Logo
WiadomościAktualnościSzlifowanie stylu

Szlifowanie stylu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Gdy na wiosnę 1994 r. podczas salonu genewskiego zaprezentowano pierwszy RAV4, nikt się chyba nie spodziewał, że auto odniesie taki sukces i otworzy całkiem nową niszę fun-carów na europejskich rynkach.

W miarę upływu czasu przybywało wersji nadwoziowych (por. historia modelu) i konkurentów, którzy dostrzegli, że lekkie pojazdy z napędem na cztery koła mogą liczyć w Europie na spore grono odbiorców.Co zadecydowało o powodzeniu tego auta? Niewątpliwie jego wszechstronność: RAV4 łączy komfort kompaktowego samochodu osobowego z możliwością poruszania się poza utartymi szlakami. Ale także coś jeszcze: ten samochód stał się manifestacją stylu życia jego użytkowników - aktywnego, radosnego, nie skrępowanego konwencjonalnym myśleniem. Nie bez znaczenia była także dobra opinia o niezawodności Toyot.Nowy model, przedstawiony po raz pierwszy na ostatnim salonie genewskim, korzysta z ugruntowanej pozycji poprzednika. Konstruktorzy i styliści zajęli się głównie udoskonalaniem techniki i unowocześnianiem kształtów rekreacyjnej Toyoty.Druga generacja RAV4 jest jednak samochodem zupełnie nowym. Z zewnątrz sprawia wrażenie dojrzalszego, lepiej przemyślanego i bardziej dopracowanego. Masywny przedni spoiler z dużym wlotem powietrza wygląda solidnie. Wyrazisty przód z przetłoczeniami blachy na masce i błotnikach, charakterystyczną osłoną chłodnicy i lekko skośnymi reflektorami nawiązuje stylistycznie do poprzednika. Uwagę zwracają także szerokie zaokrąglone listwy boczne i wystające nakładki na błotniki. W sumie sylwetka, zarówno krótkiej wersji trzydrzwiowej, jak i przedłużonej pięciodrzwiowej prezentuje się bardzo korzystnie.W stosunku do poprzednika auto nieco urosło. Długość trzydrzwiowego RAV-a zwiększyła się o 145 mm, 5-drzwiowego - o 130, szerokość w obu wersjach o 40 mm, a rozstaw osi o 80 mm. W rezultacie wnętrze stało się bardziej przestronne. Uzyskało także na wzór vana możliwość swobodniejszego kształtowania w zależności od aktualnych potrzeb podróżnych: tylne fotele można przesuwać, składać w całości lub tylko oparcie, można je także wymontować, powiększając znacznie przestrzeń bagażową.W nowym kokpicie uwagę zwracają okrągłe zegary z białymi cyferblatami i metalowymi obwódkami. Na pochwałę zasługuje rozmaitość schowków, uchwytów i półek. Układ nawigacji satelitarnej, aparatura audio i klimatyzacja automatyczna stanowią wyposażenie dodatkowe.RAV4 dostępny będzie w dwóch wersjach silnikowych 1.8 i 2.0. Obie jednostki mają po 16 zaworów i pracują w toyotowskim systemie zmiennych faz rozrządu VVT-i, pozwalającym na osiągnięcie wyższej mocy, lepszego momentu obrotowego w zakresie średnich prędkości obrotowych i niższego przeciętnego zużycia paliwa. Standardowo w RAV-ie instalowana jest pięciobiegowa przekładnia manualna, w wersji 2.0 opcjonalnie oferowany jest czterostopniowy automat. W wariancie 1.8 napęd przenoszony jest na przednie koła, w 2.0 permanentnie na obie osie.Jak na komfortowy SUV przystało, RAV4 otrzymał niezależne zawieszenie wszystkich kół. W wersji 5-drzwiowej instalowane są cztery hamulce tarczowe, 3-drzwiowej - z przodu tarcze, z tyłu bębny. Standardowy rozmiar opon RAV-a: 215/70 R 16.W wyposażeniu zwiększającym bezpieczeństwo znajdziemy ABS z EBD (podział siły hamowania), dwie czołowe poduszki powietrzne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach i system aktywnych zagłówków, zmniejszający ryzyko wystąpienia urazów kręgosłupa w wyniku uderzeń w tył auta.Nowy RAV4 wejdzie na europejskie rynki latem, wtedy znane będą także szczegóły oferty na nasz rynek.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: