Jednostka, która dzięki swojej relatywnie małej masie i wysokiej mocy przyczyniła się do osiągów Cupry, przygotowana została wyłącznie dla tego modelu. Doładowany silnik 2,0 TFSI oferuje w Cuprze 240 KM w zakresie 5700 do 6300 obr./min. Wartość momentu obrotowego 300 Nm znana jest raczej z doładowanych silników wysokoprężnych, jednak zakres (od 2200 do 5500 obr./min), w którym maksymalny moment obrotowy jest osiągalny, wskazuje na silnik benzynowy.
Podwyższenie mocy ze standardowych 200 KM osiągnięto dzięki wielu modyfikacjom. System doładowania otrzymał większą turbosprężarkę (ciśnienie doładowania 0,8 bar), silnik ma nową głowicę cylindrów, większe wtryskiwacze i wzmocnione komponenty układu korbowego. Odpowiednio zestrojono także dźwięk układu wydechowego, który już na niskich obrotach zapowiada niebanalne osiągi. Celem modyfikacji układu wydechowego było uzyskanie odpowiedniego dźwięku przy pełnym wykorzystaniu potencjału silnika podczas przyśpieszania.
Najszybszy Leon przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8,3 l/100 km. Na 18-calowych obręczach zamontowano opony w rozmiarze 225/40.
W sportowo wyposażonym wnętrzu znalazły się fotele z bezkompromisowym profilowaniem, białe zegary i prędkościomierz kończący liczbą 280 km/h.
Podwozie, które Leonowi zapewnia dobre właściwości jezdne, nazywane jest Agile Chassis. Leon Cupra dodatkowo oferuje zmodyfikowane komponenty zawieszenia, gdyż niektóre z nich wyprodukowano ze stopów aluminium, dzięki czemu uzyskano obniżenie masy nieresorowanej o 7,5 kg. Również w układzie kierowniczym przeprowadzono odpowiednie zmiany, które wraz ze zmienionymi nastawami wspomagania elektromechanicznego przyczyniły się do lepszej sterowności, korespondującej z osiągami auta. Osie mają zmienioną geometrię, która zapobiega podsterowności.
W wyposażeniu Cupry znajdą się znane systemy bezpieczeństwa (ESP z funkcją DSR, zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania itp.). Za dopłatą dostępne będą lampy bi-ksenonowe z funkcją oświetlania zakrętu, zestaw montażowy do nawigacji TomTom czy możliwość podłączenia odtwarzacza mp3 poprzez złącze USB.
W Hiszpanii cena podstawowa wynosi 26.600 euro. Cena Golfa GTI na tamtejszym rynku to 27.990 euro.