- W Europie znacząco wzrosła sprzedaż samochodów elektrycznych
- Największy obecnie udział w rynku przy trendzie wzrostowym mają auta z napędem hybrydowym
- Systematycznie spada sprzedaż samochodów wyposażonych w napędy spalinowe
- W ciągu trzech miesięcy 2025 r. większość producentów zanotowała wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych, niektóre wzrosty są trzycyfrowe. Są jednak i spadki
Całkowita sprzedaż samochodów elektrycznych w EU w pierwszym kwartale 2025 spadła o blisko 2 proc. W tym samym czasie wzrosła jednak sprzedaż samochodów elektrycznych w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2024 r. o blisko 24 proc. W ciągu trzech miesięcy nabywców znalazło 412 tys. 997 samochodów na baterie – donosi ACEA.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNiemcy nagle polubili samochody na prąd
Spośród czterech największych motoryzacyjnych rynków w EU trzy odnotowały wręcz zaskakujący wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych: Niemcy o 38,9 proc., Belgia o 29,9 proc., Holandia o 7,9 proc. Natomiast we Francji sprzedaż elektryków spadła o 6,6 proc.
Całkowity udział w rynku nowych samochodów elektrycznych wyniósł 15,2 proc. (rok temu 12 proc.).
Wszyscy już lubią samochody hybrydowe, ale bez wtyczki
Mocno wzrosła sprzedaż hybryd – w sumie w całej UE o 20,7 proc., osiągnęły one udział w rynku na poziomie 35,5 proc. Przykładowo we Francji (Francuzi, jak wiemy, słabo kupowali auta elektryczne) sprzedaż hybryd bez wtyczki wzrosła o 47,5 proc., licząc rok do roku. W sumie w UE sprzedano w ciągu trzech miesięcy 964 tys. 108 samochodów hybrydowych.
Dość słabo, biorąc pod uwagę zaangażowanie producentów i spadające ceny, mają się hybrydy Plug-in – ich sprzedaż wprawdzie wzrosła, ale tylko o 1,1 proc. (ale np. w Niemczech o 41,8 proc.).
Całkowity udział hybryd plug-in w europejskim rynku wyniósł 7,6 proc. (rok wcześniej 7,4 proc.).
Przeczytaj także: Drżyjcie o swoje dowody rejestracyjne i portfele. Idą badania techniczne na wzór niemiecki
Samochody spalinowe niezelektryfikowane są w odwrocie
Rynkowy udział benzyniaków spadł z 35,5 proc. w 2024 r. do 28,7 proc. w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. Udział w rynku diesli to już tylko 9,5 proc. – podgryzają je mniej problematyczne, a równie wydajne hybrydy.
Volkswagen ostatecznie wygrał z Teslą
Volkswagenowi rośnie, a Tesli spada. Nie bardzo nawet pomogło firmie Elona Muska efektywne wprowadzenie do sprzedaży odświeżonego modelu Y, na który czekało wielu klientów, wstrzymując się z kupnem starczego „igreka”. Gdy już wreszcie nowe Tesle Y dotarły do klientów i rozpoczęły się masowe odbiory, Tesla w marcu wskoczyła na pierwsze miejsce w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie.
Byłby to wielki powód do radości, gdyby nie kontekst: choć w marcu Model Y był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie z liczbą sprzedanych egzemplarzy na poziomie 15 tys. 164 szt., oznacza to jednak spadek w porównaniu do marca 2024 r. o 43 proc.! Całkowita sprzedaż Tesli w marcu wyniosła 27 tys. 828 samochodów – to mniej o 30 proc. licząc rok do roku. Volkswagen, który w marcu był drugi (25 tys. 544 samochody) notuje wzrost o 118 proc. i wygrywa kwartał. Jest tak m.in. dlatego, że VW ma w ofercie znacznie więcej aktualnych modeli niż Tesla, której sprzedaż "robią" głównie Model Y i Model 3.
Kwartalnie Volkswagen po wzroście rok do roku o 157 proc. zajmuje pierwsze miejsce, dopiero po nim jest Tesla. Jednak i drugiej pozycji zagraża BMW, które nie tak dynamicznie jak Volkswagen, ale też rośnie. Czwarte miejsce należy do Audi (prawie 35 tys. sprzedanych samochodów, ładny wzrost o 51 proc.), dobrze sobie radzi Renault (piąte miejsce) i Kia (szóste). Warta odnotowania jest dobra, ósma pozycja Skody (26 tys. 578 samochodów sprzedanych w ciągu trzech miesięcy) po wzroście o 93 proc.
Ogólnie prawie wszystkim rośnie, wyjątki są nieliczne
Największe wzrosty w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie styczeń-marzec 2025 r. (dane JATO Dynamics):
- Mini + 545 proc. (14 tys. 448 szt.)
- Porsche +389 proc. (9929 szt.)
- Cupra +179 proc. (18 tys. 878 szt.)
- Volkswagen +157 proc. (65 tys. 679 szt.)
- BYD +133 proc. (17 tys. 729 szt.)
Największe (i jedyne) spadki w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie styczeń-marzec 2025 r. (dane JATO Dynamics):
- MG -47 proc. (10 tys. 163 szt.)
- Fiat -44 proc. (6825 szt.)
- Tesla -38 proc. (53 tys. 237 szt.)
- Volvo -30 proc. (22 tys. 810 szt.)
- Nissan -9 proc. (7431 szt.)