Siedmiokrotni Mistrzowie Świata wyszli na prowadzenie na ostatnim odcinku specjalnym rajdu, po wcześniejszym odrobieniu minuty kary, otrzymanej w pierwszym etapie. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, pomimo dachowania na najdłuższym oesie rajdu, zajęli ostatecznie trzecie miejsce. W ten sposób Citroën kontynuuje swoją triumfalną serię sukcesów w Argentynie, trwającą od 2004 roku.

Trzeci, ostatni etap Rajdu Argentyny zaczął się bardzo nietypowo: od liczącego ponad 48 kilometrów oesu rozpoczętego o wschodzie słońca. Załogi, zbudzone o godzinie piątej rano, miały do pokonania krótki fragment trasy dojazdowej z parku serwisowego w Villa Carlos Paz drogą z Ascochinga na start najdłuższego odcinka specjalnego w dotychczasowej części bieżącego sezonu. Liderzy rajdu Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, pierwsi na drodze, pojechali ostrożnie, gotowi poświęcić nieco czasu ze swojej przewagi wynoszącej 43,7 s. Jednak na ostatnim kilometrze tego maratonu w efekcie za głębokiego cięcia zakrętu ich Citroën DS3 WRC rolował, doznając uszkodzeń.

„To był głupi błąd” – komentował szczerze Ogier po dotarciu do mety oesu - „Popełniłem go w chwili, gdy pozostawało już tylko spokojnie dowieźć do mety wywalczone wcześniej prowadzenie. Na jednym z zakrętów zauważyłem możliwość cięcia, z którym przesadziłem. Skończyło się to koziołkowaniem. Na szczęście byliśmy w stanie jechać dalej, ale samochód został uszkodzony. Nie licząc drobnych wgnieceń, padło wspomaganie kierownicy, mieliśmy rozbitą przednią szybę i urwany tylny spojler”.

Siódmy triumf Citroëna w Argentynie Foto: Auto Świat
Siódmy triumf Citroëna w Argentynie

Sébastien Loeb i Daniel Elena, startujący jako trzecia załoga, szybko zauważyli, że charakter trasy nie ułatwia im uzyskiwania przewagi czasowej nad Mikko Hirvonenem. „Było bardzo wilgotno, a do tego mgła ograniczała widoczność. W takich warunkach pierwsze auto na trasie nie traci wskutek odkurzania trasy. Pierwsze międzyczasy pokazywały, że nie odrabiamy nic z naszej straty do Mikko. Aby wysunąć się w klasyfikacji przed niego, musieliśmy cisnąć bardzo mocno, z dużym ryzykiem” – opowiadał zwycięzca pięciu poprzednich edycji Rajdu Argentyny, który na mecie pierwszego oesu dnia zdołał wyjść na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Na trzech ostatnich oesach, liczących w sumie tylko ok. 18 km jazdy na czas, Sébastien Ogier usiłował obronić prowadzenie. Przed startem do Power Stage pozostało mu 3,3 s. przewagi nad Sébastienem Loebem i 5,7 s. nad Mikko Hirvonenem.

„To była prawdziwa tortura. Na ostatnim oesie czułem, że nie mam już sił trzymać kierownicy w rękach. Bez wspomagania prowadzenie auta stało się niewiarygodnie ciężkie. Obrona szans na zwycięstwo okazała się niemożliwa” – komentował Ogier.

Sébastien Loeb i Mikko Hirvonen wykorzystali jego problemy, awansując po jednej pozycji, ale francuski kierowca pomimo spadku na trzecie miejsce, zaliczył ważne punkty dla siebie i zespołu.

„Przynajmniej zespół nie stracił zbytnio wskutek mojego błędu” – mówił Ogier na mecie.- „Sytuacja w klasyfikacji producentów nie wygląda źle. Natomiast indywidualnie, w klasyfikacji kierowców, nie mogę zaliczyć tego rajdu do udanych. Jestem bardzo rozczarowany!”

Sébastien Loeb, zmuszony do ataku aż do samej mety, na ostatnim odcinku specjalnym wyprzedził swojego kolegę z zespołu i zachował przewagę 2,4 s. nad Mikko Hirvonenem. „Po otrzymaniu w piątek minuty kary nie liczyłem już zbytnio na zwycięstwo w tym rajdzie” – przyznawał Loeb.- „Pomimo tego, stale, bardzo intensywnie atakowaliśmy, by nawiązać kontakt z czołówką, a potem, by pokonać Hirvonena. To kolejny rajd, w którym wszystko rozstrzygnęło się w samej końcówce. Jak widać, mam szczęście do Rajdu Argentyny!”

Odnosząc się do dramatu swojego kolegi, Sébastien Loeb powiedział: „Wyobrażam sobie, jak on musiał się czuć. Nie raz przeżywałem coś podobnego. To bardzo frustrujące i rozczarowujące, ale cóż, czasami takie błędy po prostu się zdarzają. Ważne, że Ogier był w stanie dotrzeć do mety i dowieźć do niej trzecie miejsce. To w końcu pozycja na podium, ważny wynik dla zespołu”.

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1: Sébastien Loeb (Citroën DS3); OS2 do OS5: J.-M. Latvala (Ford Fiesta); OS6: Petter Solberg (Citroën DS3); OS7: S. Loeb.

Etap 2: OS8: Sébastien Ogier (Citroën DS3); OS9 do OS11: S. Loeb; OS12 i OS13: S. Ogier; OS14 i OS15: S. Loeb.

Etap 3: OS16: S. Loeb; OS17: J.-M. Latvala; OS18 i OS19: P. Solberg.

Najskuteczniejsi: S. Loeb: 8 najlepszych czasów; J.-M. Latvala, 5; S. Ogier i P. Solberg po 3. Kolejni liderzy rajdu: OS1: S. Loeb; OS2 do OS12: J.-M. Latvala; OS13 do OS18: S. Ogier; OS19: S. Loeb.

Klasyfikacja kierowców i zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2010 po rundzie 6/13:

Poz. Kierowca S MEX POR JOR ITA ARG GRE FIN D AUS FRA OSP GB razem
1 Sébastien Loeb 8+2 25+2 18+3 15+1 25+1 25+1 - - - - - - - 126
2 Mikko Hirvonen 25 18+3 12 12+2 18+3 18+2 - - - - - - - 113
3 Sébastien Ogier 12+3 0 25+1 25+3 12 15 - - - - - - - 96
4 Jari-Matti Latvala 15+1 15 15+2 18 0+2 6 - - - - - - - 74
5 Petter Solberg 10 12+1 8 0 15 12+3 - - - - - - - 61
6 Mads Östberg 18 10 0 0 10 10 - - - - - - - 48
7 Matthew Wilson 2 0 10 10 2 4 - - - - - - - 28
8 Federico Villagra - 2 4 6 0 8 - - - - - - - 20
9 Kimi Räikkönen 4 - 6 8 - - - - - - - - - 18
10 Henning Solberg 0 8 2 0 0 0 - - - - - - - 10
11 D. Sordo - - - - 8 - - - - - - - - 8
12 Juho Hänninen - 4 - - 4 - - - - - - - - 8
13 Ott Tanak - 1 - 1 6 - - - - - - - - 7
14 Martin Prokop - 6 - - 1 - - - - - - - - 7
15 PG Andersson 6 - - - 0 - - - - - - - - 6
16 Khalid Al-Qassimi 1 - 0 4 0 - - - - - - - - 5
17 Dennis Kuipers 0 0 1 2 0 - - - - - - - - 3
18 Hayden Paddon - - 0 - - 2 - - - - - - - 2
19 Patrik Flodin 0 - 0 - 0 1 - - - - - - - 1
20 Bernardo Sousa - - 0 1 0 - - - - - - - - 1

Poz.ZespółSMEXPORJORITAARGGREFINDAUSFRAOSPGBrazem1Citroën Total WRT222543403740-------2072Ford Abu Dhabi403327302024-------1743M-Sport Stobart Ford1818431814-------754Petter Solberg WRT-121001512-------495Munchi’s Ford WRT-66848-------326Ice 1 Racing80810---------267Team Abu Dhabi6-166--------198FERM Power Tools WRT40240--------109Monster WRT240--2-------810Brazil World Rally Team--0010-------1