Podstawą wersji Ecomotive jest Ibiza z silnikiem 1,4 TDI i filtrem cząstek stałych. Po przeprowadzeniu odpowiednich modyfikacji udało się obniżyć zużycie paliwa z 4,3 do 3,7 l/100 km, co oznacza emisje CO2 na poziomie 98 g/km. Motywacją do zakupu auta może więc być nie tylko niskie zużycie paliwa, ale również najniższa stawka opodatkowania w krajach, w których samochody podzielone są do grup według emisji CO2.
W celu obniżenia zużycia użyto opony 175/70 R 14 z niższym oporem toczenia i wyższym ciśnieniem napompowania. Jednym ze sposobów na obniżenie masy było zastąpienie koła zapasowego zestawem do naprawy opony. W wyniku tych oraz innych zmian uzyskano masę własną 1144 kg, co oznacza 70 kg oszczędności.
Do niższego oporu aerodynamicznego przyczynia się nowa atrapa chłodnicy z zaślepionymi otworami, powietrze przedostaje się do silnika poprzez wlot w zderzaku. Specjalnie dla wersji Ecomotive zaprojektowano przedni spojler o wysokości 40 mm oraz spojler tylny, który optymalizuje opływ powietrza w tylnej części auta. Ostatnią zmianą są aerodynamiczne kołpaki. Dzięki wszystkim przeprowadzonym zmianom współczynnik oporu powietrza obniżył się o 9 % z 0,33 do 0,30.
Modyfikacje układu napędowego obejmują nowe zestrojenie jednostki sterującej, która bardziej optymalnie wykorzystuje wtryskiwacze paliwa oraz turbosprężarkę. Moc maksymalna pozostała na poziomie 59 kW (80 KM), ale moment obrotowy osiąga swoje maksimum 195 Nm w zakresie 1800-2200 obr./min. Silnik w standardzie wyposażono w filtr cząstek stałych z automatyczną regeneracją. Skrzynia biegów otrzymała dłuższe trzecie, czwarte i piąte przełożenie.
Model Seat Ibiza 1,4 TDI Ecomotive oferowany jest tak w wersji 5-, jak i 3-drzwiowej SportCoupe. W wyposażeniu standardowym nie brakuje czterech poduszek powietrznych, ESP, asystenta ruszania na zboczu czy radia z MP3. Za dopłatą dostępne są klimatyzacja, tempomat, tylne czujniki parkowania czy światła przeciwmgielne z funkcją oświetlania zakrętów.