Logo
WiadomościAktualnościBudowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy utkwiła w martwym punkcie. Możliwe, że coś jednak drgnie

Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy utkwiła w martwym punkcie. Możliwe, że coś jednak drgnie

Temat budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy wraca do punktu wyjścia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zgodnie z deklaracją z grudnia ub.r. zamierza zakończyć patową sytuację przy ostatniej części Warszawskiego Węzła Drogowego, do domknięcia którego 14-kilometrowego odcinka. Prace rozpoczną się na nowo od przygotowania dokumentów niezbędnych do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Prace przy realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy ruszają od początku
Krzysztof Nalewajko / GDDKiA
Prace przy realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy ruszają od początku
  • Prace nad Wschodnią Obwodnicą Warszawy (WOW) wracają do początku po wielu latach sporów formalno-środowiskowych
  • Brak 14-kilometrowego odcinka ringu wokół Warszawy powoduje wzrost natężenia ruchu i liczne utrudnienia na udostępnionych już trasach
  • Szacowany termin zakończenia inwestycji to lata 2032-2035, pod warunkiem sprawnego przebiegu prac i uzyskiwania decyzji
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Brutalnie rzecz ujmując, co najmniej kilkanaście lat pracy przy kluczowej dla połowy Polski inwestycji, jaką jest budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) i domknięcia ringu drogowego wokół stolicy poszło na marne. No, prawie na marne, bo zebrane w tym czasie doświadczenia mają posłużyć do przygotowania propozycji, która będzie miała realne szanse na jej realizację.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy utknęła w martwym punkcie?
Jakie są przyczyny opóźnień w budowie WOW?
Kiedy planowane jest zakończenie budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy?
Ile kilometrów brakuje do ukończenia WOW?

68 km trasy już gotowe, brakuje kluczowych 14 km WOW

Obecnie kierowcy mogą korzystać z 68 km trasy będącej częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Realizacja inwestycji ruszyła w 2008 r. od nieco ponad 10-kilometrowego fragmentu pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska w ciągu drogi ekspresowej S8. Ostatnie z gotowych fragmentów, m.in. 4,6 km trasy S2 Puławska — Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem i węzeł Lubelska spinający autostradę A2 z drogami ekspresowymi S2 i S17 udostępniono zaledwie kilka lat temu. Zwieńczeniem było oddanie do ruchu w 2022 r. trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).

Mapa - Wschodnia Obwodnica Warszawy
Mapa - Wschodnia Obwodnica WarszawyGDDKiA

Teraz, aby domknąć ring drogowy wokół Warszawy, konieczne jest wybudowanie ok. 14-kilometrowego odcinka WOW. Ze względu na brak tego fragmentu, kierowcy muszą korzystać z alternatywnych dróg lub też wybierać opcję przejazdu północno-zachodnią częścią ringu. To rodzi ogromne problemy. W związku z bardzo dużym natężeniem ruchu — z danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że najbardziej obciążonymi fragmentami w ciągu doby średnio przejeżdża od 186 tys. (most Grota-Roweckiego) do nawet 200 tys. pojazdów (odcinek S8 na wysokości Powązek) — na obwodnicy niemal każdego dnia dochodzi do kolizji lub wypadków. WOW pozwoliłaby ten ruch rozładować.

Spory formalno-sądowo-środowiskowe cofają inwestycję do punktu wyjścia

Niestety, jak na razie wszystkie propozycje poprowadzenia WOW zostały oprotestowane, w efekcie czego ta kluczowa inwestycja dla Warszawy i dużej części Polski utknęła w martwym punkcie. Pierwsze wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW, tj. Drewnica — Ząbki oraz Ząbki — Warszawa Wschód, zostały złożone w lipcu 2015 r. W wyniku sporów formalno-sądowo-środowiskowych cała inwestycja stanęła pod znakiem zapytania m.in. ze względu na brak możliwości określenia realnego terminu zakończenia tych sporów.

Aby ruszyć z pracami, GDDKiA zdecydowała się rozpocząć od nowa przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Drogowcy wycofają również wnioski złożone w 2015 r., aby móc wszcząć postępowanie przetargowe, które pozwoli wybrać biuro projektowe. Jego zadaniem będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy z uwzględnieniem tunelu.

Realizacja inwestycji ruszy nie wcześniej niż w 2032 r.

Wykonanie analizy wielokryterialnej pozwoli złożyć do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. "Wydana decyzja wskaże nam wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie" — wyjaśnia GDDKiA.

Niestety, zawirowania przy budowie WOW spowodowały, że na usprawnienie ruchu wokół aglomeracji warszawskiej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. GDDKiA szacuje, że przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2032-2035.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium