Do budowy tych pojazdów wykorzystywano silnik Volkswagena "garbusa" o pojemności 1200 lub 1300 ccm. Takie jednostki mocowano do prostej ramy rurowej i na tych bardzo tanich pojazdach zaczęto ścigać się na torach wyścigowych.Wtedy karting nie był jeszcze tak popularny jak dziś i w większości przypadków nie traktowano go jako etapu przygotowawczego do dalszej kariery sportowej. Pierwszym stopniem w wyścigach samochodowych dla wielu młodych ludzi stała się wówczas Formuła Vee. To była kategoria dla wszystkich chętnych, gdziekolwiek tylko dotarła. W krótkim czasie podbiła cały świat. W zawodach Formuły Vee ścigano się w USA i w innych krajach Ameryki, w Europie, Afryce, Australii i Nowej Zelandii.Po jej ogromnym sukcesie na torach wyścigowych szybko pokazały się inne promocyjne kategorie, takie jak Formuła Ford czy Renault.To właśnie w Formule Vee swoje pierwsze doświadczenia zdobywali późniejsi wielcy mistrzowie. Od niej zaczynał trzykrotny mistrz F1 Niki Lauda, a pierwsze tytuły wywalczyli Keke Rosberg oraz dwukrotny zwycięzca Indianapolis 500 Holender Arie Luyendyk. Obok wyścigowej kategorii z silnikami Volkswagena o pojemności do 1300 ccm później powstała nowa Formuła Super Vee. W niej także stosowano jednostki napędowe niemieckiego koncernu, ale nieco większe. Tutaj limitem było 1600 ccm.Bardziej przypominała ona ówczesną Formułę 3. Do obu kategorii dziesiątki wytwórni produkowały setki pojazdów.Niestety, czasy się zmieniły. Na torach wyścigowych pojawił się szereg nowych klas. Znaczenie Formuły Vee znacznie spadło. Nadal jednak jest ona dość popularna przede wszystkim w Niemczech i Skandynawii. Obecnie ma jednak swą następczynię.Współczesna Formuła Volkswagen bardziej przypomina Formułę 3. Jest jednak od niej nieco mniej technologicznie zaawansowana i znacznie tańsza, chociaż spełnia szereg wymagań bezpieczeństwa określonych przez FIA dla F3. Jako jednostki napędowe wykorzystywane są tu 4-cylindrowe, rzędowe silniki Volkswagena Typ 590. Mają one pojemność skokową 1984 ccm oraz osiągają maksymalną moc 187 KM (138 kW). Pojazdy wyposażone są w pięcioprzełożeniową skrzynię biegów. Sprzęgło oraz amortyzatory są dziełem firmy ZF Sachs, która jest głównym sponsorem niemieckiej serii.W minionym roku te mistrzostwa wygrał Sven Barth, a z niemieckim kierowcą rywalizowali obok jego rodaków zawodnicy z Belgii, Włoch, Holandii, Austrii, Luksemburga, Finlandii, Szwajcarii oraz Republiki Południowej Afryki.
Galeria zdjęć
Tak się zaczynało
Tak się zaczynało
Tak się zaczynało
Tak się zaczynało
Tak się zaczynało