Benzynowa jednostka TSI o pojemności 1,4 litra została doceniona przez jury składające się z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów. Ten czterocylindrowy motor montowany jest w wielu modelach Grupy VW.

Ten sam silnik zdobył także pierwszą nagrodę w kategorii "Zielony Silnik Roku", zostawiając w tyle hybrydowe konstrukcje Toyoty i Hondy oraz w kategorii "Silnik Roku o pojemności 1 do 1,4 litra".

W opinii sędziów wybór był łatwy, gdyż według nich jednostka 1.4 TSI łączy nowoczesne rozwiązania ze świetnymi osiągami i niezwykle niskim zużyciem paliwa i emisją CO2. W swojej ocenie dodali, że przy nim nawet bardzo dobry silnik 2.0 TFSI wygląda na nieco przestarzały.

1.4 TSI generuje moc 178 KM i moment obrotowy na poziomie 240 Nm dostępny już od 1 500 obr./min. Współpracując z nowoczesną dwusprzęgłową skrzynią DSG zapewnia zużycie paliwa na poziomie średnio 6,2 l/100 km, a średnia emisja CO2 wynosi 144 g/km.

Niemieccy producenci zdominowali tegoroczną edycję, zdobywając 11 z 12 możliwych nagród. 3,8-litrowy 6-cylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem konstrukcji Porsche wygrał jako "Najlepszy Nowy Silnik 2009", podczas gdy 6,2-litrowe V8 AMG Mercedesa zdominowało dwie klasyfikacje: "Sportowy Silnik Roku" oraz "Silnik Roku o pojemności ponad 4 litrów".

Producent ze Stuttgartu wygrał także klasyfikację silników o pojemności 2 do 2,5 litra swoim 2,1-litrowym dieslem.

Zeszłoroczny zwycięzca klasyfikacji generalnej, BMW, zdobył trzy nagrody. 4-litrowy silnik V8 z BMW M3 wygrał w kategorii "Silnik Roku o pojemności 3 do 4 litrów", 3-litrowa rzędowa "szóstka" z podwójnym turbo wygrała jako "Silnik Roku o pojemności 2,5 do 3 litrów", a 1,6-litrowe turbo, opracowane wspólnie z koncernem PSA, zdobyło tytuł "Silnika Roku o pojemności 1,4 do 1,8 litra".

W klasyfikacji jednostek napędowych o pojemności poniżej 1 litra wygrała Toyota ze swoim trzycylindrowym silnikiem 1.0, natomiast w klasie motorów o pojemności 1,8 do 2 litrów najwyższy stopień podium należy do 2-litrowego TFSI Audi.

Wyniki głosowania na Międzynarodowy Silnik Roku przedstawiają się następująco:

1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) - 354 pkt.

2. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730) - 350 pkt.

3. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTI) - 220 pkt.

4. Mercedes-Benz Diesel 2.1 (BlueEfficiency C-Class, BlueEfficiency E-Class) - 203 pkt.

5. BMW 4.0 V8 (M3) - 203 pkt.

6. Mercedes-AMG 6.2 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) - 114 pkt.

7. BMW-PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207 308, Mini John Cooper Works) - 107 pkt.

8. Toyota 1.0 (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) - 74 pkt.

Podsumowanie zwycięzców w poszczególnych kategoriach:

"Międzynarodowy Silnik Roku 2009" - Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Golf, Eos, Scirocco, Touran, Tiguan, Jetta, Seat Ibiza Cupra)

"Najlepszy Nowy Silnik Roku" - Porsche 3.8 boxer (911)

"Zielony Silnik Roku" - Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Golf, Touran, Tiguan, Jetta)

"Sportowy Silnik Roku" - Mercedes-AMG 6.2 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)

"Silnik Roku o pojemności poniżej 1 litra" - Toyota 1.0 (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1, Subaru Justy)

"Silnik Roku o pojemności od 1 do 1,4 litra" - Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Golf, Eos, Scirocco, Touran, Tiguan, Jetta, Seat Ibiza Cupra)

"Silnik Roku o pojemności od 1,4 do 1,8 litra" - BMW-PSA 1.6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308)

"Silnik Roku o pojemności od 1,8 do 2 litrów" - Audi 2.0 TFSI (A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTi)

"Silnik Roku o pojemności od 2 do 2,5 litra" - Mercedes-Benz Diesel 2.1 (BlueEffieciency C-Class, BlueEffieciency E-Class)

"Silnik Roku o pojemności od 2,5 do 3 litrów" - BMW 3.0 DI Twin-Turbo (135, 335, X6, Z4, 730)

"Silnik Roku o pojemności od 3 do 4 litrów" - BMW 4.0 V8 (M3)

"Silnik Roku o pojemności powyżej 4 litrów" - Mercedes-AMG 6.2 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)