Leon Supercopa to wersja wyścigowa samochodu SEAT Leon TFSI, czyli turbo doładowanego silnika benzynowego FSI, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Celem prac zespołu SEAT Sport było wprowadzenie na tor samochodu z jednostką napędową o osiągach możliwie zbliżonych do charakterystyk samochodów uczestniczących w wyścigach WTCC.
- szerszy rozstaw osispecjalnie zaprojektowane zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami na obu osiachmożliwość regulacji ważnych podczas wyścigów parametrów, takich jak chociażby skok i zgodność nachylenia kół na obu osiach
Spora dawka dodatkowej mocy w Leonie Supercopa oraz jego przeznaczenie do wyścigów torowych, w logiczny sposób wymusiła duże modyfikacje układu hamulcowego.System hamulcowy został zaprojektowany w taki sposób, by gwarantował doskonałą sprawność, którą zapewniają 6-tłoczkowe hamulce oraz tarcze hamulcowe o średnicy 360 mm na przedniej osi, oraz tarcze hamulcowe o średnicy 256 mm na osi tylnej. Pedał hamulca jest regulowany, umocowany w podłodze, co gwarantuje kierowcy precyzyjne stopniowanie nacisku.
DSG z łopatkami przy kierownicy precyzyjnie i szybko przekazuje 300 KM na koła
Jednym ze znaków szczególnych Pucharu Supercopy od początku jego istnienia jest status najszybszego w Europie wyścigu jednej marki samochodów turystycznych. Osiągi samochodów gwarantują kierowcom zdobycie wyjątkowego doświadczenia, które zamienia wyścig w najlepszą szkołę kierowców i daje im możliwość wejścia na poziom wymagany przy udziale w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Dobrym tego przykładem są choćby: Peter Terting, Robert Huff i Marc Carol.
Nowy Leon Supercopa zachowuje charakterystyczną szybkość dzięki silnikowi osiągającemu 300 KM. Zwiększenie mocy było możliwe dzięki kompleksowym badaniom i modyfikacjom całej jednostki napędowej. Realizowane we współpracy z Audi prace skupiły się przede wszystkim na turbosprężarce oraz specjalnym rozwiązaniom układu elektrycznego. Poza podnoszeniem osiągów jednym z podstawowych celów przy pracach nad silnikiem była maksymalna niezawodność wyżyłowanych jednostek.W ten sposób powstał model, który w trakcie sezonuwymaga jedynie rutynowych prac konserwacyjnych.
Kolejnym istotnym elementem samochodu jest skrzynia biegów DSG. Nowy Leon Supercopa jest pierwszym modelem firmy SEAT, który łączy skrzynię DSG z silnikiem benzynowym, przy czym łopatki skrzyni biegów umieszczone zostały przy kierownicy. Takie umiejscowienie łopatek stanowi istotną innowację w stosunku do poprzedniego modelu, który miał tradycyjną dźwignię skrzyni biegów. A co za tym idzie, w nowym Leonie Supercopa możliwe jest bardziej efektywne i precyzyjne kierowanie samochodem oraz szybsza zmiana biegów, bez odrywania rąk od kierownicy.
W ujęciu dostosowania obwodów i oprogramowania zarządzającego obwodami elektrycznymi adaptacja skrzyni DSG do potrzeb samochodu wyścigowego została przeprowadzona we współpracy z firmą Volkswagen.
Mocno przyciskający do nawierzchni pakiet elementów aerodynamicznych
- płaski spód pojazduprzedni spoilerdyfuzor tylnyregulowana lotka, dająca możliwość ustawień aż 16 pozycji, czyli podobnie jak w modelu Leon WTCCcharakterystyczne błotniki
Wnętrze samochodu zabezpieczone jest mocną ramą chroniącą przed skutkami zderzeń orazwywrotek bocznych i dachowań. Cała „klatka” bezpieczeństwa posiada homologacje FIA ijest dostosowana do systemu ochrony kierowcy HANS - zestawu środków bezpieczeństwa i środków ochrony przeciwpożarowej, przewidzianych w przepisach Pucharu Supercopa.
Dodatkowo w celu zoptymalizowania działania wszystkich elementów ochronnych, kierowca znajduje się w nieco niższej i wycofanej pozycji w stosunku do seryjnego modelu SEAT Leon.
Jaime Puig, Dyrektor SEAT Sport: „Ten samochód, o większej mocy w stosunku do poprzednika, pozwoli zespołowi SEAT Sport zaoferować uczestnikom Pucharu Supercopa 2006 pojazd o osiągach najwyższej klasy, przy zachowaniu rozsądnych kosztów. Jesteśmy przekonani, że nowe auto przyciągnie nowych kierowców w krajach, gdzie Puchar Supercopa odnosi sukcesy, na przykład w Hiszpanii, Anglii, Niemczech i Turcji, i pozwoli na rozszerzenie zawodów także na nowe kraje.”
Leon Supercopa, stworzony w ramach Audi Brand Group, jest samochodem przygotowanym według specyfikacji Pucharu Leon Superpcopa 2006. Dzięki modyfikacjom seryjnego Leona zwiększającym sprawność i osiągi Puchar Supercopa utrzymuje pozycję najszybszego wyścigu jednej marki w Europie.
Dane techniczne - SEAT Leon Supercopa 2006SILNIKTyp4 cylindry w układzie szeregowym z turbodoładowaniemPojemność (cm3)1984Średnica x skok (mm)82.5x92.8Maksymalna moc (KM)301przy 6500 obr./min.Maksymalny moment obrotowy (Nm)340 przy 2100 obr./min.System elektrycznyBOSCH MED. 9.1Uk.ład wydechowyKatalizator rajdowy 98dBBak paliwaSeryjny, z podwójną pompąUKŁAD NAPĘDOWYNapędPrzedniSkrzynia biegów6 prędkości, DSG z manetkami przy kierownicyDyferencjałMechaniczny z automatyczną blokadą, o ograniczonym poślizgu na pochyłościach 24/45Manetka skrzyni biegówPrzy kierownicyPODWOZIE I ZAWIESZENIEZawieszenie przednieMcPherson z dwoma płaszczyznami dostosowaniaZawieszenie tylneNiezależne typu multilink, z możliwością dostosowania w dwóch płaszczyznachResoryO zmiennym obciążeniu wstępnym na obu osiachHamulce przednieTarcze 360 mm chłodzone powietrzem i szczęki z 6 tłoczkamiHamulce tylneTarcze 256 mm chłodzone powietrzem i szczęki z 1 tłoczkiemPedał hamulcaZakotwiczony w podłodze, z regulatorem hamowaniaUkład kierowniczyWspomagany hydraulicznie, z szybkim czasem reakcjiObręczeRonal 8"x18"OponyPirelli 645/225-18KAROSERIARama ochronnaPosiada homologację FIA i jest przygotowana dla systemu HANSPozycja kierowcyObniżona i wycofana w stosunku do modelu seryjnegoAerodynamikaPłaski spód, spoiler przedni, tylny dyfuzor i regulowana lotka Charakterystyczne błotnikiRozstaw przedni1662 mmRozstaw tylny1591 mmDługość4, 6 metraOdległość między osiami2,594 metraREGULACJAKonwergencjaNa obu osiachSpadek3 do 6 stopni na osi przedniej i 2 do 5 stopni na osi tylnejDrążki stabilizujące6 pozycjiWysokośćTakResory3 stopnie swobodyAmortyzatoryDwupozycyjneLotka16 pozycji