Na płycie lotniska wyznaczono próby o konfiguracji umożliwiającej sprawdzenie walorów jezdnych sportowego samochodu. Wśród nich były m.in. slalom na suchej nawierzchni, test łosia na płycie poślizgowej oraz szybka próba sportowa. Jazdy testowe uświetnił przejazd pokazowy Leszka Kuzaja, który zmodernizowaną Imprezą STI (moc od 400 do 600 KM) woził na prawym fotelu dziennikarzy.Nowy model Imprezy (często krytykowany przez fanów marki ze względu na 5-drzwiowe nadwozie) w specyfikacji STI prezentuje się znakomicie. Jego sportowe walory podkreślają z zewnątrz: szersze zderzaki, spoilery na progach i tylnej pokrywie, wloty powietrza na masce i przednich błotnikach, dwie podwójne końcówki układu wydechowego i 18-calowe felgi aluminiowe z emblematem STI. Wnętrze również emanuje sportowym charakterem. Znajdziemy tu m.in.: kubełkowe fotele pokryte alcantarą, trójramienną, sportową kierownicę, aluminiowe nakładki na pedały oraz panel inteligentnego sterowania mocą silnika SI-Drive. Obrotowym przełącznikiem można wybierać trzy tryby jego pracy: Inteligent (ekonomiczny), Sport (sportowy) oraz Sport Sharp (wyczynowy). Obok pokrętła zarządzającego mocą silnika znajdują się przyciski sterujące pracą centralnego mechnizmu różnicowego DCCD. Kierowca w zależności od potrzeb i umiejętność może wybrać tryb Auto lub manualnie zmienić rozdział napędu między przednią i tylną osią. Może również zblokować na stałe układ napędowy włączając funkcję Lock.Oprócz aktywnego centralnego mechanizmu rożnicowego nad prawidłową trakcją pojazdu czuwa elektroniczny system ESP wyposażony w funkcję ułatwiającą ruszania ze wzniesienia– Hill Start Assist. W modelu STI kontrola trakcji i stabilności ma 3 tryby pracy: Normalny – uślizgi redukowane są poprzez zmieniejszenie momentu obrotowego silnika i przyhamowanie poszczególnych kół, Traction – pozwalający na lekkie uślizgi kół dzięki wyłączeniu redukcji momentu obrotowego silnika, Off – całkowite wyłączenie pracy systemu.{player}1205994140950.flv{/player}Na specjalnie przygotowanych próbach mieliśmy okazję sprawdzić nie tylko osiągi 2,5-litrowego boksera dysponującego mocą 300 KM, ale głównie walory trakcyjne auta. W próbach slalomowych samochód wykazywał się nie tylko precyzyjnym układem kierowniczym, ale także znakomitą przyczepnością, którą zapewniało zmodernizowane zawieszenie (przod kolumny McPherosna, z tyłu oś wielowahaczowa). Nawet gwałtowna zmiana obciążenia nie wywoływała uślizgów kół. Samochód mimo dużych prędkości zachowywał się bardzo neutralnie, a jego trakcję – co ciekawe – poprawiało wciśniecie pedału gazu do oporu. Wówczas do pracy zabierał się centralny, aktywny dyferencjał, który automatycznie rozdzielał moment obrotowy pomiędzy przednią, a tylną osią tym samym poprawiając prowadzenie pojazdu. Na suchej nawierzchni układ napędu czterech kół tak świetnie dawał sobie radę, że "elektroniczny pomocnik" w postaci ESP w ogóle nie ingerował. Dopiero podczas próby "testu łosia" na śliskiej nawierzchni można było sprawdzić jego pracę. W takich warunkach również można było wyczuć różnicę w manualnej zmianie ustawienia centralnego mechanizmu rożnicowego DCCD.Możliwość czerpania przyjemności z jazdy nowym modelem Imprezy STI kosztować będzie przyszłego właciciela prawie 175 tys. zł. Wśród seryjnego wyposażenia znajdziemy m.in. airbagi czołowe, boczne i kurtyny, system SI-Drive, ESP z funkcją Hill Start Assist, tempomat, radio z CD, klimatyzację automatyczną. Za kwotę niespełna 20 tys. zł wyższą można kupić bogatszą wersję oznaczoną Top/Tog, która posiada dodatkowo m.in.: przycisk uruchamiania silnika Start/Stop, nawigację DVD z ekranem dotykowym, przednie fotele Recaro oraz aluminiowe felgi BBS.Dane techniczne - Subaru Impreza STIPoj. silnika: 2457 ccmMoc: 300 KM/6000 obr./minMaks. moment: 407/4000 obr./min0-100 km/h: 5,2 sV maks.: 250 km/hŚr. spalanie: 10,3 l/100 km
Subaru Impreza WRX STI - Wbrew logice
Zorganizowane przez Subaru Import Polska jazdy testowe topową wersją Imprezy odbyły się na lotnisku w Bednarach koło Poznania. Do dyspozycji dziennikarzy przygotowano kilkaaut oraz profesjonalną ekipę instruktorów kierowaną przez rajdowego mistrza Polski - Leszka Kuzaja.