Z pewnością marzec 2023 już teraz przeszedł do historii. Wszystko dlatego, że w ubiegłym miesiącu w Polsce zarejestrowano 10 tys. 632 nowe samochody klasy premium. Przekroczenie liczby 10 tys. rejestracji, jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (IBRM) Samar, jest najlepszym wynikiem tego segmentu w historii. Marcowy wynik był lepszy o 33,74 proc. niż w lutym 2023 i o 4,70 proc. przewyższył sprzedaż notowaną w marcu 2022 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoIBRM Samar zwraca uwagę, że chociaż sprzedaż aut klasy premium osiągnęła najlepszy wynik w ujęciu miesięcznym, to nie udało się pobić rekordu pod względem udziału w rynku. Ten wyniósł 21,5 proc. i był wyraźnie niższy od maksimum (25,7 proc.), które udało się osiągnąć w marcu 2022 r. Może i ten rekord uda się pobić, bo obecny trend wskazuje na rosnące zainteresowanie autami klasy premium — w I kwartale br. liczba rejestracji nowych aut z wyższej półki wzrosła o 16,18 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
| Ranking Top 20 marek — marzec 2023 | |
| Audi | 2405 |
| BMW | 2275 |
| Mercedes | 1680 |
| Volvo | 1483 |
| Lexus | 833 |
| Tesla | 733 |
| Mini | 381 |
| Porsche | 381 |
| Alfa Romeo | 152 |
| Land Rover | 135 |
| DS | 81 |
| Jaguar | 51 |
| Maserati | 11 |
| Bentley | 11 |
| Ferrari | 5 |
| Lamborghini | 5 |
| Alpine | 4 |
| Aston Martin | 3 |
| McLaren | 2 |
| Rolls-Royce | 1 |
Spośród wszystkich producentów najwięcej powodów do zadowolenia ma niemiecka trójka, tj. Audi, BMW i Mercedes. Te trzy firmy znalazły się na podium pod względem liczby sprzedanych aut w ujęciu miesięcznym (marzec 2023) i kwartalnym (styczeń — marzec 2023). Sprzedając w I kwartale br. 6 tys. 046 aut Audi zanotowało wynik o 31,66 proc. lepszy niż w takim samym okresie 2022 r. BMW uzyskało wynik lepszy o 0,65 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, a Mercedes o 19,28 proc. gorszy. Tuż za podium znalazło się Volvo, a dalej Lexus, Tesla i Porsche.
| Ranking Top 20 modeli — marzec 2023 | |
| Volvo XC60 | 723 |
| Tesla Model 3 | 418 |
| Audi Q3 | 386 |
| BMW 3 | 373 |
| Audi A4 | 372 |
| Audi Q5 | 357 |
| Audi A3 | 340 |
| Mercedes-Benz GLC | 337 |
| BMW X5 | 332 |
| Lexus RX | 297 |
| Volvo XC40 | 273 |
| BMW X3 | 252 |
| BMW 5 | 249 |
| Lexus NX | 237 |
| Audi A6 | 225 |
| Audi Q7 | 223 |
| BMW X1 | 215 |
| Volvo XC90 | 191 |
| Lexus UX | 179 |
O ile wyniki uzyskane przez poszczególnych producentów nie budzą zapewne zdziwienia, o tyle zaskakująca może być popularność poszczególnych modeli. Okazuje się, że w marcu br., a nawet w całym I kwartale, Polacy najchętniej wybierali Volvo XC60. Szwedzki SUV wygrał z Lexusem UX i Audi Q5.
Kolejnym zaskoczeniem są wyniki Tesli. Amerykański producent w I kwartale br. sprzedał 1 tys. 046 pojazdów i odnotował wzrost sprzedaży na poziomie 176,72 proc. Z pewnością duża w tym zasługa Tesli Model 3, którą zainteresowanie wzrosło wręcz lawinowo. Z danych wynika, że w pierwszych trzech miesiącach br. Model 3 wybrało 585 klientów, a aż 418 rejestracji przypadło na marzec br.
- Przeczytaj także: Wymiana opon coraz droższa. Polacy znaleźli na to sposób