Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Tajemnicze kopuły Fitzpatricka przy drogach. Do czego służą?

Tajemnicze kopuły Fitzpatricka przy drogach. Do czego służą?

Charakterystyczne stożkowe budowle można spotkać nie tylko przy drogach ekspresowych i autostradach. Zastanawiałeś się, do czego służą? To kopuły Fitzpatricka, które są szczególnie przydatne zimą.

Magazyn soli GDDKiA
Magazyn soli GDDKiAŹródło: Auto Świat
  • Przy polskich drogach stoją tajemnicze kopuły Fitzpatricka. Pełnią bardzo ważną rolę późną jesienią i zimą. Niedługo znowu GDDKiA będzie z nich korzystać
  • To sprytnie zaprojektowane magazyny. Pierwszy taki pojawił się w latach 60. w Kanadzie
  • Drogowcy trzymają w nich... sól

Te charakterystyczne budynki to magazyny soli, która używana jest zimą do posypywania dróg. Mają one już ponad pół wieku, a nazwa pochodzi od ich kanadyjskiego wynalazcy Johna Fitzpatricka. Pierwsze budowle tego typu powstały w Kanadzie w 1968 r.

Kopuły Fitzpatricka - kształt nie jest przypadkowy

Kształt kopuł nie jest przypadkowy. Dzięki stożkowej budowie nie osiada na nich śnieg, a poza tym opływowe kształty sprawiają, że kopuły są odporne na podmuchy mocnego wiatru. Dodatkowym atutem jest drewniana konstrukcja, dzięki której sól zachowuje optymalną wilgotność.

Kupuły Fitzpatricka mają przeważnie 30 m średnicy oraz 15 m wysokości. Aczkolwiek GDDKiA ma również kopuły o średnicy 41 m i wysokości do 18 m. Dzięki takim rozmiarom do wnętrza można bez problemu wjechać samochodem ciężarowym lub dużą ładowarką, a zgromadzić można aż 7 tys. ton soli.

Według najnowszych danych w całej Polsce GDDKiA ma 283 magazyny soli (nie wszystkie o kształcie kopuł), które mogą pomieścić w sumie ok. 450 tys. ton soli. Dyrekcja utrzymuje prawie 18,5 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to ponad 21 tys. km. Za odśnieżanie i zwalczanie śliskości odpowiadają wybrani w przetargach wykonawcy.

Przeczytaj także: Przy polskich drogach stoją tajemnicze kopuły Fitzpatricka. Właśnie stają się ważne

GDDKiA przewiduje (średnia z ostatnich 10 lat), że w sezonie zimowym do zimowego utrzymania dróg może zostać zużytych:

  • 323 tys. ton soli drogowej;
  • 2,6 tys. ton chlorku wapnia; 
  • 26 tys. ton materiałów uszorstniających.

Drogowcy apelują do kierowców o przepuszczanie pługosolarek lub zespołów pługów jak robią to w przypadku pojazdów innych służb w akcji. Zwykle poruszają się one wolno, ale pozostawiają za sobą bezpieczniejszą drogę dla wszystkich użytkowników.

Magazyn soli GDDKiA
Magazyn soli GDDKiAŹródło: GDDKiA

Sól to przyjaciółka jak i wróg kierowców

Zbliża się zima, a wraz z nią trudne warunki na drogach. Kierowcy muszą przygotować się na jazdę w śniegu, lodzie i niskich temperaturach, co wymaga dodatkowej ostrożności i odpowiedniego przygotowania pojazdów. To bardzo trudny okres i dla kierowcy, i jego samochodu. Sól pozwala utrzymać drogi w stanie, który zapewnia bezpieczną jazdę. Z drugiej strony jest bardzo groźna dla samochodu.

Przeczytaj także: Kierowcy mylą dwa znaki. Za pomyłkę grozi nawet 5 tys. zł mandatu

Korozja aut – to pierwszy skutek uboczny, który przychodzi do głowy kierowcom. Już po kilkuletnich samochodach często widać, czy były używane zimą w rejonach, w których drogi są posypywane solą, czy też nie. Solanka dociera do najgłębszych zakamarków karoserii i wystarczy najdrobniejsze uszkodzenie (choćby ryska czy mikroskopijny odprysk) powłoki ochronnej, żeby pod wpływem soli i wilgoci pojawiło się ognisko korozji. Dlatego warto zimą regularnie myć samochód. Nie ze względów estetycznych, a ochronnych właśnie.

Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków