Logo
WiadomościAktualnościSeryjnie sportowo

Seryjnie sportowo

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Sportowe ambicje firma z Mlada Boleslav realizowała do niedawna poprzez udział zespołu fabrycznego w rajdowych mistrzostwach świata. Armin Schwarz na Octavii WRC coraz częściej ociera się o ścisłą czołówkę światową - w Rajdzie Akropolu był nawet piąty.

Seryjnie sportowo
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Seryjnie sportowo

Teraz Skoda chce sportowego ducha i sukcesy przełożyć na ofertę handlową. Służyć temu ma wersja Octavia RS, przygotowana z myślą o młodych klientach zorientowanych na szybką jazdę i wysokie osiągi.Ta czterodrzwiowa limuzyna została ładnie podrasowana. Obniżone o 15 mm zawieszenie, niewielki spoiler z przodu, ładnie komponujący się z bryłą nadwozia spoiler z tyłu poprawiły aerodynamikę nadwozia. Współczynnik Cx w wersji RS wynosi 0,29. Wzmocnione progi, aluminiowe felgi, solidna końcówka rury wydechowej, zielono-czerwono-biały znaczek V także dodały uroku Octavii RS. Oczywiście, o ileż bardziej sportowe mogło być dwudrzwiowe coupé, jednak Czesi nie zdecydowali się na nie ze względów finansowych. Oszacowali, że zbyt duże nakłady należałoby ponieść przy stosunkowo niewielkiej produkcji. W środku sportowy charakter auta podkreślają aluminiowe detale: gałka dźwigni zmiany biegów, pedały, białe tarcze prędkościomierza i obrotomierza oraz fotele z dwukolorowym obiciem. Duch sportowy ukryty jest pod maską. Silnik benzynowy 1.8 turbo o mocy 185 KM z momentem obrotowym 235 Nm osiąganym w szerokim przedziale obrotów (1950-5000 obr./min) pozwala przyspieszać do 100 km/h w 8 sekund. Przy tej pojemności jest to znakomity wynik. Tym samym Skoda dołączyła do takich marek jak Alfa Romeo, Audi, BMW, Volvo, VW oferujących usportowione limuzyny.Jazdy testowe Octavią RS odbywały się na Hungaroringu, torze wyścigowym Formuły 1 niedaleko Budapesztu. Tam można było przekonać się o walorach sportowych auta, dynamice, stabilności na zakrętach. Auto znakomicie trzyma się drogi, jest bardzo stabilne, a przy tym prowadzi się łatwo, precyzyjnie. Zasługa w tym zarówno wzmocnionego zawieszenia, jak i sportowego ogumienia 205/50 R17 firmy Dunlop.Fan sportu kupujący Octavię RS ma też poczucie, że nabył komfortowy samochód. Seryjnie ma zamontowane m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane szyby z przodu i tyłu, ręczną klimatyzację, radio, komputer. Zapłaci dodatkowo za dwie boczne poduszki, system ESP, dach odsuwany elektrycznie, zmieniarkę CD czy system nawigacji satelitarnej.Co ważne, nie zrujnuje się wydatkami na paliwo. Średnie spalanie, jak podaje producent, wynosi 8,0 l/100 km. Oczywiście, w normalnej jeździe, a nie po torze Formuły 1.Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: