W klasie niższej średniej sprzedano w 2007 roku na terenie Europy 4,135 mln egz., co oznacza zmianę o 96 tys. (+2,3 proc.) samochodów więcej. Dane firmy JATO zawierają wyniki sprzedaży z krajów Unii Europejskiej, Szwajcarii, Szwecji i Turcji.

Wciąż najlepiej sprzedaje się w tej kategorii żelazna trójka. Volkswagen Golf otrzymał wsparcie w postaci nowego kombi Variant, co powzoliło na uzyskanie niemieckiej marce lepszego wyniku niż w roku 2006. Tym samym został pokonany dotychczasowy lider, którym był Ford Focus, a takze wicelider Opel Astra. Wszystkie trzy modele, to łącznie ponad 400 tys. sprzedanych egzemplarzy, przy cyzm różnica pomiędzy pierwszym a trzecim wynosi 25 tys.egz.

Nadal cenione sa w tej kategorii samochody z Francji: Renault Megane i Peugeot 307. Oba czeka generalna zmiana, co już jest widoczne w spadku sprzedaży. Peugeot już w ciągu 2007 roku wymienił model pieciodrzwiowy (sprzedano ponad 44 tys. egz.), a kolejne wersje pojawią się na rynku jeszcze w tym roku.

Na ten tematKlasa średnia - sprzedaż w Europie w 2007 roku

Czwarty rok bez faceliftingu ma za sobą Octavia, która ma piecioprocentowy udział w rynku. W 2007 roku sprzedano 210 tys. egz., a więc o 0,3 proc. mniej niż w 2006 roku. Druga liga, którą w Europie reprezentuje Dacia Logan, także pnie się systematycznie do góry. Co prawda pierwsza euforia spowodowana wprowadzeniem tego auta na rynek upadła, ale wciąz dzielnie trzyma się na rynku. Niekwestionowaną zaletą jest wyjątkowo atrakcyjna cena, które wynosi nawet połowę tego co życzą sobie za swoje modele konkurenci.

Do dziesiątki najlepszych dołaczyły także dwie premiery - Audi A3 i BMW 1. Mercedes-Benz A-Klasa uplasował się na granicy dziesiątki.

Inna mentalnosć, długi okres gwarancji, dopasowane cenniki, dostepność do indywidualizowanych modeli, wysoka jakość - takie sa samochody z Japonii. W europejskim rankingu zajmują one pozycje w drugiej dziesiątce. Pierwszy rok ma za sobą Kia Cee'd, rewolucyjny koreański model produkowany w słowackim zakładzie. Jego pozycja na rynku systematycznie rośnie.

Do modeli, które nie zrobiły kariery należy Seat Toledo aktualnej generacji. Jego sprzedaż w 2007 roku dramatycznie spadła i należy oczekiwać, iż już wkrótce może stać się rarytasem.Niższa klasa średnia - sprzedaż w Europie-Model20072006Różnica [egz.]Różnica [%]Udział w rynku [%]1.Volkswagen Golf445 755424 65621 0995,0%10,6%2.Ford Focus430 792461 321-30 529-6,6%10,3%3.Opel Astra420 287452 693-32 406-7,2%10,0%4.Renault Megane268 246298 919-30 673-10,3%6,4%5.Peugeot 307225 600313 874-88 274-28,1%5,4%6.Škoda Octavia210 589217 365-6776-3,1%5,0%7.Audi A3202 724205 445-2721-1,3%4,8%8.Dacia Logan174 916144 32730 58921,2%4,2%9.Citroen C4171 989190 713-18 724-9,8%4,1%10.BMW 1143 709132 95410 7558,1%3,4%11.Mercedes-Benz A136 573148 292-11 719-7,9%3,3%12.Toyota Auris134 975183134 792-3,2%13.Honda Civic134 944107 53527 40925,5%3,2%14.Seat Leon115 936121 780-5844-4,8%2,8%15.Volkswagen Golf Plus103 022129 544-26 522-20,5%2,5%16.Fiat Bravo80 962---1,9%17.Toyota Corolla80 847185 133-104 286-56,3%1,9%18.Seat Altea+Altea XL75 07154 38820 68338,0%1,8%19.Mazda369 45576 854-7399-9,6%1,7%20.Kia Cee'd69 12641468 712-1,6%21.Volvo V5055 93666 951-11015-16,5%1,3%22.Alfa Romeo 14755 86361 784-5921-9,6%1,3%23.Volkswagen Jetta51 83357 030-5197-9,1%1,2%24.Suzuki SX448 90022 24026 660119,9%1,2%25.Peugeot 30844 270---1,1%26.Volvo C3036 564157334 9912224,5%0,9%27.Volvo S4025 80931921-6112-19,1%0,6%28.Hyundai i3023 622---0,6%29.Opel Astra Classic23 02322 4685552,5%0,5%30.Chevrolet Lacetti19 15221 153-2001-9,5%0,5%31.Fiat Stilo18 36051 144-32 784-64,1%0,4%32.Dodge Caliber17 06510 790627558,2%0,4%33.Volkswagen New Beetle16 63020 412-3782-18,5%0,4%34.Subaru Impreza14 73112 732199915,7%0,4%35.Mitsubishi Lancer11 78116 042-4261-26,6%0,3%36.Nissan Almera774730 874-23 127-74,9%0,2%37.Kia Cerato762923 512-15 883-67,6%0,2%38.Seat Toledo680512 367-5562-45,0%0,2%39.Daihatsu Materia532548448411000,2%0,1%40.Nissan Tiida4286---0,1%41.Hyundai Elantra10245682-4658-82,0%0,0%-Razem klasa niższa średnia w Europie4 191 8734 135 549-96816-2,3%100,0%