- Prace nad Wschodnią Obwodnicą Warszawy (WOW) wracają do początku po wielu latach sporów formalno-środowiskowych
- Brak 14-kilometrowego odcinka ringu wokół Warszawy powoduje wzrost natężenia ruchu i liczne utrudnienia na udostępnionych już trasach
- Szacowany termin zakończenia inwestycji to lata 2032-2035, pod warunkiem sprawnego przebiegu prac i uzyskiwania decyzji
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Brutalnie rzecz ujmując, co najmniej kilkanaście lat pracy przy kluczowej dla połowy Polski inwestycji, jaką jest budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) i domknięcia ringu drogowego wokół stolicy poszło na marne. No, prawie na marne, bo zebrane w tym czasie doświadczenia mają posłużyć do przygotowania propozycji, która będzie miała realne szanse na jej realizację.
Poznaj kontekst z AI
68 km trasy już gotowe, brakuje kluczowych 14 km WOW
Obecnie kierowcy mogą korzystać z 68 km trasy będącej częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Realizacja inwestycji ruszyła w 2008 r. od nieco ponad 10-kilometrowego fragmentu pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska w ciągu drogi ekspresowej S8. Ostatnie z gotowych fragmentów, m.in. 4,6 km trasy S2 Puławska — Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem i węzeł Lubelska spinający autostradę A2 z drogami ekspresowymi S2 i S17 udostępniono zaledwie kilka lat temu. Zwieńczeniem było oddanie do ruchu w 2022 r. trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).
Teraz, aby domknąć ring drogowy wokół Warszawy, konieczne jest wybudowanie ok. 14-kilometrowego odcinka WOW. Ze względu na brak tego fragmentu, kierowcy muszą korzystać z alternatywnych dróg lub też wybierać opcję przejazdu północno-zachodnią częścią ringu. To rodzi ogromne problemy. W związku z bardzo dużym natężeniem ruchu — z danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że najbardziej obciążonymi fragmentami w ciągu doby średnio przejeżdża od 186 tys. (most Grota-Roweckiego) do nawet 200 tys. pojazdów (odcinek S8 na wysokości Powązek) — na obwodnicy niemal każdego dnia dochodzi do kolizji lub wypadków. WOW pozwoliłaby ten ruch rozładować.
- Przeczytaj także: Kierowcy nie wiedzą, co oznacza znak 350.1. Już sypią się mandaty
Spory formalno-sądowo-środowiskowe cofają inwestycję do punktu wyjścia
Niestety, jak na razie wszystkie propozycje poprowadzenia WOW zostały oprotestowane, w efekcie czego ta kluczowa inwestycja dla Warszawy i dużej części Polski utknęła w martwym punkcie. Pierwsze wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW, tj. Drewnica — Ząbki oraz Ząbki — Warszawa Wschód, zostały złożone w lipcu 2015 r. W wyniku sporów formalno-sądowo-środowiskowych cała inwestycja stanęła pod znakiem zapytania m.in. ze względu na brak możliwości określenia realnego terminu zakończenia tych sporów.
Aby ruszyć z pracami, GDDKiA zdecydowała się rozpocząć od nowa przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Drogowcy wycofają również wnioski złożone w 2015 r., aby móc wszcząć postępowanie przetargowe, które pozwoli wybrać biuro projektowe. Jego zadaniem będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy z uwzględnieniem tunelu.
Realizacja inwestycji ruszy nie wcześniej niż w 2032 r.
Wykonanie analizy wielokryterialnej pozwoli złożyć do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. "Wydana decyzja wskaże nam wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie" — wyjaśnia GDDKiA.
Niestety, zawirowania przy budowie WOW spowodowały, że na usprawnienie ruchu wokół aglomeracji warszawskiej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. GDDKiA szacuje, że przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2032-2035.
- Przeczytaj także: Ruszy remont wiaduktu na DK94. Obiekt jest kluczowy dla autostrady A4