Logo
WiadomościAktualnościSzóste pożądanie

Szóste pożądanie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pierwszą generację "corvetty" zaprezentowano w 1953 r. w sali balowej hotelu Waldorf Astoria w Nowym Jorku.

Szóste pożądanie
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Szóste pożądanie

Firma General Motors chciała pochwalić się swoimi zdolnościami do wyprodukowania samochodu sportowego. Od aut z tej epoki różnił się kształtami, gdyż nadwozie wykonano z włókna szklanego. Użycie tego materiału do konstrukcji samochodu sprawiło, że był on lżejszy, odporny na korozję, a przede wszystkim dało się w dowolny sposób ukształtować linie nadwozia. Ku zaskoczeniu wszystkich zainteresowanie samochodem przeszło najśmielsze oczekiwania. Podjęto więc decyzję o seryjnej produkcji. Od tamtej pory kolejne generacje "corvetty" obrastały legendą, a samochód wciąż wzbudza pożądanie miłośników aut.Podtrzymywanie legendy nie jest prostym zabiegiem. Przybywa konkurentów, zmienia się moda. Na szczęście zmieniają się też samochody, silniki, wyposażenie, technologia produkcji, marketing. Bez względu na epokę na pierwszym miejscu pozostaje styl, dalej osiągi, układ jezdny, komfort, a na końcu spalanie i cena.Najnowsza Corvette jest o 125 mm krótsza, za to ma o 30 mm większy rozstaw osi. Dzięki temu niskie, szerokie nadwozie ma jeszcze bardziej wyważone proporcje między maską silnika, kabiną a mocnym tyłem. Zastosowanie większych kół (z przodu 18-, z tyłu 19-calowych), przetłoczenia nadkoli, mocne podwójne światła tylne i dwie pary wydechów nadały dynamiczny styl i są zapowiedzią olbrzymich osiągów. Zrezygnowano z używanego od 1962 r. mechanizmu podnoszenia reflektorów - światła ksenonowe są teraz wbudowane na stałe w przód auta.Sześciolitrowy silnik V8 ma 405 KM, co pozwala rozpędzać auto do 100 km/h w 4,3 s. Zużywa średnio 10,4 l paliwa na 100 km. Z silnikiem współpracuje sześciostopniowa skrzynia manualna lub czterostopniowa automatyczna.Całkiem nowe jest też wnętrze, do poprzedniego modelu nawiązuje tylko deska rozdzielcza składająca się z dwu części. Kabina pasażerska jest teraz w jaśniejszych barwach, wykonana z materiałów dobrej jakości, wśród których dominuje skóra i aluminium. Elemety aluminiowe poddano specjalnej obróbce, której celem było uzyskanie odporności na pozostawianie śladów palców i innych zabrudzeń.Tradycyjny kluczyk został zastąpiony przyciskiem "start/ stop". W opcji oferowane są też: Head Up Display, nawigacja, DVD, satelitarne radio.Wiele elementów nadwozia, m.in. ramę, wykonano ze stali i kompozytu aluminiowo-magnezowego. Z aluminium wyprodukowano strukturę kabiny i kokpitu oraz wahacze przedniego i tylnego zawieszenia. Składany dach jest z tworzywa sztucznego.Produkcja szóstej generacji "corvetty" (przeznaczonej głównie na rynek amerykański) rozpocznie się w trzecim kwartale br. General Motors planuje także mocniej wejść na europejskie rynki. Tak czy owak Corvette zbliża się do Polski.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: