Toyota opracowała program komputerowy, który symuluje przebieg wypadku przy wysokiej prędkości i śledzi jego wpływ na fizjologię człowieka. Dzięki nowemu systemowi Total Human Model Safety (THUMS) Instytut FIA wspólnie z Toyotą mogą badać rodzaje poważnych obrażeń, które trudno zmierzyć za pomocą tradycyjnych manekinów wykorzystywanych przy testach zderzeniowych. Wyniki nowych badań obecnie są finalizowane.

Instytut FIA nowy system wykorzysta przede wszystkim podczas badania następstw silnych uderzeń w tył pojazdu, do których często dochodzi w wyścigach FIA – w mistrzostwach formuły 1 czy Indy Racing League (IRL). Model THUMS okazał się bardzo pomocny przy analizie skomplikowanych powiązań między ciałem kierowcy i samochodem przy wysokich prędkościach.

Instytut FIA we współpracy z Dr Terrym Trammellem, partnerem FIA i doradcą IRL, dostarczył dane o tego typu wypadkach wspólnie z informacjami o konstrukcji foteli montowanych w samochodach wyścigowych. Toyota wykorzystuje dane i informacje podczas symulacji wypadków w systemie THUMS oraz do komputerowej optymalizacji konstrukcji foteli.

Wspólnymi siłami odkryto mechanizmy koncentracji napięcia w okolicach kręgosłupa, które są wynikiem przeciążenia i pozycji zawodnika za kierownicą bolidu F1 i IRL. Wynikiem badań jest zestaw wskazówek, które pomogą obniżyć obciążenie kręgosłupa w czasie uderzenia w tył pojazdu.

Instytut FIA oczekuje, że dzięki tym badaniom uda się zwiększyć bezpieczeństwo bolidów ścigających się w F1, IRL i innych pucharach FIA.

Źródło: Toyota