Logo
WiadomościAktualnościTransport(er) luksusu

Transport(er) luksusu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Produkowany od 12 lat model T4 miał wiele wersji, od osobowych po dostawcze, na furgonach kończąc. Z napędem na jedną i dwie osie.

Transport(er) luksusu
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Transport(er) luksusu

Wreszcie doczekał się następcy. Piątą generację rozpoczyna osobowa wersja - Multivan. Przedstawiciele koncernu VW twierdzą, że jest to, obok takich modeli jak Phaeton i Touareg, ich trzecie auto w klasie "premium", czyli najbardziej luksusowej i prestiżowej. A na dowód tego przytaczają liczne argumenty. Od poprzedniego modelu Multivan jest większy, ładniejszy, silniejszy, lepiej wyposażony i bardziej funkcjonalny - to maksivan o cechach komfortowej limuzyny o dużej przestrzeni. W wyposażeniu seryjnym po raz pierwszy w tej klasie aut, oprócz poduszek dla kierowcy, pasażera i bocznych, są kurtyny powietrzne chroniące głowy podróżnych w trzech rzędach. Wiele urządzeń, elementów i systemów - jak ABS z ASR, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, cztery poduszki powietrzne - znajduje się w standardowym wyposażeniu wersji podstawowej Multivana. Inne, np. nawigacja satelitarna, system ESP (standard w wersji z silnikiem benzynowym VR6 i turbodieslem 2.5 TDI o mocy 128 kW/174 KM, w wersji z napędem na cztery koła), dostępne są w opcjach.Do wyboru: limuzyna albo duży vanPrzy projektowaniu nowego wnętrza kierowano się jego wariantowością, funkcjonalnościa i komfortem. Deska rozdzielcza przypomina teraz bardziej aut osobowych niż dostawczych. Szczególnie korzystnie wypadło umieszczenie na środkowej konsoli dźwigni zmiany biegów. Stanowisko pracy kierowcy zaplanowano zgodnie z zasadami ergonomii. Przełączniki są w zasięgu ręki i łatwe w obsłudze. Wskaźniki i zegary czytelne, podobnie jak sygnalizator zamkniętych drzwi. Za kierownicą Multivana siedzi się wysoko, dzięki czemu widoczność do przodu jest bardzo dobra. Duże lusterka boczne i wsteczne zapewniają też odpowiednie pole widzenia do tyłu. Fotele są wygodne, a miejsca w każdym kierunku jest pod dostatkiem. Pasażerowie w drugim i trzecim rzędzie także nie mogą na nic narzekać. Dostęp do przestronnego wnętrza (maks. pojemność 4525 l) ułatwiają podwójne przesuwane drzwi boczne.Kształtowanie wnętrza rozpoczyna się od drugiego rzędu foteli, które ustawia się zarówno w kierunku jazdy, jak i tyłem do niej. Między fotelami w drugim rzędzie siedzeń umieszczono podłużną podstawkę z wysuwanymi uchwytami na napoje, która po rozłożeniu służy jako okrągły stolik. Uchwytów, schowków i kieszeni jest zresztą we wnętrzu wiele. Znajdują się one w drzwiach bocznych, pod siedzeniami foteli, w desce rozdzielczej naprzeciwko pasażera, a nawet w dolnej części konsoli środkowej trafimy na wysuwane uchwyty, w których można umieścić butelki lub kubki z napojami.Nowy turbodiesel 2.5 wzbogaca gamę Multivan wyposażony będzie w pięć silników: dwa benzynowe i trzydieslowskie. W tym w najnowszego turbodiesla pięciocylindrowego 2.5 TDI o mocy 174 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Przy wysokich parametrach silnik ten spala średnio 8 l/100 km. Współpracujez 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Z kolei najsilniejsza benzynowa jednostka V6 współpracuje z 6-biegowym automatem. W pozostałych wersjach silnikowych montowana jest 5-stopniowa skrzynia manualna. Najsłabszy i najoszczędniejszy jest silnik 1.9 TDI spalający średnio 7,7 l/100 km. Auto pojawi się też w wersji 4Motion z napędem na cztery koła przenoszonym za pomocą sprzęgła Haldex.Wiele elementów wyposażenia, m.in. trzystrefowa klimatyzacja Climatronic sterująca temperaturą i siłą nawiewu świeżego powietrza, dostępnych jest za dodatkową opłatą bądź w topowych wersjach wyposażeniowych. W opcji biuro na zamówienieMultivan wyposażony jest w najnowocześniejsze systemy łączności, co zapewne zainteresuje ludzi biznesu. W górnej części środkowej konsoli umieszczono telefon komórkowy, a w centralnej monitor wyświetlający informacje komunikacyjne albo mapę nawigacji satelitarnej. Głosowe komunikaty nawigacji podawane mogą być w sześciu językach. Całość uzupełnia wielofunkcyjny system radia Delta, odtwarzacz CD oraz specjalny system DVE wzmacniania głosu we wnętrzu. Sześć mikrofonów automatycznie włącza się przy wzroście hałasu, co ułatwia rozmowę i słuchanie muzyki. Auto adresowane jest do europejskich klientów, którzy mają miesięczne dochody powyżej 3 tys. euro, czyli 12 tys. zł w Polsce. Najniższa cena Multivana w Niemczech wynosi 32,9 tys. euro.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: