W przedostatnim miesiącu 2009 roku na Starym Kontynencie przybyło łącznie 1 182 078 nowych aut osobowych, o 6,4% mniej niż w poprzednim miesiącu, ale o 26,6% więcej niż przed rokiem. W największym stopniu taki wynik jest zasługą klientów na rynkach Europy Zachodniej, którzy kupili w listopadzie 1 084 864 auta (wzrost o 31,1% w stosunku do ubiegłego roku).

W państwach EFTA sprzedano prawie 32 tysiące samochodów (wzrost o 16,9%), natomiast na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej odnotowano dotkliwy spadek - wynik 65,2 tys. aut jest o 16,7% mniejszy niż rok wcześniej.

Sprzedaż sumaryczna od początku bieżącego roku wyniosła 13 406 485 sztuk i jest to tylko o 2,8% mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Już za miesiąc będzie wiadomo, czy uda się zamknąć 2009 rok wynikiem na poziomie sprzed roku.

Na pozycji lidera europejskiego rankingu umocnił się w imponujący sposób rynek niemiecki - tegoroczna sprzedaż wyniosła tu 3 591 611 sztuk. Dynamiczny, ponad 25-procentowy wzrost na przestrzeni roku pozwolił zwiększyć udział Niemiec w rynku kontynentu z 20,8 do 26,8%.

Tytuł wicelidera zachowała Francja, gdzie sprzedano od początku roku 2 040 279 aut, co oznacza wzrost o 7,6% w stosunku do poprzedniego roku.

Rynki sklasyfikowane na kolejnych pięciu lokatach wykazują tendencję spadkową sumarycznej sprzedaży, ale we wszystkich przypadkach wskaźniki są łagodniejsze niż w poprzednich miesiącach: poczynając od rynku włoskiego - sprzedaż 1 992 tys. aut, spadek o 1,4%, przez brytyjski (1 844 tys. aut, spadek o 8,9%), hiszpański (862,0 tys. aut, spadek o 20,8%), belgijski (450 tys. aut, spadek o 12,5%) po holenderski (380 tys. aut, spadek o 23,0%).

Taki trend przełamuje dopiero rynek austriacki, gdzie sprzedaż 300 tysięcy nowych aut oznacza wzrost o 7,9%. Na 9. miejscu ponownie znalazł się rynek polski z wynikiem sprzedaży na poziomie niemal 292 tysięcy sztuk i wzrostem o 0,5%. Należy w tym miejscu podkreślić, że Polska pozostaje w nielicznej grupie (zaledwie 6 państw) o rosnącej tendencji sprzedaży, ale tendencja ta z każdym miesiącem wyraźnie słabnie.

Na koniec listopada 2009 roku średnia sprzedaż na 1000 mieszkańców Europy wyniosła 27 aut. Tradycyjnie rekordowo wysoką średnią wykazuje Luksemburg (103 auta); po 44 auta przypadają na mieszkańców Niemiec i Belgii. W Polsce taki wskaźnik wynosi obecnie tylko 8 aut.