Zdaniem ekspertów instytutu, utrzymanie rosnącego trendu na zbliżonym poziomie pozwoli na wyprodukowanie do końca tego roku ok. 1,1 mln aut.

Tylko w sierpniu wyprodukowano w naszym kraju nieco ponad 54,3 tys. samochodów osobowych i dostawczych. To najniższy wynik miesięczny nie tylko od początku roku, ale w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Zdaniem ekspertów instytutu, przyczyną tego jest tradycyjnie szczyt urlopowy, a dodatkowo przygotowanie linii montażowych do produkcji nowego rocznika modelowego.

Ogółem produkcja samochodów osobowych w fabrykach w naszym kraju od początku roku wyniosła 610 tys. 276 sztuk i była o 31,3 proc. większa niż przed rokiem.

Natomiast w sierpniu wytworzono w Polsce 44 tys. 961 samochodów osobowych. To mniej zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca (o 46,8 proc.), jak i poprzedniego roku (o 8,4 proc.).

Największym producentem jest Fiat Auto Poland. Do końca sierpnia w tyskiej fabryce tego producenta powstało 296 tys. 769 aut, o 38,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu Fiat umocnił się na pozycji lidera rynku, zwiększając udział z 46 do 48,6 proc.

Na drugim miejscu uplasował się Opel Polska z liczbą 135 tys. 126 wyprodukowanych aut. Wzrost o 18,9 proc. w porównaniu do ub. roku nie wystarczył jednak do utrzymania udziału w rynku na poziomie sprzed roku; nastąpił spadek z 24,4 do 22,1 proc.

Trzeci działający w kraju producent - FSO SA - zwiększył nieznacznie swój udział w rynku (z 19,3 do 19,8 proc.), wytwarzając do końca sierpnia 120 tys. 853 auta, o 34,9 proc. więcej niż przed rokiem.

W poznańskiej fabryce Volkswagena powstało od początku roku 57 tys. 528 samochodów osobowych, o 20,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział VW w rynku zmniejszył się o 0,8 proc. i wynosi obecnie 9,4 proc.

97,6 proc. tegorocznej produkcji samochodów osobowych czyli 595 tys. 698 aut trafiło na rynki zagraniczne.

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku wyprodukowano 91 tys. 087 pojazdów użytkowych, co oznacza prawie 30-proc. wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Natomiast w sierpniu produkcja samochodów dostawczych w Polsce wyniosła 9 tys. 382 sztuki, o 2,5 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, ale o 50,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Produkcją samochodów dostawczych zajmują się w Polsce obecnie tylko dwie firmy: Volkswagen Poznań i Fiat Auto Poland.

Z taśm montażowych Volkswagena zjechało od początku roku 68 tys. 016 aut, o 14,6 proc. więcej niż przed rokiem.

W tyskiej fabryce Fiata powstało łącznie 23 proc. 071 pojazdów, co oznacza wzrost o 114,5 proc. I tu zdecydowana większość wyprodukowanych w Polsce pojazdów dostawczych - 96,2 proc. trafiła na eksport.

Rośnie sprzedaż nowych aut w Polsce.

Od stycznia do sierpnia Polacy kupili 212 tys. 365 nowych aut, o 9,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA. W całej Europie Zachodniej (kraje UE i EFTA) sprzedaż nowych aut osobowych spadła w tym okresie o 3,9 proc. - do 10 mln 441 tys. 416 egzemplarzy - poinformowało stowarzyszenie ACEA.

Najwięcej nowych aut osobowych w tym okresie kupili Niemcy - 2 mln 110 tys. 089, o 1,7 proc. więcej niż przed rokiem. Drugim europejskim rynkiem są Włochy, ale tu sprzedaż spadła o 12 proc. - do 1 mln 531 tys. 598 sztuk. Na trzecim w kolejności rynku, czyli w Wielkiej Brytanii sprzedaż również spadła - 3,8 proc. do 1 mln 464 tys. 124 aut.

Jeżeli chodzi o dynamikę sprzedaży, to największy wzrost, o 23 proc. - do 16 tys. 247 egzemplarzy miał miejsce na Litwie, a największy spadek, o 34,9 proc. do 14 tys. 830 egzemplarzy na Łotwie.

Najwięcej nowych aut osobowych ulokowała na rynku Grupa Volkswagen - 2 mln 086 tys. 868, ale było to o 3 proc. mniej niż przed rokiem. Drugi europejski producent PSA (Peugeot Citroen) również zanotował spadek sprzedaży - o 6 proc. do 1 mln 334 tys. 118 egzemplarzy, tak jak i trzeci czyli Grupa Forda, która sprzedała 1 mln 013 tys. 441 nowych aut osobowych, o 4,2 proc. mniej niż przed rokiem. (PAP)