Logo
WiadomościAktualnościTak szybko przychodzi lato

Tak szybko przychodzi lato

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Tempo, w jakim kabriolet Saaba potrafi się pozbyć dachu, jest rekordowe. Wystarczy nacisnąć guzik i dach znika po zaledwie 20 sekundach.

Tak szybko przychodzi lato
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Tak szybko przychodzi lato

Tak krótki czas składania dachu auto zawdzięcza nowatorskiemu, dwustopniowemu mechanizmowi. Inaczej niż u konkurencji - pokrywa schowka na złożony dach nie podnosi się pionowo do góry, a tylko pod lekkim kątem i przesuwa do tyłu. Następnie elektryczne silniki prawie bezszelestnie składają dach do specjalnego schowka. W końcu pokrywa powraca do pozycji wyjściowej. Bardziej elegancko chyba się nie da. Przycisku składania/rozkładania dachu można używać podczas jazdy do prędkości 30 km/h. Możliwa jest także zdalna obsługa mechanizmu. Gdy tylko kierowca przytrzyma specjalny przycisk na kluczyku, dach zaczyna się poruszać jakby za sprawą niewidzialnej ręki. Ale inżynierowie Saaba mogą być dumni nie tylko z tego. Druga generacja otwartego 9-3 to przede wszystkim innowacje ukryte pod karoserią. Według producenta nadwozie nowego Saaba jest trzykrotnie odporniejsze na skręcanie od poprzedniej wersji. Przedtem kabriolet Saaba był narażony na krytykę, ponieważ miał zbyt miękką konstrukcję.Pancerna karoseria, minimalne drganiaKiepskie nawierzchnie i długie nierówności poprzeczne 9-3 cabrio pokonuje zadziwiająco dobrze. Dzięki solidnej konstrukcji karoserii typowe dla kabrioletów drgania zostały zredukowanie do minimum. Optycznie auto bardzo zyskało dzięki pasom bezpieczeństwa zintegrowanym z siedzeniami. Poza tym takie rozwiązanie ułatwia zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach, gdzie również jest bardzo wygodnie podróżować. Patrząc z góry można zauważyć, że kabriolet ma teraz dynamiczny, klinowaty kształt o gładkich powierzchniach. Ale także z dachem Saab 9-3 nie traci na urodzie. Trzywarstwowe poszycie jest wykonane bardzo starannie. Po zamknięciu auto prawie nie przypomina kabrioletu. Podsufitkę wykonano z materiału wysokiej jakości w kolorze identycznym z siedzeniami i kokpitem (beż lub jasnoszary). Sześciopałąkowa konstrukcja nośna dachu (przedtem pięć pałąków) napina go tak gładko i równo, że kabriolet ma profil niczym coupé. O braku kantów i fałd tej typowej szwedzkiej stylistyki mogą świadczyć bardzo niewielkie hałasy opływającego powietrza podczas szybszej jazdy. W przypadku dachowania zza tylnych siedzeń automatycznie wysuwają się pałąki kapotażowe, chroniące pasażerów przed urazami głowy. Jeśli natomiast zostawimy samochód z otwartym dachem, a nadciągnie deszcz, to wodoodporna tapicerka tekstylna nie dopuści do przemoczenia wnętrza. Kiedy dach jest zamknięty, automatycznie powiększa się przestrzeń bagażowa z 235 do 325 litrów. Po prostu cabrio na każdą okazję. Szybka jazda to żywioł SaabaUkład kierowniczy bez problemu reaguje na serię następujących po sobie ruchów kierownicą w lewo i w prawo. Na prostej również radzi sobie znakomicie. W porównaniu z niezwykle twardo zawieszoną limuzyną Aero zawieszenie otwartej wersji jest bardziej komfortowe i bardziej pasuje do charakteru kabrioletu. Podobnie jak 5-biegowy automat, który wprawdzie pogarsza osiągi oraz zwiększa zużycie paliwa, zapewnia za to jazdę pełną relaksu. Możliwa jest także manualna zmiana przełożeń drążkiem lub przyciskami na kierownicy. Poza topowym modelem 9-3 2.0 T o mocy 210 KM, Saab Cabrio jest dostępny również ze 175-konnym silnikiem 2.0 turbo. Największej frajdy dostarcza oczywiście silnik turbo o mocy 210 KM. Od 2500 obrotów turbosprężarka wciska do komór spalania powietrze pod ciśnieniem 0,85 bara. Auto ciągnie niezwykle równomiernie od samego początku, osiągając maksymalny moment obrotowy 300 Nm.Szwedzki produkt jest pełnowartościowym cabrio dla koneserów. Na niektórych rynkach Europy udział poprzedniego modelu w sprzedaży kabrioletów tej klasy wyniósł 50 proc. Spodziewana produkcja roczna nowego auta to 25 tys. sztuk rocznie. Znaczna część trafi na rynek Stanów Zjednoczonych, gdzie marka ta cieszy się wyjątkową renomą. ESP i bogaty pakiet wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa są oczywiście seryjne we wszystkich wersjach. Poza tym producent oferuje wiele innych wyjątkowo komfortowych udogodnień. Sprzedaż Saaba 9-3 Convertible w Polsce rozpocznie się we wrześniu. Są już pierwsze zamównienia, cena pozostaje na razie tajemnicą.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: