Logo
WiadomościAktualnościStylowo i dostojnie

Stylowo i dostojnie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Coś dla ludu i coś dla elit - tak mogłoby brzmieć hasło tegorocznej ekspozycji koncernu Fiata podczas salonu samochodowego w Genewie. Samochód dla szerokiego grona odbiorców to nowy model kompaktowy Stilo.

Stylowo i dostojnie
Zobacz galerię (1)
Auto Świat
Stylowo i dostojnie

W tym popularnym segmencie każdy producent stara się o jak najatrakcyjniejszą ofertę. Golf, Astra, Focus, Mégane - te modele są na rynkach europejskich dobrze znane i mają stałe grono odbiorców. Ale nie tylko z nimi przyjdzie się mierzyć nowemu Fiatowi. Na rynek już niebawem wejdzie nowy Peugeot 307, który może wprowadzić pewne zmiany. Nie wolno także zapominać o silnej reprezentacji japońskiej - tegoroczną rynkową nowością jest także kolejna generacja Hondy Civic.Fiat dobrze się przygotował do rywalizacji ze starymi i nowymi konkurentami. Zaprojektował samochód o przyjemnym, niekontrowersyjnym wyglądzie zewnętrznym, niemniej miłym dla oka, przestronnym wnętrzu, pozostający w dodatku w zgodzie z nowoczesną potrzebą wszechstronności i różnorodności. Nowy Fiat oferowany będzie w dwóch wariantach nadwoziowych i sześciu silnikowych. Stilo zamiast Bravo i Bravy. Nazwa jest uniwersalna i ma się każdemu - Włochowi, Niemcowi czy Polakowi - dobrze kojarzyć. Z tym nie powinno być problemu, w końcu kreowanie stylu jest domeną Włochów. Większą niespodzianką jest stylistyka (choć nie dla naszych czytelników, którzy mieli już okazję obejrzeć zdjęcia "szpiegowskie" nowego modelu), Fiat przyzwyczaił opinię publiczną do awangardowych pomysłów, tymczasem design Stilo jest bardzo spokojny i wyważony. Po Multipli i Ecobasicu - co za ulga!Podobnie jak w przypadku Alfy Romeo 147, która zastąpiła modele 145 i 146, Fiat rezygnuje z wersji nadwoziowej z przedłużonym tyłem. Stilo występować jednak będzie (tak samo zresztą jak Alfa) w dwóch wariantach hatchbacka: 3- i 5-drzwiowym, tyle że mniej niż dotychczas zróżnicowanym stylistycznie.Różnice w charakterze obu modeli są jednak znaczne. Wariant pięciodrzwiowy ma długość 4,25 m i wysokość 1,51 m. Ta wersja przyciągnąć ma uwagę rodzin, oferując dużo miejsca w elastycznie kształtowanym wnętrzu, wysoki komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa. Nadano jej pewne cechy vana: wysoką pozycję za kierownicą, tylne fotele osobno przesuwane i pochylane. Co innego Stilo trzydrzwiowe. Ten wariant przygotowano dla indywidualistów, preferujących dynamiczną jazdę. Tu kierowca siedzi nisko, prawie jak w samochodzie sportowym. Zmniejszona jest długość (do 4,18 m) i wysokość (do 1,46 m). Nie zmieniona pozostaje natomiast szerokość (1,76 m) i duży 2,6-metrowy rozstaw osi.Do wyboru będą cztery silniki benzynowe i dwa turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail. Które z wariantów silnikowych pojawią się na polskim rynku i w jakim będą dostępne wyposażeniu, poinformujemy wkrótce.Propozycją dla elit pozostanie nowy topowy model Lancii. Na temat nazwy tej luksusowej limuzyny przez długi czas trwały spekulacje. Ostatecznie zdecydowano się na Thesis. Stylistycznie włoski model różni się mocno od konkurencyjnych pojazdów z Niemiec, Anglii i Francji, nie zrywa jednak z tradycją trzybryłowej limuzyny jak zapowiadane na niedaleką przyszłość modele Renault (Vel Satis, Avantime).Fiat obiecuje sobie po dostojnej, blisko pięciometrowej Thesis (długość 4,91 m) odrodzenie znaczenia na europejskich rynkach marki Lancia w klasie samochodów luksusowych, dość skutecznie opanowanej przez Niemców.Czym - oprócz wyrafinowanego, eleganckiego stylu - chce przekonać najbardziej wymagającą klientelę? Włosi w typowy dla siebie sposób odwołują się do emocji i - bardziej racjonalnie - do tradycji marki, długoletniego doświadczenia w produkcji limuzyn i samochodów sportowych, które zazwyczaj wychodzi na dobre nowym modelom. Zapowiada także niezrównany komfort w obszernym, pięknie urządzonym wnętrzu dopasowującym się do potrzeb kierowcy i pasażerów - zarówno pod względem rozplanowania przestrzeni i zapewnienia przyjemnego klimatu, jak i dostępu do informacji - czy to dla sprawniejszego kierowania pojazdem, dla celów zawodowych, czy też po prostu dla przyjemności.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: