Dane zamieszczone w raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) wyraźnie pokazuje tendencje wzrostowe w niektórych segmentach. Porównując drugi kwartał 2021 r. z analogicznym okresem poprzedniego roku, najwyraźniej widać ogromny wzrost w nowych rejestracjach samochodów hybrydowych, typu plug-in oraz elektrycznych, co jest oczywistą reakcją rynku na coraz większą elektryfikację parku samochodowego.
Samochody na LPG z wyraźną tendencją wzrostową
Zaskoczeniem dla niektórych może być jednak to, że również spore wzrosty raport odnotował w przypadku innych paliw alternatywnych, niewymienionych w pozostałych kategoriach, na które w większości składają się auta zasilane LPG. W drugim kwartale 2021 r. odnotowano wzrost nowych rejestracji w tym właśnie segmencie aż o 134,1 proc. LPG okazuje się nie być tak bardzo niepopularnym paliwem, jak można by się spodziewać, obserwując np. coraz dalej idącą elektryfikację całego rynku motoryzacyjnego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW nowych rejestracjach samochodów zasilanych LPG przodują Włochy i Francja. W pierwszym przypadku odnotowano wzrost o 89,5 proc. W drugim jest to jeszcze wyższa liczba - 266 proc. Są to także dwa największe rynki aut zasilanych LPG w Europie. We Włoszech liczba rejestracji samochodów z LPG w drugim kwartale 2021 r. wyniosła 30 716, a we Francji - 12 770.
Samochody na LPG w Polsce
Przeczytaj też:
Również w Polsce, która jest liderem w zakresie liczby samochodów zasilanych LPG w Europie, odnotowano znaczący wzrost rejestracji. W drugim kwartale 2021 r. zarejestrowano ich o 166,4 proc. więcej niż przed rokiem, czyli 3173 samochody. Rok wcześniej było ich 1193.
Najbardziej spektakularne przyrosty odnotowano jednak w trzech innych krajach. W Szwecji samochodów zasilanych LPG przybyło o 8366,7 proc. (254 samochody w 2021 r. w stosunku do 3 w 2020), Grecji o 3914,3 proc. (562 samochody w 2021 r. w stosunku do 14 w 2020), a w Chorwacji o 475 proc. (581 samochody w 2021 r. w stosunku do 101 w 2020).
Zwiększona liczba nowo rejestrowanych samochodów zasilanych LPG może mieć związek z rosnącymi cenami paliw. Ceny autogazu także rosną, lecz w dalszym ciągu, mimo że za litr LPG zapłacić trzeba aktualnie średnio 2,69 zł, paliwo to jest i tak o ok. połowę tańsze niż benzyna (Pb95 - 5,73 zł, 98 - 5,98 zł za litr), czy olej napędowy (ON - 5,44 zł, ON+ - 5,63 zł za litr), za czym idzie znaczne zmniejszenie kosztów użytkowania takich samochodów.