kosztów użytkowania takich samochodów.