Z rankingu „TOP30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem” przygotowanego przez Bank Zachodni WBK we współpracy z Polską Izbą Motoryzacji i Bisnode Polska, wynika, że polską specjalnością obok wytwarzania części i podzespołów samochodowych jest produkcja naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych oraz produkcja autobusów i pojazdów specjalnych.

Wśród 30 sklasyfikowanych w rankingu polskich producentów z branży motoryzacyjnej, ponad połowa (16) to firmy wytwarzające części i podzespoły. Znaczny udział w rankingu mają producenci pojazdów innych niż samochody osobowe i dostawcze: 2 firmy produkujące autobusy, 7 firm produkujących naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów oraz 2 produkujące pojazdy specjalne. Są też 3 spółki, które specjalizują się w produkcji akumulatorów.

Najwięcej sklasyfikowanych firm reprezentuje województwo wielkopolskie (7), śląskie (6) oraz mazowieckie (4). Trzy firmy działają w Małopolsce, po dwie w Łódzkim, na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu, a po jednej w województwach kujawsko-pomorskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.

Pierwsza trójka zestawienia: części, autobusy i naczepy

Listę TOP30 otwiera Grupa Boryszew, której działalność opiera się na czterech głównych filarach. Wśród nich, obok segmentów metali nieżelaznych, chemicznego i dystrybucyjnego, znajduje się właśnie automotive. Jest to jedyna polska firma, która przekroczyła próg 2 mld zł przychodów ze sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym w 2015 roku (przy przychodach całej Grupy wynoszących 5,7 mld zł). Swoją mocną pozycję w tym obszarze osiągnęła dzięki przejęciom firm na rynku europejskim. W tej części biznesu Grupy największe przychody generuje Grupa BAP wytwarzająca części plastikowe do samochodów, a w dalszej kolejności Grupa Maflow, jeden z największych producentów przewodów do klimatyzacji, wspomagania kierownicy oraz aktywnego zawieszenia dla przemysłu motoryzacyjnego. Swoje zakłady produkcyjne Maflow ma ulokowane aż na 3 kontynentach. Istotne przychody w segmencie motoryzacyjnym Boryszewa pochodzą też z produkcji łożysk.

Miejsce 2. zajął Solaris Bus & Coach S.A. Podpoznański producent autobusów miejskich, międzymiastowych i specjalnych oraz niskopodłogowych tramwajów, uzyskał w 2015 roku roczny przychód ze sprzedaży w wysokości 1,8 mld zł. Solaris nieprzerwanie od wielu lat jest liderem rynku autobusowego w Polsce. Firma prowadzi aktywną działalność eksportową – autobusy Solaris jeżdżą po drogach 29 krajów, a w Niemczech spółka należy do grona największych dostawców autobusów miejskich.

Podium rankingu zamyka Wielton S.A., wieluński producent naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych z przychodem w wysokości 613 mln zł w 2015 roku. Produkty Wieltonu trafiają m.in. do firm transportowych, budowlanych i produkcyjnych, z aż 35 krajów. Poza rynkiem europejskim, także do Azji i Afryki. Spółka posiada zakłady produkcyjne w Polsce oraz we Francji oraz montownie we Włoszech i Rosji.

Ekspansja zagraniczna warunkiem sukcesu

Jak podkreślają przedstawiciele Banku Zachodniego WBK, którzy współtworzyli ranking, wysokie miejsca zajmują te firmy, które dokonały udanej ekspansji na rynki międzynarodowe. I nie chodzi tutaj już tylko o kraje europejskie, ale coraz więcej producentów eksportuje lub lokuje swoje fabryki także na innych kontynentach. – „Automotive jest branżą, w której łańcuchy produkcji są mocno umiędzynarodowione. To w naturalny sposób powoduje, że sektor działa w oparciu o handel zagraniczny. Polscy producenci części i podzespołów czy pojazdów potrafią wykorzystać tę specyfikę. Co więcej, zaczynają sięgać naprawdę daleko, np. do Meksyku” – mówi Roman Maciejewski, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej w Banku Zachodnim WBK.

Również Prezes Polskiej Izby Motoryzacji zwraca uwagę, że funkcjonowanie polskich firm z sektora automotive tylko na terenie Polski niesie za sobą ograniczenia biznesowe, dlatego firmy z kapitałem krajowym już jakiś czas temu rozpoczęły ekspansję zagraniczną. – „Za kooperacją międzynarodową naszych firm z pewnością przemawiają takie czynniki jak: szeroka oferta dostawców części i komponentów, atrakcyjne ceny przy dobrej jakości i terminowości wykonania. Ponadto, polscy inżynierowie i dostawcy w swoich działaniach wyróżniają się fachowością, rzetelnością, elastycznością i co ważne kreatywnością. Spodziewam się, że polska branża motoryzacyjna będzie z roku na rok coraz bardziej widoczna na mapie Europy, gdyż sektor produkcji samochodów jest po prostu sektorem globalnym i właśnie w skali makro należy na niego patrzeć i w takiej skali również działać” – mówi Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Nisza dla polskich firm: produkcja przyczep, naczep i zabudów do pojazdów ciężarowych

W przygotowanym rankingu nie ma żadnego producenta samochodów osobowych i dostawczych czy silników. Przeważają natomiast producenci części, podzespołów i akcesoriów. Firmy z polskim kapitałem są zwykle dużo mniejsze od zagranicznych konkurentów, ale stopniowo budują swoją pozycję i włączają się z sukcesem w międzynarodowe łańcuchy dostaw. – „Spółkom wyłącznie z polskim kapitałem bardzo trudno jest nawiązać bezpośrednie relacje z międzynarodowymi producentami aut. Dlatego działalność w branży zaczynają od bycia dostawcą drugiego lub trzeciego rzędu. Jednak coraz więcej z nich w perspektywie kilku lat zostaje bezpośrednimi dostawcami do producentów pojazdów” – mówi Wojciech Żuk dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacji z Banku Zachodniego WBK. – „Natomiast niszą rynkową, którą polski kapitał udanie zagospodarował, jest produkcja przyczep, naczep i zabudów do samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów takich jak autobusy i pojazdy specjalne. W tym zakresie polscy producenci wykorzystali szansę w postaci mocnego rozwoju polskiego sektora transportu drogowego, który na przestrzeni ostatnich lat uzyskał pozycję europejskiego lidera w międzynarodowych przewozach drogowych” – dodaje Wojciech Żuk z Banku Zachodniego WBK.

Zestawienie „TOP30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem” zostało opracowane w oparciu o wysokość rocznych przychodów ze sprzedaży. – „Proces wyłonienia laureatów przebiegał w kilku etapach. W pierwszej fazie z bazy danych naszej wywiadowni zostały wytypowane przedsiębiorstwa działające w szeroko rozumianym sektorze motoryzacyjnym. Byli to producenci części i podzespołów, pojazdów specjalnych i innych niż samochody osobowe i dostawcze oraz firmy produkujące autobusy, naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów. W drugiej fazie dokonaliśmy badania kapitału i struktury własnościowej wyodrębnionych spółek. Następnie wybrane podmioty zostały uszeregowane według wielkości sprzedaży biorąc pod uwagę dane finansowe za dwa ostatnie lata obrachunkowe. W konsekwencji wyłoniliśmy największe firmy w sektorze motoryzacyjnym z polskim kapitałem” – wyjaśnia Tomasz Starzyk z Bisnode Polska.

Pozycja Nazwa firmy Rok danych Przychody ze sprzedaży w mln PLN Zatrudnienie Produkty Województwo
1 Grupa Boryszew - Segment Motoryzacja 2015 2031 b.d. Części i podzespoły dla motoryzacji (Segment motoryzacyjny) Mazowieckie
2 SOLARIS BUS & COACH S.A. 2015 1795 2230 Autobusy miejskie, międzymiastowe i specjalne oraz tramwaje Wielkopolskie
3 WIELTON S.A. 2015 613 1180 Naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów ciężarowych Łódzkie
4 SANOK RUBBER COMPANY S.A. - Segment Motoryzacja 2015 515 b.d. Części i podzespoły dla motoryzacji (Segment motoryzacyjny) Podkarpackie
5 ZAP SZNAJDER BATTERIEN S.A. 2014 259 230 Akumulatory rozruchowe Mazowieckie
6 WAWRZASZEK ISS Sp. z o.o. Spółka komandytowa 2014 192 250 Pojazdy ratownicze: przede wszystkim pojazdy straży pożarnej Śląskie
7 AC S.A. 2015 167 399 Części i podzespoły dla motoryzacji Podlaskie
8 PRO CARS GROUP Sp. z o.o. 2014 160 320 Części i podzespoły dla motoryzacji Śląskie
9 POLMOTORS Sp. z o.o 2013 159 500 Części i podzespoły dla motoryzacji Śląskie
10 PPUH AUTOPART JACEK BĄK Sp. z o.o. 2014 147 160 Akumulatory Podkarpackie
11 JELCZ Sp. z o.o. 2014 147 490 Samochody ciężarowe specjalne i specjalizowane marki Jelcz oraz części zamienne Dolnośląskie
12 BODEX Sp. z o.o. SPÓŁKA KOMANDYTOWA 2014 146 22 Wywrotki, przyczepy, cysterny, zabudowy oraz podwozia do samochodów ciężarowych Dolnośląskie
13 LUMAG Sp. z o.o. 2014 127 240 Części i podzespoły dla motoryzacji Dolnośląskie
14 ALPHA TECHNOLOGY Sp. z o.o. Spółka komandytowa 2013 125 620 Części i podzespoły dla motoryzacji. Produkcja też dla innych branż Małopolskie
15 LIDER TRADING Sp. z o.o. 2014 125 200 Autobusy marki Solbus Mazowieckie
16 FEBER Sp. z o.o. 2014 124 145 Naczepy i przyczepy Mazowieckie
17 POLMOSTRÓW Sp. z o.o. 2014 116 400 Części i podzespoły dla motoryzacji Wielkopolskie
18 SPINKO Sp. z o.o. 2014 113 430 Części i podzespoły dla motoryzacji Wielkopolskie
19 EL CAB Sp. z o.o. 2014 111 550 Części i podzespoły dla motoryzacji Wielkopolskie
20 JENOX AKUMULATORY Sp. z o.o. 2014 106 156 Akumulatory Wielkopolskie
21 ZAKŁAD PRODUKCJI FORM NARZĘDZI SPECJALNYCH I PRZETWÓRSTWA TWORZYW SZTUCZNYCH GRAFORM STANISŁAW GRABOWSKI 2014 106 230 Części i podzespoły dla motoryzacji Kujawsko-pomorskie
22 ZASŁAW TSS Sp. z o.o. Spółka komandytowa 2014 96 300 Pojazdy, zabudowy i przyczepy do samochodów ciężarowych Małopolskie
23 ZAKŁADY METALOWE POSTĘP S.A. 2014 85 206 Części i podzespoły dla motoryzacji Śląskie
24 PAKS D Sp. z o.o. 2014 84 300 Części i podzespoły dla motoryzacji. Produkcja i usługi również dla innych branż Śląskie
25 AMZ KUTNO S.A. 2015 82 153 Zabudowy specjalne samochodów użytkowych - autobusy i mikrobusy, bankowozy, karetki, pojazdy specjalne. Łódzkie
26 KH KIPPER Sp. z o.o. 2014 80 330 Zabudowy do samochodów ciężarowych, przyczepy, naczepy, wywrotki Świętokrzyskie
27 IZO BLOK S.A. 2015 80 128 Części i podzespoły dla motoryzacji Śląskie
28 MEGA ZAKŁAD PRODUKCJI POJAZDÓW UŻYTKOWYCH I KONSTRUKCJI STALOWYCH 2014 78 300 Zabudowy do samochodów ciężarowych, przyczepy, naczepy, wywrotki Opolskie
29 STER Sp. z o.o. 2014 77 300 Części i podzespoły dla motoryzacji Wielkopolskie
30 ANDORIA MOT Sp. z o.o. 2014 72 480 Części i podzespoły dla motoryzacji Małopolskie