Auto Świat Wiadomości Aktualności Tesla na dnie, Volkswagen na szczycie. Dzieje się wokół sprzedaży elektryków w Europie

Tesla na dnie, Volkswagen na szczycie. Dzieje się wokół sprzedaży elektryków w Europie

Choć mocno poniżej oczekiwań z przeszłości, europejski rynek samochodów elektrycznych mocno podniósł się w ciągu 3 miesięcy 2025 r. Już prawie co siódmy nowy samochód w UE ma napęd elektryczny. Znakomicie radzi sobie Volkswagen i inne marki należące do VW, natomiast słabo radzi sobie Tesla, której uruchomienie dostaw odświeżonego modelu Y pomogło tylko w niewielkim stopniu. Spadki tej firmy, liczone rok do roku, są wręcz szokujące.

Elon Musk ma powody do zmartwień
Elon Musk ma powody do zmartwieńFrederic Legrand - COMEO / Shutterstock
  • W Europie znacząco wzrosła sprzedaż samochodów elektrycznych
  • Największy obecnie udział w rynku przy trendzie wzrostowym mają auta z napędem hybrydowym
  • Systematycznie spada sprzedaż samochodów wyposażonych w napędy spalinowe
  • W ciągu trzech miesięcy 2025 r. większość producentów zanotowała wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych, niektóre wzrosty są trzycyfrowe. Są jednak i spadki

Całkowita sprzedaż samochodów elektrycznych w EU w pierwszym kwartale 2025 spadła o blisko 2 proc. W tym samym czasie wzrosła jednak sprzedaż samochodów elektrycznych w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2024 r. o blisko 24 proc. W ciągu trzech miesięcy nabywców znalazło 412 tys. 997 samochodów na baterie – donosi ACEA.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Niemcy nagle polubili samochody na prąd

Spośród czterech największych motoryzacyjnych rynków w EU trzy odnotowały wręcz zaskakujący wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych: Niemcy o 38,9 proc., Belgia o 29,9 proc., Holandia o 7,9 proc. Natomiast we Francji sprzedaż elektryków spadła o 6,6 proc.

Całkowity udział w rynku nowych samochodów elektrycznych wyniósł 15,2 proc. (rok temu 12 proc.).

Wszyscy już lubią samochody hybrydowe, ale bez wtyczki

Mocno wzrosła sprzedaż hybryd – w sumie w całej UE o 20,7 proc., osiągnęły one udział w rynku na poziomie 35,5 proc. Przykładowo we Francji (Francuzi, jak wiemy, słabo kupowali auta elektryczne) sprzedaż hybryd bez wtyczki wzrosła o 47,5 proc., licząc rok do roku. W sumie w UE sprzedano w ciągu trzech miesięcy 964 tys. 108 samochodów hybrydowych.

Dość słabo, biorąc pod uwagę zaangażowanie producentów i spadające ceny, mają się hybrydy Plug-in – ich sprzedaż wprawdzie wzrosła, ale tylko o 1,1 proc. (ale np. w Niemczech o 41,8 proc.).

Całkowity udział hybryd plug-in w europejskim rynku wyniósł 7,6 proc. (rok wcześniej 7,4 proc.).

Przeczytaj także: Drżyjcie o swoje dowody rejestracyjne i portfele. Idą badania techniczne na wzór niemiecki

Samochody spalinowe niezelektryfikowane są w odwrocie

Rynkowy udział benzyniaków spadł z 35,5 proc. w 2024 r. do 28,7 proc. w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. Udział w rynku diesli to już tylko 9,5 proc. – podgryzają je mniej problematyczne, a równie wydajne hybrydy.

Volkswagen ostatecznie wygrał z Teslą

Volkswagenowi rośnie, a Tesli spada. Nie bardzo nawet pomogło firmie Elona Muska efektywne wprowadzenie do sprzedaży odświeżonego modelu Y, na który czekało wielu klientów, wstrzymując się z kupnem starczego „igreka”. Gdy już wreszcie nowe Tesle Y dotarły do klientów i rozpoczęły się masowe odbiory, Tesla w marcu wskoczyła na pierwsze miejsce w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie.

Byłby to wielki powód do radości, gdyby nie kontekst: choć w marcu Model Y był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie z liczbą sprzedanych egzemplarzy na poziomie 15 tys. 164 szt., oznacza to jednak spadek w porównaniu do marca 2024 r. o 43 proc.! Całkowita sprzedaż Tesli w marcu wyniosła 27 tys. 828 samochodów – to mniej o 30 proc. licząc rok do roku. Volkswagen, który w marcu był drugi (25 tys. 544 samochody) notuje wzrost o 118 proc. i wygrywa kwartał. Jest tak m.in. dlatego, że VW ma w ofercie znacznie więcej aktualnych modeli niż Tesla, której sprzedaż "robią" głównie Model Y i Model 3.

Kwartalnie Volkswagen po wzroście rok do roku o 157 proc. zajmuje pierwsze miejsce, dopiero po nim jest Tesla. Jednak i drugiej pozycji zagraża BMW, które nie tak dynamicznie jak Volkswagen, ale też rośnie. Czwarte miejsce należy do Audi (prawie 35 tys. sprzedanych samochodów, ładny wzrost o 51 proc.), dobrze sobie radzi Renault (piąte miejsce) i Kia (szóste). Warta odnotowania jest dobra, ósma pozycja Skody (26 tys. 578 samochodów sprzedanych w ciągu trzech miesięcy) po wzroście o 93 proc.

Ogólnie prawie wszystkim rośnie, wyjątki są nieliczne

Największe wzrosty w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie styczeń-marzec 2025 r. (dane JATO Dynamics):

  • Mini + 545 proc. (14 tys. 448 szt.)
  • Porsche +389 proc. (9929 szt.)
  • Cupra +179 proc. (18 tys. 878 szt.)
  • Volkswagen +157 proc. (65 tys. 679 szt.)
  • BYD +133 proc. (17 tys. 729 szt.)

Największe (i jedyne) spadki w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie styczeń-marzec 2025 r. (dane JATO Dynamics):

  • MG -47 proc. (10 tys. 163 szt.)
  • Fiat -44 proc. (6825 szt.)
  • Tesla -38 proc. (53 tys. 237 szt.)
  • Volvo -30 proc. (22 tys. 810 szt.)
  • Nissan -9 proc. (7431 szt.)
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków