Auto Świat Wiadomości Aktualności Seat Ibiza Ecomotive: Gerhard Plattner przejechał 1562 km z wynikiem 2,91 l/100 km

Seat Ibiza Ecomotive: Gerhard Plattner przejechał 1562 km z wynikiem 2,91 l/100 km

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Gerhard Plattner, były kierowca wyścigowy, prowadził Seat Ibiza Ecomotive podczas próby pobicia rekordu w oszczędnej jeździe. Dystans 1562 km z hiszpańskiego Martorell do Göttingen w Niemczech pokonał ze średnim zużyciem 2,91 l/100 km.

Seat Ibiza Ecomotive: Gerhard Plattner przejechał 1562 km z wynikiem 2,91 l/100 km
Zobacz galerię (33)
Auto Świat
Seat Ibiza Ecomotive: Gerhard Plattner przejechał 1562 km z wynikiem 2,91 l/100 km

Siedemdziesięcioletni Plattner wyruszył w trasę z seryjnym modelem Seat Ibiza Ecomotive wyposażonym w silnik 1,4 TDI o mocy 59 kW (80 KM). Wersja Ecomotive wyróżnia się dłuższymi przełożeniami skrzyni biegów, oponami z niskim oporem toczenia, zmodyfikowaną aerodynamiką i przeprogramowaną jednostką sterującą. Egzemplarz, który wziął udział w teście, miał na liczniku niespełna 14 tys. kilometrów.

W celu obniżenia zużycia poniżej trzech litrów na sto kilometrów potrzeba było w porównaniu do oficjalnie podawanej wartości 3,7 l/100 km zaoszczędzić 19-procent paliwa. Pierwotnym celem było osiągnąć zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 3,3 l/100 km – o taką wartość Plattner założył się z Hansem-Joachimem Stuckem, gdyż zamierzał na jednym 45-litrowym zbiorniku przejechać z Martorello do Frankfurtu nad Menem (1345 km). Ostateczny wynik brzmiał 2,91 l/100 km, gdyż Seat zatrzymał się dopiero w centrum Göttingenu po przejechaniu 1562 km. Oznacza to, że Plattnerowi udało się przełamać nawet wartość oficjalnie podawaną w kategorii jazda poza miastem, która wynosi 3,0 l/100 km.

Przed wyjazdem z Martorello zbiornik Ibizy został napełniony aż po korek, po czym dostęp do zbiornika został zaplombowany. Trasa prowadziła przez miasta Perpignan, Avignon, Lyon, Mulhouse, Freiburg i Frankfurt. Na końcu testu do samochodu zatankowano dokładnie 45,53 l oleju napędowego. Chociaż Plattner dotrzymywał wszelkie zasady oszczędnej jazdy, nie był dla pozostałych uczestników ruchu hamulcem. Na autostradach poruszał się z prędkością ok. 110 km/h, w Niemczech nawet 130 km/h.

Osiągnięty wynik jest dotychczas najniższy w testach przeprowadzanych przez koncern Volkswagen. Dotychczas najoszczędniejszym samochodem okazał się Seat Leon (3,5 l/100 km), pod 4-litrową granicą znalazła się też Škoda Fabia (3,94 l/100 km) i VW Polo TDI (3,95 l/100 km).

Volkswagen oczekuje, że doskonały wynik Ibizy Ecomotive uda się pokonać z VW Polo BlueMotion, które trafi do sprzedaży w przyszłym roku. Podawane zużycie paliwa tego modelu wynosi w cyklu mieszanym 3,3 l/100 km.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: