Siedmiokrotni Mistrzowie Świata wyszli na prowadzenie na ostatnim odcinku specjalnym rajdu, po wcześniejszym odrobieniu minuty kary, otrzymanej w pierwszym etapie. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, pomimo dachowania na najdłuższym oesie rajdu, zajęli ostatecznie trzecie miejsce. W ten sposób Citroën kontynuuje swoją triumfalną serię sukcesów w Argentynie, trwającą od 2004 roku.
Trzeci, ostatni etap Rajdu Argentyny zaczął się bardzo nietypowo: od liczącego ponad 48 kilometrów oesu rozpoczętego o wschodzie słońca. Załogi, zbudzone o godzinie piątej rano, miały do pokonania krótki fragment trasy dojazdowej z parku serwisowego w Villa Carlos Paz drogą z Ascochinga na start najdłuższego odcinka specjalnego w dotychczasowej części bieżącego sezonu. Liderzy rajdu Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, pierwsi na drodze, pojechali ostrożnie, gotowi poświęcić nieco czasu ze swojej przewagi wynoszącej 43,7 s. Jednak na ostatnim kilometrze tego maratonu w efekcie za głębokiego cięcia zakrętu ich Citroën DS3 WRC rolował, doznając uszkodzeń.
„To był głupi błąd” – komentował szczerze Ogier po dotarciu do mety oesu - „Popełniłem go w chwili, gdy pozostawało już tylko spokojnie dowieźć do mety wywalczone wcześniej prowadzenie. Na jednym z zakrętów zauważyłem możliwość cięcia, z którym przesadziłem. Skończyło się to koziołkowaniem. Na szczęście byliśmy w stanie jechać dalej, ale samochód został uszkodzony. Nie licząc drobnych wgnieceń, padło wspomaganie kierownicy, mieliśmy rozbitą przednią szybę i urwany tylny spojler”.
Sébastien Loeb i Daniel Elena, startujący jako trzecia załoga, szybko zauważyli, że charakter trasy nie ułatwia im uzyskiwania przewagi czasowej nad Mikko Hirvonenem. „Było bardzo wilgotno, a do tego mgła ograniczała widoczność. W takich warunkach pierwsze auto na trasie nie traci wskutek odkurzania trasy. Pierwsze międzyczasy pokazywały, że nie odrabiamy nic z naszej straty do Mikko. Aby wysunąć się w klasyfikacji przed niego, musieliśmy cisnąć bardzo mocno, z dużym ryzykiem” – opowiadał zwycięzca pięciu poprzednich edycji Rajdu Argentyny, który na mecie pierwszego oesu dnia zdołał wyjść na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Na trzech ostatnich oesach, liczących w sumie tylko ok. 18 km jazdy na czas, Sébastien Ogier usiłował obronić prowadzenie. Przed startem do Power Stage pozostało mu 3,3 s. przewagi nad Sébastienem Loebem i 5,7 s. nad Mikko Hirvonenem.
„To była prawdziwa tortura. Na ostatnim oesie czułem, że nie mam już sił trzymać kierownicy w rękach. Bez wspomagania prowadzenie auta stało się niewiarygodnie ciężkie. Obrona szans na zwycięstwo okazała się niemożliwa” – komentował Ogier.
Sébastien Loeb i Mikko Hirvonen wykorzystali jego problemy, awansując po jednej pozycji, ale francuski kierowca pomimo spadku na trzecie miejsce, zaliczył ważne punkty dla siebie i zespołu.
„Przynajmniej zespół nie stracił zbytnio wskutek mojego błędu” – mówił Ogier na mecie.- „Sytuacja w klasyfikacji producentów nie wygląda źle. Natomiast indywidualnie, w klasyfikacji kierowców, nie mogę zaliczyć tego rajdu do udanych. Jestem bardzo rozczarowany!”
Sébastien Loeb, zmuszony do ataku aż do samej mety, na ostatnim odcinku specjalnym wyprzedził swojego kolegę z zespołu i zachował przewagę 2,4 s. nad Mikko Hirvonenem. „Po otrzymaniu w piątek minuty kary nie liczyłem już zbytnio na zwycięstwo w tym rajdzie” – przyznawał Loeb.- „Pomimo tego, stale, bardzo intensywnie atakowaliśmy, by nawiązać kontakt z czołówką, a potem, by pokonać Hirvonena. To kolejny rajd, w którym wszystko rozstrzygnęło się w samej końcówce. Jak widać, mam szczęście do Rajdu Argentyny!”
Odnosząc się do dramatu swojego kolegi, Sébastien Loeb powiedział: „Wyobrażam sobie, jak on musiał się czuć. Nie raz przeżywałem coś podobnego. To bardzo frustrujące i rozczarowujące, ale cóż, czasami takie błędy po prostu się zdarzają. Ważne, że Ogier był w stanie dotrzeć do mety i dowieźć do niej trzecie miejsce. To w końcu pozycja na podium, ważny wynik dla zespołu”.
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1: Sébastien Loeb (Citroën DS3); OS2 do OS5: J.-M. Latvala (Ford Fiesta); OS6: Petter Solberg (Citroën DS3); OS7: S. Loeb.
Etap 2: OS8: Sébastien Ogier (Citroën DS3); OS9 do OS11: S. Loeb; OS12 i OS13: S. Ogier; OS14 i OS15: S. Loeb.
Etap 3: OS16: S. Loeb; OS17: J.-M. Latvala; OS18 i OS19: P. Solberg.
Najskuteczniejsi: S. Loeb: 8 najlepszych czasów; J.-M. Latvala, 5; S. Ogier i P. Solberg po 3. Kolejni liderzy rajdu: OS1: S. Loeb; OS2 do OS12: J.-M. Latvala; OS13 do OS18: S. Ogier; OS19: S. Loeb.
Klasyfikacja kierowców i zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2010 po rundzie 6/13:
Poz. | Kierowca | S | MEX | POR | JOR | ITA | ARG | GRE | FIN | D | AUS | FRA | OSP | GB | razem |
1 | Sébastien Loeb | 8+2 | 25+2 | 18+3 | 15+1 | 25+1 | 25+1 | - | - | - | - | - | - | - | 126 |
2 | Mikko Hirvonen | 25 | 18+3 | 12 | 12+2 | 18+3 | 18+2 | - | - | - | - | - | - | - | 113 |
3 | Sébastien Ogier | 12+3 | 0 | 25+1 | 25+3 | 12 | 15 | - | - | - | - | - | - | - | 96 |
4 | Jari-Matti Latvala | 15+1 | 15 | 15+2 | 18 | 0+2 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 74 |
5 | Petter Solberg | 10 | 12+1 | 8 | 0 | 15 | 12+3 | - | - | - | - | - | - | - | 61 |
6 | Mads Östberg | 18 | 10 | 0 | 0 | 10 | 10 | - | - | - | - | - | - | - | 48 |
7 | Matthew Wilson | 2 | 0 | 10 | 10 | 2 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | 28 |
8 | Federico Villagra | - | 2 | 4 | 6 | 0 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | 20 |
9 | Kimi Räikkönen | 4 | - | 6 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 18 |
10 | Henning Solberg | 0 | 8 | 2 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | 10 |
11 | D. Sordo | - | - | - | - | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | 8 |
12 | Juho Hänninen | - | 4 | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | 8 |
13 | Ott Tanak | - | 1 | - | 1 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | 7 |
14 | Martin Prokop | - | 6 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | 7 |
15 | PG Andersson | 6 | - | - | - | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 |
16 | Khalid Al-Qassimi | 1 | - | 0 | 4 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
17 | Dennis Kuipers | 0 | 0 | 1 | 2 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
18 | Hayden Paddon | - | - | 0 | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 |
19 | Patrik Flodin | 0 | - | 0 | - | 0 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
20 | Bernardo Sousa | - | - | 0 | 1 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
Poz.ZespółSMEXPORJORITAARGGREFINDAUSFRAOSPGBrazem1Citroën Total WRT222543403740-------2072Ford Abu Dhabi403327302024-------1743M-Sport Stobart Ford1818431814-------754Petter Solberg WRT-121001512-------495Munchi’s Ford WRT-66848-------326Ice 1 Racing80810---------267Team Abu Dhabi6-166--------198FERM Power Tools WRT40240--------109Monster WRT240--2-------810Brazil World Rally Team--0010-------1